Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media
Nejdřív si řeknete, že se Italové zbláznili, protože za tuhle malou hračku chtějí minimálně 495 000 Kč v „základní“ verzi a testovaná Competizione stojí ještě o 200 000 Kč víc. A pak potřebujete spousta znaků škorpiona a dalších zbytečností, které jsou tak cool. Takže cenovkou se dostáváte na úroveň Mini JCW… Jenže se s Abarthem zkuste svést a uznáte, že jste se dlouho tak nepobavili. Jak běží čas za volantem, začnete si říkat, že ta cifra vlastně není tak moc vysoká… A když vám v garáži parkuje několik Ferrari, s tímhle budete jezdit na poštu.
Základ není žádnou novinkou – Fiat 500 byl představen už před deseti lety. Během doby vznikla celá řada různých edicí a verzí, přičemž ty nejvýkonnější nesou tradičně jméno italského výrobce se škorpionem ve znaku, v současné době patřící pod koncern Fiat – Abarth. I dnes si můžete zvolit z několika různých názvů, které znějí pěkně italsky a stylově: Pista, Turismo či Competizione. K testu jsem tentokrát vybral to nejsilnější, co lze pod názvem Abarth 595 v ČR koupit: verzi Competizione.
Italové umí hrát na efekt, to víme všichni. Abarthík už na první pohled dává tušit, že se nejedná o otlučenou pětistovku vaší tety z Milána v módní edici. Competizione ve žlutém laku Modena zdobí nejen 17palcová tmavá kola Esseesse, ale třeba i čtyři koncovky výfuku umístěné pod difuzorem. Nárazník s černými elementy také nevypadá zrovna usedle, a pokud by vám to stále bylo málo, okolí dokonale zmatou znaky černého škorpiona na žlutorudém pozadí.
Reakce žen? Abarth láme srdce na potkání. Přijeďte za slečnou s nějakým bezpohlavním SUV a budete se muset hodně snažit, aby vůbec večer něco bylo. Pošlete Abarth přes ručku k jejímu chodníku a hned vám padne do náruče.
Interiéru jednoznačně dominují karbonové skořepiny Abarth Corsa by Sabelt potažené černou kůží, ale i krásná kulatá hlavice řadicí páky. Už o chvíli později zjišťuji, že má jednu nevýhodu – v zimě je fakt studená, protože je ze skutečného kovu. Hodí se řidičské rukavice. Ostatně hliníkových a karbonových doplňků najdeme uvnitř víc: hliníkové jsou například i příchytky příplatkových přesně padnoucích koberečků či pedály. Volant vyjadřuje italský smysl pro styl a chaos zároveň: je částečně pokryt kůží, alcantarou i karbonovými dekory. A proč vlastně ne.
Nemusím dodávat, že všude najdeme loga škorpiona – na celém autě jich je minimálně dvacet. A vy je budete milovat. Když ne hned, tak později určitě…
Logo je umístěno nejen na hliníkovém uzávěru nádrže, ale i na rudě lakovaném víku ventilů pod kapotou. Čtyřválci o objemu 1,4 litru pomáhá k výkonu 180 k při 5500/min a točivému momentu 250 Nm turbodmychadlo s masivním tlakem 1,6 baru, který lze sledovat na neustále splašeném kruhovém ukazateli šikmo vlevo od volantu.
Chtivého jedince brzy omrzí jen tak postávat v podzimním chladu a raději pomocí klasického klíčku oživuje motor. V rámci příplatkových prvků si můžete zvolit i výfuk Akrapovič, ale řeknu vám, že bohatě stačí taktéž volitelný systém Record Monza. Při studeném startu zaručeně probudíte celou vesnici. Hrubý a dunivý tón z výfuku je za jízdy uvnitř snesitelnější, ale zvenku je stále velmi dramatický, navíc doplněný občasným sykotem a odfuky turba. A to všechno se hodí k horkokrevnému charakteru malého zabijáka.
Už po chvilce zjistíte, že střešní okno je zbytečnost. Jelikož jsou sedadla umístěná velmi vysoko, raději byste získali pár centimetrů pro hlavu – postavy nad 185 cm s nimi vpředu úplné pohodlí nezažijí. Na druhou stranu jsem vyzkoušel, že Abarth zvládne odvést i čtyři dospělé. Ovšem ti vzadu si musí dávat pozor na hlavu. Co kufr? Malý, ale na běžné potřeby dostatečný – vešla se mi do něj celá gramosestava. Za dalších pár okamžiků zjistíte, že tlačítko sport mění nejen grafiku kruhového přístrojového štítu, ale i odezvu na plyn. A že si Abarth pamatuje vaší volbu, takže už tam prostě necháte sportovní režim a neřešíte.
Pak je tu samotný jízdní projev. Podvozek v této třídě sice není zrovna dvakrát sofistikovaný, ale přesto se mi líbil. Po faceliftu z roku 2015 se výrazně zlepšil, zmizelo otravné poskakování a naopak se objevila úspěšná snaha žehlit nerovnosti. Obratný a hbitý Abarth má vpředu pružiny Eibach, vzadu pak pracuje odpružení Koni. Na obou nápravách najdeme frekvenčně selektivní tlumiče FSD. Ihned jsem si oblíbil i černě lakované brzdy Brembo s horším dávkováním, ale skvělou účinností.
