Text: František Vahala, Foto: Steering Media
Přílet ohromného nákladního letounu Antonov AN-225 Mriya do Česka byl pro mnohé fanoušky letectví důvodem, proč se vypravit k letišti. I když přistál i vzlétl na jiné ranveji, než mnozí čekali, byl to zážitek…
Ani my jsme nechyběli u toho, když na naše největší letiště přistál největší nákladní letoun světě. Kromě intenzivního zážitku a několika fotografií proto přinášíme i základní informace o tomto obřím stroji.
Mriya znamená sen. V tomto případě splněný. Tento strategický nákladní letoun byl vytvořen v designovém oddělení Antonovu vytvořen v roce 1988 jako náhrada za dosluhující Myasishchev VM-T ze začátku 80. let. Hlavním úkolem byla tehdy přeprava ruského raketoplánu Buran, ovšem už od roku 2002 funguje jako komerční nákladní letadlo.
Během prvního komerčního letu ze Stuttgartu do Thumraitu (Oman) bylo v nákladovém prostoru 216 000 jídel pro americké vojáky v regionu. Celkem 375 palet vážilo 187,5 tun. 11. srpna 2009 byl Antonovem An-225 přepraven nejtěžší náklad v historii: generátor pro plynovou elektrárnu v Arménii vážil 189 tun. V tom samém roce byl letoun natřen do nového barevného schématu.
V roce 2010 přepravil pro změnu nejdelší náklad, který kdy putoval vzduchem – 42 metrů dlouhé listy větrné elektrárny, a to z Číny do Dánska. V Praze Mriya přistála v květnu. Během několika dní byl naložen ohromný generátor pro elektrárnu v jihozápadní Austrálii, kam jí dopravila 15. května (přistání v Perthu).
Samozřejmě, že objednat si jako přepravník zrovna Mriyu není vůbec levné. Například když v roce 2004 letěla z Dánska do Kazachstánu, cesta stála v přepočtu asi 266 000 eur.
Antonov An-225 Mriya je největším nákladním letadlem světa. Na délku měří 84 metrů, má rozpětí křídel 88,4 metru a prázdné váží 285 000 kg. Šest členů posádky s ním dokáže vzlétnout s celkovou hmotností až 640 000 kg, přičemž až 300 000 kg může vážit palivo. Do nákladového prostoru, který je přístupný odklopením čumáku letadla, se vejde 1300 m3.
Pohon zajišťuje šest turbodmychadlových motorů ZMKB Progress D-18, z nichž každý je schopen vyvinout tah až 229,5 uzlů.
V praxi to znamená, že Mriya a s ním dosáhne maximální rychlosti až 850 km/h, přičemž cestovní rychlost je 800 km/h. Dolet činí 15 400 kilometrů (s plnými nádržemi), s nákladem 200 tun je tato hodnota „pouze“ 4000 km.
Existuje pouze jeden Antonov An-225. Ke konci 80. let začala stavba i druhého prototypu, ovšem nebyla dokončena z důvodů nedostatku financí a zájmu o podobný stroj. Existující exemplář byl po osmileté pauze v květnu roku 2001 opět přiveden k životu. Od té doby létá v případě, že je třeba převést něco skutečně těžkého…
Uff, skutečně zajímavý stroj! A navíc, naživo působí ještě intenzivnějším dojmem, protože si uvědomíte, jak jsou ostatní letadla najednou malá…