Text: František Vahala, Foto: Porsche Classic
Jak někdo může nechat významný kus závodní kus historie roky rezavět? Navíc když se jedná o auto, které zvítězilo ve své třídě v Le Mans? Tohle Porsche uteklo hrobníkovi z lopaty a díky skvělé práci lidé z Porsche Classic opět září.
Vzniklo jich pouze 24 kusů, aby v Le Mans a dalších vytrvalostních závodech konkurovaly Ferrari 246 GT Dino, protože ostatní Porsche závodili ve třídě třílitrů. Speciální verze 2.5 S/T. Tento konkrétní kus objednal na podzim roku 1971 americký závodník Michael Keyser a zažil s ním řadu závodů. V roce 1972 zvítězilo ve své třídě v Le Mans, jezdilo šestihodinovku Daytona, dvanáctihodinovku Sebring a další slavné podniky. Co se s tím stalo poté, je záhadou. Ovšem jasné je, že osud k němu rozhodně nebyl milosrdný.
Před několika lety ho naštěstí objevil jistý sběratel a přivezl ho do Porsche Classic ke kompletní renovaci. Vzhledem k tomu, že chyběly části karoserie, další kusy byly prolezlé či špatně opravené po nehodě, střecha pomačkaná a řada věcí byla zničena, na experty ve Stuttgartu čekala opravdu náročná práce.
Závoďák chvíli někoho bavil a pak zůstal roky odložený. Zapomnělo se na něj, ale před dvěma lety se objevil zachránce. A díky jeho nemalé investici můžeme slavit happy end.
Ta byla letos konečně dokončena a Porsche svůj výtvor hrdě prezentovalo při výstavě Techno Classica v Essenu. Auto je nyní perfektně připravené na další životní jízdy. Podle několika původních fotografií ze závodů Porsche zvolilo originální žlutý lak (kód 117) a dalo si dokonce práci s vytvořením livrejí dle původního vzoru, a to včetně čísla 41 na bocích a černých pruhů na kapotě.
Porsche nám bohužel zatím neposkytlo oficiální fotografie zrenovovaného motoru 2,5 litru, který podle některých zdrojů dosahoval v závodní verzi výkonu až 199 kW, tedy až 270 koní. Nevíme ani, jak vypadá interiér – tedy kromě věcí, které jsou patrné. Závoďák má pouze jednu sedačku, integrovaný rám a pak už jen ty základní věci, tedy tři pedály, řadicí páku trčící z podlahy a sportovní volant.
O dalším osudu „41“ zatím nejsou žádné zprávy a my jen doufáme, že ji v blízké budoucnosti potkáme někde na závodní trati.