Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Jestli vám připadá podivné, že se na těchto stránkách objevuje „normální“ Audi A7, tak věřte, že tohle normální není. Je to konkurence pro BMW 6 Gran Coupe nebo Mercedes CLS. A na silnici je skutečným predátorem, vyžadujícím respekt okolí.
Audi A7, který se jako pětimístný liftback objevil na trhu už v roce 2010, mě vždy zajímal. Za prvé – auto je prostě krásné. Na rozdíl od BMW se drží spíše konzervativních, čistých linií, které nejsou tak okázalé, ale už na první pohled prozrazují, že máte co dočinění s luxusní kreací. I když je na trhu už šest let, stále vypadá neokoukaně a moderně. Uznávám, že tomu trochu pomohl i facelift z roku 2014, který poznám hlavně podle upravených světel. Testovaná verze v provedení 3.0 biTDI competition je ještě výjimečnější a obsahuje řadu doplňků, kterými značka oslavuje 25 let výroby motorů TDI.
Už při prvním seznámení vás vizuálně přitáhne, a to zejména zmiňovanými LED světlomety nebo speciálními 20palcovými koly s pěti dvojitými paprsky, a pokud otevřete bezrámové dveře a usednete do sportovních kožených sedaček, váš údiv bude ještě výraznější. Interiér je v duchu značky bezvadně zpracován, použité materiály jsou prvotřídní a designové ztvárnění vnitřního prostoru zaslouží uznání. Luxusní svezení může začít.
Tisknu startovací tlačítko a nastavuji si sedačky. Nejprve zkouším, jak rychle se dokážu sžít s multimediálním systémem MMI, ovládaným ze středového tunelu a zobrazovaný na velkém výsuvném displeji. Musím říct, že tento systém mi vyhovuje – snadno se v něm orientuje a není problém se dostávat do jednotlivých menu. Oceňuji také zmíněný výsuvný displej, který je nerušivě zakomponován do palubní desky. Auto nastavuji nejprve do režimu Comfort, protože první kilometry vedou po městě a nemá cenu zkoušet žádné dynamické hrátky.
Co mám pod kapotou? Vysokovýkonný motor 3.0 biTDI, který dodává díky systému quattro (pohon všech kol) na silnici výkon 320 koní. A co víc, maximální točivý moment dosahuje hodnoty 650 Nm (již od 1450/min), za který by se nemusela stydět ani menší lokomotiva. Pravda také je, že síla si musí poradit se dvěma tunami hmoty, takže na dynamické schopnosti jsem velmi zvědavý. První mě zaujal příplatkový adaptivní pneumatický podvozek (za 55 900 Kč), který funguje parádně. Pražské nerovnosti jakoby neexistovaly, audi plavně přejíždí i příčné spáry a do interiéru proniká odezva od ohromných pouze velmi utlumeně. Vlastně v momentě, kdy si pustíte skvělý audiosystém Bose (28 400 Kč), nebudete okolí příliš vnímat a ponoříte se do luxusní „plavby“ za doprovodu vašich oblíbených melodií.
Je čas vyrazit na rychlé silnice, přepínám do módu Dynamic. Zátah třílitrového šestiválce se dvěma turbodmychadly je drtivý – auto okamžitě reaguje na pobídku, osmistupňová převodovka Tiptronic bleskově podřazuje a celý luxusní koráb vyráží kupředu. Síla je okamžitá, bez turboefektu, motor se velmi pružně vytáčí až za hranici 5000/min a celé představení je doprovázeno hrubým zvukem z výfuků. V tomto ohledu model A7 zcela splňuje oprávněné nároky na dynamiku, kterou by takový typ vozu měl svému majiteli zajišťovat. Ostatně, i čísla hovoří jasně – zrychlení na stovku zabere pouze 5,2 vteřiny a maximální rychlost je limitována hodnotou 250 km/h.
