stav veterána
Kupuji klasiku, Poradna / 9. března 2016

Text: Jan Blažek

Jak se určuje stav historického vozidla?

Stav historického vozidla (veterána) je vlastně to hlavní, co každého zajímá při koupi, prodeji či na aukci. „Sháním veterána, ale musí být v dobrém stavu,“ slýchám často. Jenže jak je definován dobrý stav? Abych v tom měl i já jasno, musel jsem se pídit po informacích přímo u renomovaných světových firem, které se oceňováním veteránů zabývají a pak vše patřičně zestručnit. 

Základní mezinárodní stupnice, která se používá pro stav historického vozidla, je od 1 (naprosto bezchybný stav) do 5 (nutnost renovace). I když je tato škála používána již dlouhá desetiletí, není vůbec jednoduché do ní správně zařadit konkrétní kus a určit tak jeho cenu. Do hry totiž často vstupují další faktory, které třeba přímo nesouvisí s tím, v jaké je auto kondici. Cenu může výrazně zvýšit například autenticita či příběh vozu a od špičkoví hodnotící komisaři za sebou mají desítky let praxe, během níž získávali zkušenosti. Právě zkušenost a znalosti jim pomáhají vyvažovat individuální hodnocení. Někdy stačí, aby byl konkrétní veterán jen na chvíli vlastněn třeba nějakou celebritou a jeho  cena může být o poznání vyšší než u stejného vozu v lepším stavu, ale zato bez příběhu. Jak je tedy definováno 5 hodnotících stavů?

Současné technologické možnosti – např. chromování, zpracování materiálů, lakování atd. mohou způsobit, že je vůz po renovaci ve stavu lepším, než byl v momentě, kdy opouštěl továrnu. 

Stav 1

Naprosto bezchybný exemplář bez jakékoliv vady, nemá žádné škrábanečky a dokonce ani známky opotřebení, a to jak po technické tak po vizuální stránce. Jedná se většinou o vozy kompletně zrestaurované u prestižních renovátorů extratřídy. Takové historické vozidlo je zkrátka jako nové (někdy dokonce i v lepším, než novém stavu) a je na trhu velmi ojedinělé. S vozy v tomto stavu jejich majitelé většinou ani nejezdí… Jedná se o auto, ke kterému je radost se přiblížit a které nevykazuje sebemenší známky opotřebení ani při bližším zkoumání. Výchozí úrovní pro hodnocení stavu 1 je stav odpovídající dodání vozu prvnímu zákazníkovi, popř. novému vozu daného výrobce a v dané době.

stav historického vozidla
Historické vozidlo s rodokmenem, ale s 0 najetými kilometry po kompletní profesionální renovaci.

 

STAV 2

Velmi dobrý stav bez poškození, ale s opravdu mírnými známkami opotřebení. Jedná se opět spíše o ojedinělé exempláře, které jsou buď v originálním nerestaurovaném stavu, nebo prošly odbornou renovací. Technicky i vzhledově se jedná o automobily s minimálními známkami používání. Automobil se zdálky jeví jako naprosto perfektní, ale při detailním zkoumání jsou na něm patrné velmi mírné známky opotřebení. Toto opotřebení a technický stav vozidla musí odpovídat nízkému kilometrovém nájezdu původního automobilu, popř. nájezdu kilometrů od kompletní renovace.

STAV 3

Stav odpovídající používání vozu. Automobil by však neměl mít žádné zásadní technické ani vizuální vady a měl by být plně schopen bezproblémového provozu na běžné komunikaci. Rovněž by neměl vykazovat známky prorezivění a jeho stav nevyžaduje okamžitý renovační zásah. Už při přiblížení k vozu a samozřejmě pak při jeho bližším zkoumání jsou patrné různé známky opotřebení a částečně i menších poškození. Úroveň těchto nedokonalostí musí odpovídat kilometrovému nájezdu původního vozu, popř. době od renovace.

STAV 4

Opotřebovaný stav. Automobil není zcela způsobilý k jízdě na veřejných komunikacích a je u něj bezpodmínečně nutný renovační zásah. Menší až střední prorezivělá místa. Základní struktura vozidla je kompletní, ale ne vždy zcela bez poškození. Již zdálky viditelné nedokonalosti a poškození. Bližší zkoumání vozidla většinou odhalí další, poměrně výrazné vady technického i vizuálního charakteru.

STAV 5

Stav jednoznačně vyžadující renovaci. Vůz je v zuboženém a nepojízdném stavu a jsou nutné práce víceméně na všech jeho částech. Automobil také nemusí být zcela kompletní. Víceméně se jedná o vraky, které jsou často používány pouze jako zdroje náhradních dílů pro jiné renovace. Tato auta mají poškozenou (či zcela chybějící) řadu komponent.

Po přečtení definic je asi každému jasné, že drtivá většina veteránů v rukou českých majitelů se pohybuje v lepším případě kolem známky 3. Krásně a precizně zrenovovaný veterán je asi snem každého z nás, ale na druhou stranu musím říci, že vůbec nejsem příznivcem tzv. přerenovovaných kusů, které sice striktně odpovídají původní technické dokumentaci a jen stěží jim lze něco vytknout, ale je na nich vidět (až to někdy do očí bije) četné použití moderních technologií. Pěkný veterán ve stavu 2 s lehoulinkou patinou – to by bylo něco pro mě…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.