auta, V pohybu / 26. října 2016

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Audi R8: těsně za hranicemi fyziky

Pokud máte šanci strávit několik dní ve společnosti supersportovního auta s výkonem 610 koní, těžko budete sedět doma. Je třeba vyrazit na výlet, během kterého zažijete tolik, že se dobijete na několik týdnů dopředu. Navíc když je nové Audi R8 tak živelné, zábavné a náruživé! Těžko, velmi těžko jsme se spolu loučili…

Jelikož život je krátký, je třeba si pokud možno každý den zpříjemnit. Když jsem zjistil, že má zápůjčka Audi R8 vychází na jeden konkrétní týden v září, hned jsem na stejný čas naplánoval návštěvu moravských přátel. Když už pojedeme na východ, tak rovnou stylově.

Mám rád, když si můžu auto vyzkoušet v různých režimech – dálnicí počínaje a v ideálním případě konče okruhem nebo prázdnými, krásnými okreskami. U R8 se mi to povedlo všechno a zažil jsem i něco navíc…

Jak to vypadá?

Třemi slovy: lépe než dřív. Nová R8 má ostřejší rysy a designérům se u ní podařilo doladit některé detaily, které se mi u předchozí generace nelíbili. Subjektivně – o mnoho lepší! Předek definovaný širokým vstupem pro chladicí vzduch a laserovými světlomety, boční silueta s kontrastními karbonovými plochami, široký, nízký zadek. A když se přiblížíte, můžete si prohlížet srdce R8 jako ve vitríně.

audi_r8_v10_2016_ok-23

Dvoumístný interiér je parádní. Jsem moc rád, že Audi vsadili na jeden sdružený digitální displej (audi virtual cockpit), který zobrazuje všechno od rychlosti přes přetížení až po navigaci. Horizontálně navržená palubní deska díky tomu není narušována žádným dalším hloupým tabletem a vyniknou na ní výdechy topení a efektní přepínače. Ale všechno, co během následujících dní potřebuji, se nachází víceméně na volantu. Je sympatické, že R8 je postavena vyloženě kolem řidiče. Hned mě láká rudé startovací tlačítko…

4o4a0160

Jak je audi r8 postavené

Audi R8 je skutečný supersport, což znamená, že motor je umístěn podélně mezi nápravami. Velmi překvapivá je suchá hmotnost pouhých 1454 kg (bez provozních náplní). Inženýři této báječné hodnoty dosáhli s pomocí speciálního prostorového rámu ASF (Audi Space Frame), který je vyrobený z hliníků a kompozitních materiálů vyztužených uhlíkovými vlákny. Tento extrémně tuhý skelet díky tomu váží pouze 200 kg… Spodní část auta je stejně jako u závodních aut plochá, vzduch odvádí velký difuzor, jenž je součástí zadní části. To samozřejmě pozitivně přítlak ve vysokých rychlostech, který je ještě podpořen velkým přítlačným spoilerem z uhlíkového kompozitu.

Už při prvním seznámení je patrné, že jsem v kontaktu s velmi propracovaným a vypiplaným automobilem, u kterého se při vývoji rozhodně nešetřilo. Zajímá mě to čím dál víc…

Jednu atmosféru, prosím!

Díky tomu, že Audi v roce 1998 koupilo Lamborghini, dostalo se zajímavé technice. Myslím tím samozřejmě zejména motory. Atmosférický desetiválec pracoval v letech 2003 až 2013 v modelu Gallardo a jeho upravená verze poháněla i první generaci Audi R8, představenou v roce 2006 (sériová verze konceptu Le Mans). Využita byla i samotná platforma, která od té doby procházela intenzivním vývojem – ostatně jako všechno ostatní.

Motor V10 5.2 FSI je piece of engineering. Jeho výjimečnost tkví hlavně v atmosférickém způsobu plnění, což v době, kdy se turba cpou i do nákupních vozíků skutečný balzám na duši. Motor V10 o objemu 5204 cm³ nabízí ve verzi Plus nejvyšší výkon 610 k při 8250/min a točivý moment 560 Nm, což znamená výkon 117,2 k na litr objemu. Také už se vám ježí chlupy? Teprve to začne…

audi_r8_v10_2016_ok-34

Úžasný motor o sobě samozřejmě dává vědět už při nastartování, kdy zahřmí do výfuků. Ovšem v momentu, kdy je zahřátý a před vámi se otevírá zdánlivě nekonečný autobahn s neomezenou rychlostí, je to ještě lepší. Nazvat jeho chuť po otáčkách „ochotou“ by bylo velmi nepřesné – desetiválec se divoce roztáčí, ale teprve v 6000/min chytá jakýsi druhý dech a dychtivě letí k omezovači v 8700/min. V tomto momentu písty každou sekundu překonají dráhu 26,9 metru…

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 vteřiny se skutečně těžko popisuje. Například spolujezdec na to stejně nebude mít myšlenky a já jako řidič jen nechápavě kroutím hlavou. A to i v okamžiku, kdy to zažívám podesáté… Přesně by to definovalo možná slovo závislost. Abyste pochopili souvislosti, v jakých se R8 Plus pohybuje, je třeba zmínit, že zrychlení 0 až 200 km/h zabere jen 9,9 s a maximální rychlost činí masivních 330 km/h

V době soumraku atmosférických motorů Audi podle klasického receptu vesele stvořilo naprosto boží věc. Desetiválec miluje otáčky v 6000/min rozpoutá show, která vám intenzivně připomene, že konečně zase žijete! 