Nemusím snad dodávat, že i při vysokých rychlostech je automobilu ticho a klid, k uším jen vzdáleně doléhá svist větru. Směrová stabilita je příkladná, v táhlých obloucích vůz neznervózní, ale naopak se drží asfaltu jako přibitý. Je čas na okresní silnice – zde se konalo asi největší překvapení. Během pěti let se z A7 stalo doladěné auto, které výtečně maskuje svou hmotnost (zejména v režimu Dynamic) a s nečekanou jistotou se proplétá rychlými zatáčkami. Díky stálému pohonu všech kol problémy s trakcí nepřicházejí v úvahu, široké pneumatiky Dunlop se pevně drží asfaltu, řízení je přesné a s dobře nastaveným posilovačem. Nečekal jsem, že se luxusní koráb bude umět tak obratně pohybovat silnicemi a bude přitom nabízet tolik jistoty.
Co se týče spotřeby paliva, nikdo asi nečeká, že šestiválec se 320 koňmi bude jezdit za 6 l/100 km. Realita ale vůbec není špatná – při klidném ježdění jsem dosáhl 8,5 l/100 km, při dynamickém přesunu vystoupala zhruba na 12 l/100 km. Dlouhodobě mi palubní počítač ukazoval přijatelných 10,5 l/100 km, což považuji za výbornou hodnotu. Pokud se podíváme na praktickou stránku věci, díky dlouhému rozvoru (2914 mm) mají i cestující vzadu královsky prostoru, a to na nohy i hlavu. Pod víkem kufru a sklem se skrývá hluboký zavazadlový prostor o hodnotě 535 litrů, který v pohodě pojme vše potřebné, alespoň co se mých nároků týče. Audi A7 se mi líbí čím dál víc…
Fakt nečekaně dobrý. Musím v nejbližší době opět provětrat BMW 6 Gran Coupe a Mercedes CLS, abych zjistil, jestli jsou stále tak přitažlivá…
Každá sranda něco stojí. Základní Audi A7 s motorem 2.0 TFSI (252 k) koupíte již od 1 358 900 Kč, ovšem testovaný model s nejsilnějším biTDI stojí 1 940 900 Kč. K tomu je třeba počítat s příplatky, které v případě testovaného modelu dosáhly půl milionu korun. Ovšem některé z nich považuji za zbytečné – například za head-up displej bych určitě nezaplatit 39 600 Kč a bez sice funkčního, ale jinak nepotřebného asistentu nočního vidění za 57 300 Kč bych se také obešel. Faktem je, že při koupi prémiového auta tohoto typu si zákazníci rádi dopřávají luxus a neváhají si připlatit – a v tomto ohledu jim automobilka vychází vstříc. Celkovou atmosféru na „palubě“ totiž dotváří i luxusní prvky, mezi kterými vybírám potah stropu z černé alcantary (55 200 Kč), kožené opěrky rukou ve dveřích (9200 Kč) nebo skvělá sportovní sedadla v S designu (46 700 Kč). Zmíním ještě, že Audi nabízí prodlouženou záruku – čtyři roky nebo 120 000 km.
Šestiválcový naftový motor do V (úhel 90°), čtyři ventily na válec, chlazení vodou, přeplňování dvěma výfukovými turbodmychadly, elektronika motoru Bosch EDC17.
Zdvihový objem | 2967 cm3 |
---|---|
Nejvyšší výkon | 320 koní při 3900-4600/min |
Nejvyšší točivý moment: | 650 Nm při 1450-2800/min |
Osmistupňová převodovka tiptronic s dynamickým programem řazení a se sportovním režimem, hydraulický měnič točivého momentu s přemosťovací spojkou, permanentní pohon všech kol quattro.
Samonosná pětidveřová karoserie převážně z hliníku a vyspělé oceli, pětimístné vnitřní uspořádání.
Přední zavěšení | pětiprvkové zavěšení, vždy dvě příčná závěsná ramena (nahoře a dole), stabilizátor |
---|---|
Zadní zavěšení | řízená lichoběžníková náprava s příčnými závěsnými rameny, stabilizátor |
Kola a pneu | 20palcová, z lehkých slitin, 265/35 R20 Dunlop SP Winter Sport 3D |
Řízení | elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti |
Rozměry d x š x v | 4980 x 1911 x 1408 mm |
---|---|
Rozvor | 2916 mm |
Hmotnost | 1970 kg |
Objem zavazadelníku | 535 l |
Nejvyšší rychlost | 250 km/h |
---|---|
Zrychlení 0 až 100 km/h | 5,2 s |
Průměrná spotřeba | 6,2 l/100 km |