Text: Jan Blažek
Stav historického vozidla (veterána) je vlastně to hlavní, co každého zajímá při koupi, prodeji či na aukci. „Sháním veterána, ale musí být v dobrém stavu,“ slýchám často. Jenže jak je definován dobrý stav? Abych v tom měl i já jasno, musel jsem se pídit po informacích přímo u renomovaných světových firem, které se oceňováním veteránů zabývají a pak vše patřičně zestručnit.
Základní mezinárodní stupnice, která se používá pro stav historického vozidla, je od 1 (naprosto bezchybný stav) do 5 (nutnost renovace). I když je tato škála používána již dlouhá desetiletí, není vůbec jednoduché do ní správně zařadit konkrétní kus a určit tak jeho cenu. Do hry totiž často vstupují další faktory, které třeba přímo nesouvisí s tím, v jaké je auto kondici. Cenu může výrazně zvýšit například autenticita či příběh vozu a od špičkoví hodnotící komisaři za sebou mají desítky let praxe, během níž získávali zkušenosti. Právě zkušenost a znalosti jim pomáhají vyvažovat individuální hodnocení. Někdy stačí, aby byl konkrétní veterán jen na chvíli vlastněn třeba nějakou celebritou a jeho cena může být o poznání vyšší než u stejného vozu v lepším stavu, ale zato bez příběhu. Jak je tedy definováno 5 hodnotících stavů?
Současné technologické možnosti – např. chromování, zpracování materiálů, lakování atd. mohou způsobit, že je vůz po renovaci ve stavu lepším, než byl v momentě, kdy opouštěl továrnu.
Naprosto bezchybný exemplář bez jakékoliv vady, nemá žádné škrábanečky a dokonce ani známky opotřebení, a to jak po technické tak po vizuální stránce. Jedná se většinou o vozy kompletně zrestaurované u prestižních renovátorů extratřídy. Takové historické vozidlo je zkrátka jako nové (někdy dokonce i v lepším, než novém stavu) a je na trhu velmi ojedinělé. S vozy v tomto stavu jejich majitelé většinou ani nejezdí… Jedná se o auto, ke kterému je radost se přiblížit a které nevykazuje sebemenší známky opotřebení ani při bližším zkoumání. Výchozí úrovní pro hodnocení stavu 1 je stav odpovídající dodání vozu prvnímu zákazníkovi, popř. novému vozu daného výrobce a v dané době.
Velmi dobrý stav bez poškození, ale s opravdu mírnými známkami opotřebení. Jedná se opět spíše o ojedinělé exempláře, které jsou buď v originálním nerestaurovaném stavu, nebo prošly odbornou renovací. Technicky i vzhledově se jedná o automobily s minimálními známkami používání. Automobil se zdálky jeví jako naprosto perfektní, ale při detailním zkoumání jsou na něm patrné velmi mírné známky opotřebení. Toto opotřebení a technický stav vozidla musí odpovídat nízkému kilometrovém nájezdu původního automobilu, popř. nájezdu kilometrů od kompletní renovace.
Stav odpovídající používání vozu. Automobil by však neměl mít žádné zásadní technické ani vizuální vady a měl by být plně schopen bezproblémového provozu na běžné komunikaci. Rovněž by neměl vykazovat známky prorezivění a jeho stav nevyžaduje okamžitý renovační zásah. Už při přiblížení k vozu a samozřejmě pak při jeho bližším zkoumání jsou patrné různé známky opotřebení a částečně i menších poškození. Úroveň těchto nedokonalostí musí odpovídat kilometrovému nájezdu původního vozu, popř. době od renovace.
Opotřebovaný stav. Automobil není zcela způsobilý k jízdě na veřejných komunikacích a je u něj bezpodmínečně nutný renovační zásah. Menší až střední prorezivělá místa. Základní struktura vozidla je kompletní, ale ne vždy zcela bez poškození. Již zdálky viditelné nedokonalosti a poškození. Bližší zkoumání vozidla většinou odhalí další, poměrně výrazné vady technického i vizuálního charakteru.
Stav jednoznačně vyžadující renovaci. Vůz je v zuboženém a nepojízdném stavu a jsou nutné práce víceméně na všech jeho částech. Automobil také nemusí být zcela kompletní. Víceméně se jedná o vraky, které jsou často používány pouze jako zdroje náhradních dílů pro jiné renovace. Tato auta mají poškozenou (či zcela chybějící) řadu komponent.