auta, V pohybu / 3. prosince 2015

TEXT: František Vahala, FOTO: Ondřej Kroutil

AC 2-litre: kouzlo otevřené silnice

Víme, že existuje spousta aut, která na silnicích běžně nepotkáte, a to ani během parních letních víkendů, kdy vrcholí sezona soutěží veteránů. Jedním z takových je určitě krásný kabriolet britské firmy AC, který v současnosti bydlí na Moravě.

Značka AC má patří k pionýrům automobilového průmyslu, vždyť první auto se čtyřmi koly představila už v roce 1903 při výstavě v Crystal Palace. Od té doby uplynul dlouhý vývoj a předvedla se řada dnes víceméně zapomenutých aut, až v roce 1962 přišel jistý pan Shelby. Do podvozku tehdejšího modelu Ace narval osmiválcový smallblock Ford a vytvořil základy kultu, který dnes nazýváme Cobra. Ale to je jiná historie… Pan Shelby už je po smrti (od roku 2012) a nás spíš zajímá jiná prachem zaprášená historie…

Mám samozřejmě na mysli kabriolet v dvoubarevném provedení s barokními tvary, který na kapotě hrdě nese symbol AC. Jedná se o model 2-Litre, vyráběný v britském Surrey v letech 1947 až 1956. Zajímavostí je, že se vyrábělo jako dvou a čtyřdveřový saloon, přičemž od roku 1949 vzniklo i omezené množství drophead kupé zvaných Buckland dle úpravce, který je (celé karoserie) tvořil.

Něco nesedí? Ano, jistě, představované auto je kabriolet. Jeho současný majitel Libor Jelínek ho koupil jako rozebraný vrak v Británii v roce 2005 a dlouho se mu do jeho renovace nechtělo. Zjišťoval řadu informací, ze kterých vyplynulo, že i sama fabrika vyrobila i kabriolety – a tohle je jeden z nich. Nejedná se tedy o externí stavbu, ale tovární vůz. Renovace nebyla snadná, neboť vůz má rám částečně ze železa a částečně ze dřeva. Celá karoserie je pak hliníková. Během asi pětileté renovace se našly i dobové fotky kabrioletu z továrny AC.

Co je ale na AC zajímavé, je bezesporu jeho srdce. V tomto případě se jedná o řadový šestiválec s hliníkovým blokem o objemu dvou litru, jehož kořeny sahají až do roku 1922 (model AC 16). V roce 1947 už byl ale výrazně jiný než zpočátku – byl vybaven trojicí karburátorů SU, které mu daly výkon až 85 koní (v roce 1951, do té doby 74 k), tedy více než dvakrát větší porcí než v případě původní aplikace.

Srdcem auta je bezesporu motor. V tomto případě zadní kola roztáčí poctivý řadový šestiválec se třemi karburátory SU a výkonem 74 koní. Stačí k pohodové jízdě doprovázené tichým ševelením zrenovovaného motoru.

Samotná jízda je samozřejmě očekávaným požitkem. Motor je tichoučký, na volnoběh se pouze jemně převaluje, skoro o něm nevíte. Do otáček se dostává plynule, přičemž změnu rychlostních stupňů zajišťuje čtyřstupňová manuální převodovka s přesnými dráhami, tradičně vyžadující cit. Při jízdě s podobnými auty nejde o dosaženou rychlost, ale spíše pocit ze samotného pohybu. Otevřený vůz láká až čtveřici pasažérů, kteří se do auta pohodlně vejdou a sedí na kožených sedadlech s vysokou vrstvou čalounění.

Do roku 1956 vzniklo celkem 1284 kusů modelu AC 2-Litre a ke konci produkce už se automobilka soustředila na (z dnešního pohledu) známější nástupce – otevřený model AC Ace a z něj vycházející kupé AC Aceca. Kolik takové dvoulitrové AC dneska stojí? U těchto aut je odhad hodnoty velmi ošemetný, neboť každé auto má jinou historii a zažilo jiné zacházení. Běžný „saloon“ najdete klidně za pár tisíc liber, ale bude vyžadovat spousta peněz. Kabriolet je téměř nesehnatelný, takže jeho hodnota je řádově jiná…

 

Můj názor: Jízda kabrioletem je vždy povznášející. Auta vyrobená relativně těsně po válce mají v sobě ještě kouzlo těch předválečných, ale zároveň jsou v duchu doby co možná nejmodernější. AC mě dostalo zejména vzdušným a prostorným interiérem, krásnými vnějšími tvary a tichým, leč dostatečně výkonným motorem. Jsem rád, že tento vzácný kabriolet můžeme potkat i na domácí scéně, byť samozřejmě neobjíždí každou soutěž či sraz.

Technická data

AC 2 litre Cabriolet (1949)

Motor

Řadový vodou chlazený šestiválec, hliníkový blok, litinová hlava válců, systém cross-flow, jedna vačková hřídel OHC, motor poháněn řetězem, hmotnost motoru 159 kg.

Zdvihový objem 1991 ccm
Kompresní poměr 6,5:1
Vrtání x zdvih 65 x 100 mm
Výkon 74 koní při 4500/min
Točivý moment 129 Nm při 2500/min
Přenos síly

Čtyřstupňová manuální převodovka Moss uložená podélně za motorem. Synchronizace na 2., 3. a 4. rychlostním stupni, pohon zadních kol.

Spojka jednokotoučová, suchá, Borg and Beck
Karoserie a podvozek

Základem rám z kovu a dřeva, hliníkové plechy karoserie s dřevěnou výdřevou, na rámu přichycené šrouby, uspořádání čtyřmístný kabriolet s plátěnou skládací střechou.

Přední zavěšení tuhá náprava, listová pera Woodhead
Zadní zavěšení náprava typu Moss, listová pera Woodhead
Tlumiče Woodhead-Monroe, Girling
Brzdy hydraulické bubnové Girling
Pneumatiky 5.50 x 17
Rozměry a hmotnost
Rozměry d x v x š 4670 x 1550 x 1700 mm
Rozvor 2970 mm
Hmotnost 1321 kg (údaj pro saloon)
Jízdní výkony
Maximální rychlost 129 km/h
Zrychlení 0 až 100 km/h cca 20 s

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.