Scéna, Události / 29. ledna 2016

130 let od narození hraběte Kolowrata

29. ledna 1886 se narodil úspěšný závodník, hrabě Alexandr Joseph „Saša“ Kolowrat-Krakowský, který v letech 1904 – 1914 zvítězil s motocykly i automobily značky Laurin & Klement v řadě prestižních mezinárodních závodů a soutěží.

Dnes je tomu přesně 130 let od narození hraběte Saši Kolowarata, který jako mimořádně úspěšný závodník a člen správní rady společnosti Laurin & Klement významně napomohl rozvoji největší automobilky Rakousko-Uherska a má na kontě četné úspěchy z motorsportu. Saša Kolowrat patřil k nejvýznamnějším osobnostem motoristického sportu počátku 20. století a těšil se velké popularitě i mezi prostým lidem. 

Příslušník jednoho z nejstarších českých šlechtických rodů se narodil v Glen Ridge (New Jersey, USA), ale vyrůstal v českém prostředí Týnce u Klatov. První motocykl, jednoválec Laurin & Klement, dostal od otce za maturitu, automobil mladoboleslavské značky následoval o dva roky později. Kolowrat poprvé zvítězil v září 1906 v kategorii motocyklů do 65 kg v závodu do vrchu u rakouských lázní Semmering. Tamtéž napřesrok triumfoval za volantem automobilu Laurin & Klement FC. V roce 1908 vyhrál třídu dvoulitrů v prvním ročníku sportovního podniku Zbraslav-Jíloviště, na trati německé Jízdy prince Jindřicha pokořil 102 soupeřů (1909). Kolowrat napomohl mimo jiné k vítězství týmu Laurin & Klement i v náročné jízdě Petrohrad – Sevastopol a vyhrál soutěž o Karpatský pohár (1911). „Hrabě Kilowatt“, jak se mu též přezdívalo, vynikal kromě rychlosti jízdy také fyzickou nezdolností a zároveň pozoruhodně čistým stylem bez nehod. Jeho závodní kariéru však přerušila první světová válka.

Hrabě Saša Kolowrat byl mezi lidmi velmi oblíbený díky své přátelské povaze a nikdy nezkazil žádnou legraci.

Hrabě Kolowrat je zvláště výrazně spojen s Alpskou jízdou, známou náročností své až 2932 km dlouhé trati. Vyhrál hned první ročník (1910) a v letech 1912, 1913 i 1914 dojel bez jediného trestného bodu. Alpskou jízdu bylo třeba absolvovat nonstop, motor se nesměl zastavit. Navíc měly vozy určeny maximální průjezdní časy jednotlivých etap a s každou posádkou jel přidělený komisař. Motor, převodovka a další důležité celky musely být zapečetěny, aby se předešlo nepovoleným opravám výměnným způsobem. Trestné body na kontech závodníků přibývaly také pro pozdní příjezd na start nebo „nefér jednání“. S tím vším se Saša Kolowrat za volantem vozů Laurin & Klement dokázal vypořádat a soutěž opakovaně ovládl.

Již ve věku 24 let usedl tento vynikající závodník a obchodník v desetičlenné správní radě mladoboleslavské automobilky. Majetkový podíl ve firmě si Kolowrat podržel také po první světové válce, kdy se stal občanem Československé republiky. Po sňatku s ruskou kněžnou Sofií Trubeckou však vlastní závodní činnost prakticky ukončil. Věnoval se především kinematografii, mimo jiné odstartoval světovou kariéru hereček Marlene Dietrichové, Anny Ondrákové (Anny Ondra) či režiséra Michaela Curtize (film Casablanca).

Úspěšnou kariéru Saši Kolowrata ukončila v jeho pouhých čtyřiceti letech vážná nemoc, onemocněl rakovinou slinivky břišní a 4. prosince 1927 ve Vídni zemřel. Od roku 1975 nese jedna z ulic vídeňské čtvrti Favoriten na jeho počest jméno „Kolowratgasse“. Posmrtně se hrabě vrátil na filmové plátno v roce 1956 ve snímku Alfréda Radoka „Dědeček automobil“ podle stejnojmenné knihy Adolfa Branalda. Sašu Kolowrata ztvárnil populární český komik Josef Hlinomaz.
 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.