A konečně samotný jízdní zážitek, o kterém chcete stejně vědět nejvíc. Je svým způsobem oldschoolový, protože cítíte, jak točivý moment tahá za volant, vnímáte mechanickou odezvu i jistý druh neustávajícího souboje s řízením, když se s Abarthem snažíte co nejrychleji zdolat úzké okresky. Óda na radost. V zatáčkách pomáhá diferenciál se zvýšenou svorností, kterému jeho práci věřím tak napůl. Chová se někdy trochu nečitelně a navíc mi elektronika občas sebrala výkon namísto toho, aby se kola zahryzla do asfaltu. Nějaký čas mi trvalo, než jsem při nájezdu do zatáčky zjistil, jak rychle jí mohu projet, na což měly určitě vliv i zimní pneu Pirelli. Kratší časový interval jsem věnoval tomu, jak z ní co nejefektivněji vyjet. Když jsem si dělal o jízdních vlastnostech poznámky, napsal jsem prostě: podvozek velmi dobře zvládá nerovnosti, auto je tvrdé a krátké a neposedné, ale zábavné. Víc k tomu netřeba dodávat.
Pořád vám tahá volant z ruky. Je neposedný a rád tancuje. Je nedočkavý a těší se na každé přidání. Zátah motoru je vzhledem k velikosti brutální. Nebo snad znáte pětistovku, která zrychlí na stovku za 6,7 s a jezdí 225 km/h?
Nakonec si nechávám motor a převodovku. Pětistupňová manuální převodovka je krásně mechanická a nečekaně přesná – nemám k ní výhrady, dá se s ní řadit skutečně rychle a podřazovat s žádoucími mezyplyny. Motor? Klasicky mu chybí špička, nad 6000/min už se nemá kam točit, ale jeho dramatický projev a sílu jsem si rychle oblíbil. A hlavně ten zvuk! Nadechne se kolem 2000/min a pak už chtivě letí do otáček. Pořád jako by chtěl zrychlovat, určitě ho nebaví plácat se někde u volnoběhu. Drama, zážitek, radost. Ostatně zrychlení na 100 km/h malému Abarthu zabere pouhých 6,7 s a rozjede se až na 225 km/h, což jsou skvělé hodnoty pro mnohem větší auta… Tohle si chcete užívat pořád a vůbec nevadí, že malou nádrž vypálíte za pár hodin!
Jestliže základní Fiat 500 koupíte v akční ceně za 267 900 Kč, Abarth je cenově jinde. Běžná 595 s výkonem 145 k stojí 485 000 Kč, Competizione s výkonem 180 k začíná na 685 000 Kč v zavřené verzi. Zásadní je slovo začíná, protože příplatků je mnoho. Určitě potřebujete paket Performance, abyste měli 17paclová odlehčená kola a karbonová sedadla. Za příplatek si můžete pořídit také xenony, audiosystém Beats a 7palcový displej i s navigací. Když se necháte hodně unést a budete chtít interiér plný karbonu a zmíněných znaků Abarthu, můžete se dostat na zhruba 900 000 Kč, tedy do teritoria Mini JCW. Samozřejmě nechybí nabídka otevřené verze či různých limitovaných edic – zkrátka a dobře, vybere si každý.
Kompletní ceník najdete zde.
Vodou chlazený benzinový čtyřválec Fiat Starjet uložený vpředu napříč, rozvod DOHC, nepřímé vstřikování paliva, turbodmychadlo Garrett GT 1446, mezichladič stlačeného vzduchu, třícestný katalyzátor, Euro 6.
Zdvihový objem: | 1368 cm³ |
---|---|
Vrtání x zdvih: | 72 x 84 mm |
Kompresní poměr: | 9:1 |
Nejvyšší výkon: | 132,5 kW (180 k) při 5500/min |
Nejvyšší točivý moment: | 250 Nm při 3000/min |
Pětistupňová manuální převodovka uložené vedle motoru, diferenciál s omezenou svorností.
Poháněná náprava: | přední |
---|---|
Spojka: | jednokotoučová, suchá |
Převodové poměry: | I.: 3,909; II.: 2,238; III.: 1,52; IV.: 1,156; V.: 0,872; Z.: 3,909 |
Čtyřmístná třídveřová ocelová samonosná karoserie.
Přední zavěšení: | nezávislé, příčná ramena a vzpěry MacPherson, pružiny Eibach |
---|---|
Zadní zavěšení: | vlečená ramena s torzně poddajnou příčkou, pružiny Koni |
Tlumiče: | frekvenčně selektivní tlumiče FSD |
Brzdy: | dvouokruhová soustava Brembo, vpředu čtyřpístkové třmeny |
Kola: | 17palcová z lehkých slitin Essesse |
Pneumatiky: | Pirelli Sottozero 205/40 R17 |
Řízení: | hřebenové, elektrický posilovač řízení DualDrive |
Průměr otáčení: | 9,5 metru |
D x š x v: | 3660 x 1627 x 1485 mm |
---|---|
Rozvor: | 2300 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu: | 1415/1408 mm |
Objem zavazadlového prostoru: | 185/610 dm³ |
Objem palivové nádrže: | 35 l |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
---|---|
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 6,7 s |
Kombinovaná spotřeba: | 6 l/100 km |