škoda volkswagen
Novinky, Scéna, Události / 12. dubna 2016

25 let spojení Škodovky s Volkswagenem

Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi dnes proběhlo slavnostní připomenutí výročí 25 let od začlenění Škodovky do koncernu Volkswagen. Symbol začátků spolupráce – Škodu Favorit jsme si i zařídili a znovu se utvrdili v tom, že i tento masový model může mít v dobrém stavu lehký potenciál nárůstu hodnoty mezi youngtimery.

Když se československá vláda hned po Sametové revoluci rozhodla k privatizaci mladoboleslavské automobilky, přihlásilo se jí hned několik automobilek ze západní Evropy i ze zámoří se zájmem o naši tradiční značku, jejíž kořeny sahají až do roku 1895. Vláda po náročném výběru a zvážení nabídek schválila fúzi automobilky Škoda s koncernem Volkswagen. Ten byl v té době již jasně největším výrobcem aut v Evropě a v rámci strategického partnerství oceňoval zejména tradiční českou zručnost a inženýrský um. Traduje se, že právě Favorit, navzdory tomu, že byl terčem mnoha posměšků, přesvědčil zástupce Volkswagenu o potenciálu tuzemské značky.

Dne 28. března 1991 podepsali český ministr průmyslu Jan Vrba a Dr. Carl Hahn, předseda představenstva koncernu Volkswagen, smlouvu o přijetí automobilky, tehdy nesoucí název ,ŠKODA, automobilová akciová společnost‘, do koncernu Volkswagen. Dne 16. dubna 1991 vstoupil dokument v platnost. Doplnila jej smlouva o kapitálovém vkladu a smlouva mezi akcionáři. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Svůj podíl ve firmě poté postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem plných 100 % akcií.

Roční kapacita na počátku 90. let činila necelých 200 000 vozidel a modelový program tvořily pouhé dvě řady – dožívající typy s motorem vzadu a pohonem zadních kol a v roce 1987 představený výrazně modernější model Favorit, a to ve verzi hatchback a kombi (Forman).

Vzpomínám si, že československá vláda tehdy ve finále vážně rozhodovala mezi Renaultem a Volkswagenem, přičemž obě značky se samozřejmě velmi snažily získat Škodovku pod svá křídla. Celá akce měla samozřejmě výrazný politický kontext – například jedním z prvních vozů Václava Havla byl tehdy Renault 25 a lobování obou značek bylo silné. U Renaultu nakonec převládl názor, že by Škodovku využil spíše jen jako montovnu svých vozů, Volkswagen slíbil, že ji nechá rozvíjet jako samostatnou značku. Po 25 letech těžko odhadneme, jaký by byl vývoj pod Renaultem, a tak budiž Škodovce přáno, aby měla i nadále v rámci VW tak silné postavení. 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.