Text: Jan Blažek, Foto: AMG
Značka AMG sídlící v německém Affalterbachu byla založena v roce 1967 a vůz, díky kterému se stala světoznámou a který stál na jejím počátku, bylo skutečné monstrum – závodní vůz Mercedes 300 SEL 6.8 AMG s výkonem 428 koní. Jeho parametry byly natolik brutální, že si rychle vysloužil přezdívku Rudá svině (Rote Sau).
Ohnivě rudý lak, impozantní pneumatiky, vysoká hmotnost přes 1600 kg a výkonný osmiválcový motor pod kapotou – to je Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG, který se vepsal do historie svým úspěšným entré ve vytrvalostním závodě 24 h Spa-Francorchamps v roce 1971. Jezdci Hans Heyer a Clemens Schickentanz se s touto bestií, s níž by chtěl absolvovat kolečko na závodním okruhu každý fanda historického motorsportu, nastoupili do vyhlášeného belgického vytrvalostního závodu proti zavedené konkurenci vozů Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Ford a Opel. Rudá svině se ale tehdy předvedla v celé své kráse a stalo se něco neočekávaného – hned při svém prvním startu totiž proťal vůz Mercedes 300 SEL 6.8 AMG cílovou čáru jako druhý a připsal si vítězství ve své třídě. Společnost AMG se stala víceméně přes noc světoznámou a značka AMG vstoupila na závodní dráhy a do kolotoče motorsportu.
Rudá svině, která zrychlí na stovku za 4 sekundy, se v roce 2012 a 2014 objevila i v Praze.
Jako technický základ pro rychlý závodní vůz AMG posloužil Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, který byl ve své době nejrychlejším německým sériově vyráběným vozem. Stuttgartská luxusní limuzína byla se svým motorem V8, který ze zdvihového objemu 6,3 litru mobilizoval nejvyšší výkon 184 kW/250 k a maximální točivý moment 500 N.m, skutečným postrachem sportovních vozů. Společnost AMG zvýšila výkon velkého osmiválce v závodním provedení četnými opatřeními, jako například zvýšením zdvihového objemu na 6,8 litru, „ostřejšími“ vačkami, většími sacími ventily, upravenými ventilovými vahadly a písty, na vynikajících 315 kW/428 k; točivý moment vzrostl na 608 N.m. Na závodní dráze tak bylo možné dosáhnout nejvyšší rychlosti 265 km/h, sériově vyráběný sedan „uměl“ 221 km/h. Další úspěchy zůstaly neobyčejnému závodnímu vozu upřeny. Důvod spočíval ve změně předpisů, která od roku 1972 zavedla v mistrovství Evropy cestovních vozů limit pro maximální zdvihový objem 5,0 litru, což bylo pro velkoobjemový motor AMG V8 s atmosférickým plněním příliš málo. Škoda, v Le Mans jí tehdy naměřili dokonce 285 km/h, takže potenciál tohle auto určitě mělo…