Podobné pozvánky miluji – okruh, Audi R8, cesta tam i zpět rychlým autem, žádné otravné přestupy ve Frankfurtu a podobně. Jednodušše, s nabitým programem. A navíc na okruhu Bilster Berg Drive Resort, kterému se právem přezdívá malá Norschleife.
Je pro info, okruh o délce 4274 metrů v Teutoburgském lese je prvním, který na západě Německa vznikl za posledních 80 let. Areál původně sloužil jako muniční sklad britské armády, ale pak zůstal dlouho nevyužíván. Nakonec byl po řadě finančních problémů dokončen a uveden do provozu teprve v roce 2011.
Za jeho designem stojí německý závodník a inženýr Hermann Tilke, kterému pomáhal Walter Rohrl. Okruh je daleko od civilizace (kolem je les a pár vesnic) a je relativně annonymní, takže ho využívají pro testování využívají například automobilky nebo třeba i speciální jednotky. Zajímavostí je, že na délce necelých 4,3 km má převýšení 200 m s maximálním stoupáním +21 % a klesáním -26 %. Aby to pohromadě, trasa vede přes 44 hřebenů a má celkem 19 zatáček.
Z hotelu vyrážíme brzy ráno, abychom v 9:00 popíjeli kávu v moderním zázemí okruhu. Do děje nás zasvěcuje Frank Biela, pohodový týpek ze staré doby, který většině klientů vysvětluje základní fyziku jízdy po okruhu a chování automobilu. My mezitím narušujeme ticho při debatách s Jofesem Venclem, testovacím jezdcem a závodníkem. Pak už jen vyčurat, nafasovat rukavice a kuklu, vybrat správnou velikost helmy a vyrazit na dopolední část cvičení.
Ta má několik částí – simulace prudkého brzdění s Audi RS3, seznamování s R8 v na dvou různých úsecích rozdělené trati (jednu vede Josef, druhou Frank a v obou případech je to skvělá příprava na skutečnou akci). Při poslední zkoušce testujeme Audi Rtron GT, ale elektrický mastodont je ve srovnání s ryzím atmosférickým R8 jaksi vybledlý.
Dopoledne je dobře zorganizované, žádné zbytečné řeči, brzy se setkáváme při obědě. A po fajnovém jídle začíná teprve správný zážitek. Každý ze 32 účastníků si naplno užije celý okruh a jeho záludnosti. V autě se jezdí po dvou, čtyři auta za sebou, vpředu instruktor.
Zatímco ze zmíněného Rtronu nijak moc odvařený nejsem (je rychlý, ale hodně těžkopádný), RS3 je na okruhu zběsilým, rozevlátým puberťákem, který při rychlosti kolem 200 km/h už vyžaduje hodně pevné ruce na volantu. První dvě kola se s ním docela složitě zžívám a připadá mi, že dobře netrefuji brždění, ani apexy. Až třetí rychlé kolo mi teprve RS3 sedla, ale ač je to na okresce hodně velmi dobré a rychlé auto, na takto technický okruh mi nepřišlo ideální. Nutno ale podotknout to, co už dávno víme, ale na Bilster Bergu jsme si to připomněli – motor je úchvatný, projevem, zvukem, výkonem. A čtyřkolka quattro funguje skvěle, krásně vytahuje ze zatáček a trakce má zdánlivě nekonečno.
Vrcholem nabídky Audi z hlediska divize Audi Sport je samozřejmě R8. Známe se důvěrně, o naší cestě svobodné si můžete přečíst tu. Je skvělé, že značka Audi nám podobně boží auto stále nabízí (a v dohledné době s ním končit nebude). Připomeneme – srdcem bestie z Heilbronnu s celým názvem Audi R8 Coupé (nebo Spyder, jezdili jsme s oběmi verzemi) performance quattro (existuje i zadokolka) je atmosférický desetiválec 5,2 litru o výkonu 620 k při 8000 ot/min, točivý moment 580 Nm je přenášen na všechna kola pomocí dvouspojkové převodovky (7 stupňů, původem DL800). V praxi z 0 na 100 km/h za 3,1 s a maximální rychlost 331 km/h. Bože, miluju tohle auto!
Brzy atmosférickou perlu vytáčím ke zmíněným osmi tisícům a je to opojné! Přede mnou jede Josef a zrychluje podle nás – pomalejší může zůstat na konci naší skupiny a jelikož novinářské posádky pro tuto akci byly pečlivě vybrané, brzy jedeme skutečně rychle. Soustředění je neustálé, rychlé reakce nutné. A samozřejmě i dodržování pravidel – nepřejíždět obrubníky, nevyjíždět ze stopy (mimo ní je bordel, lepí se na pneu, omezuje trakci) a nelepit se na auto před sebou. Tempo je brzy úžasné, navýkové. Stejně jako samotný okruh, neustále nahoru, dolu, zatáčky, horizonty, ani cílová rovinka není tak dlouhá, aby se člověk stihl nudit. Stále pracujeme, stále se učím, cítím, kdy se mi průjezd podaří, kdy dělám chybu a malinko ztrácím.
Důležitá je plynulost – brzdit před zatáčkou, ale ne moc. Projíždět až k apexu v limitu trakce, vklidu, klidně jen milimetrové stlačení pedálu plynu, pak postupný výjezd. Příliš nezatěžovat brzdy ani pneumatiky, zkrotit ego a nabubřelé choutky, vnímat auto pod sebou, reagovat na asfalt, na rychle se měnící kulisy kolem.
Po 16 kolech mám mokrá záda, a chemie štěstí mi stříká z očí. Směju se a rozklepanou rukou balím cigaretu. Frank se usmívá a je úplně vklidu. Zapaluje si další Marlborku a debatujeme o autech, o jeho závodní historii, o současnosti. Tihle lidé jsou mými vzory! A Audi Driving Experience je skvělý způsob, jak strávit den.
Celý kurz Audi Experience už jsem jednou absolvoval na okruhu v Brně, ale Bilster Berg mě bavil víc. Akce se může účastnit kdokoliv, kdo chce posunout své řidiřské schopnosti na další úroveň – a věřte mi, že k tomu skutečně má příležitost.
Všechny podstatné informace a ceny se dozvíte přímo na oficiálních stránkách. Během podzimní sezony budou ještě tři akce (Red Bull Ring Spielberg 15.-16. 09), Bilster Berg (top, od 2. do 3. 10.) a Spa-Francochamps (od 26.-27. 10.). Ceny jsou od 1550 do 1900 eur do 1900 eur, což vzhledem k protihodnotě není mnoho. Tohle je akce, která vám hodně dá a fakt stojí za to.
Děkuji Audi Česká Republika za možnost tento úžasný zážitek (již podruhé) v podobě Audi Driving Experience zažít, vážím si vaší důvěry.