To je jistě naprosto fascinující, ovšem teprve celkové sladění automobilu napoví, zdali je takový výkon vůbec použitelný. Audi R8 ho přenáší na všechna kola pomocí systému quattro a dvouspojkové převodovky S tronic. Z té jsem nadšený snad ještě víc než z motoru (no to kecám), protože funguje famózně. Řadí rychleji než myšlenka, předvídá, vždy ví, co se bude dít a během společných chvil jsem u ní nezaznamenal nic, co by mi vadilo. Způsob, jakým tak brutální výkon citlivě posílá do systému quattro se zadním samosvorným diferenciálem, mě překvapuje i s odstupem času.

On the road aneb cesta po krásách naší země

Abychom si brutální R8 pořádně užili, po obligátní D1 jsme s fotografem Ondrou zamířili na jižní Moravu. Naší soukromou road show jsme zahájili kolem Pálavy, a pak pokračovali do Znojma, Vranova nad Dyjí a skončili u přátel v Uherčicích, kde jsme omrkli úchvatný zámek, do kterého konečně natekly zasloužené peníze na rekonstrukci. Jeli jsme samozřejmě v noci, jak přízrak letící tmou.

audi_r8_v10_2016_ok-35

Naše cesta pokračovala dál – vynechali jsme nudné dálnice a přes Jemnici, Dačice a Jindřichův Hradec dojeli až ke krásnému zámku Červená Lhota. Jen tak, kvůli fotce. Když jedete v R8, doslova vyžadujete skvělé okresky, takže se nelze divit, že poslední úsek naší cesty pokračoval z Týna nad Vltavou přes Albrechtice nad Vltavou až do Tálínu a potom po E49 do Písku. Je to tam úžasné a navíc položili nový asfalt. Pokud se v čase oběda (nebo večeře) pohybujete kolem Písku, můžete se podívat na nejstarší kamenný most v ČR ze 13. století, ale určitě musíte navštívit autařskou restauraci Na rozhledně. Nejen, že se dobře najíte, ale ve stylovém prostředí nasajete atmosféru, kterou tolik milujeme.

audi_r8_v10_2016_ok-24

kam se co vejde

Je jasné, že od supersportu nikdo nečeká, že bude excelovat v oblasti převozu krámů. My jsme cestovali na lehko, výbavu tvořili dvě sportovní tašky přes rameno, dva batohy (jeden s foťáky) a nějaká ta kožená bunda či mikina. Všechno se nám pohodlně vešlo do předního zavazadelníku (112 l), zbytek do úzkého prostoru za sedadly. Uvnitř jsme měli naprosté pohodlí. Důležité jsou akorát peníze na benzin, to je asi jasné. Celkových 800 km jsme absolvovali s průměrnou spotřebou 19,8 l/100 km, což byla přijatelná cena za zábavu, kterou jsme zažili. Asi se dá jezdit i za 12 l/100 km, ale to by se člověk ochudil o zážitky, které nepřicházejí každý den…

Jak se to chová?

Bude to znít divně, ale s Audi R8 se dobře žije. Není to pouze stroj poskytující ultimativní výkony, ale zároveň i použitelný společník. Podvozek není zbytečně tvrdý, dvojité lichoběžníky s elektronicky řízenými tlumiči pracují na tom, aby do interiéru nedoléhaly zbytečné rázy. Je cítit, jak je auto sofistikované, jak je podvozek propracovaný a jak se můžete spolehnout na zcela přesné a citlivé řízení. A pak jsou tu keramické brzdy vyztužené karbonovým vláknem. Kdo nezažil, ten neuvěří. Já jsem přehodnotil všechno, co jsem si myslel o možnostech zpomalení hmoty. Je pravda, že R8 není zbytečně těžká a suché hmotnosti 1454 kg se podepisuje intenzivní použití hliníku, karbonu a dalších lehkých materiálů téměř všude, ale i tak – účinnost brzdové soustavy je zcela famózní. 

Informace v zorném poli. Audi R8 ukazuje nejen teplotu chladicí kapaliny a oleje, ale i teplotu převodovky. Bohužel i zde najdeme systém stop-start, který je nutné vypínat. Superauta prostě nemají zhasínat na semaforech, že…

Okresky se stanou hřištěm. Velmi mě potěšilo, že R8 není na silnici obrovská. Má celkem kompaktní rozměry a ani přes svou výraznou šířku se mi nestávalo, že bych se nevešel na silnici. A navíc, svými ultra rychlými reakcemi mě nadopovalo jistotou a klidem, takže jsem se v některých úsecích hodně rozvášnil… A všechno bylo pořád v klidu.

audi_r8_v10_2016_ok-14

Maximal rock´n´roll

Během společných dní jsme kromě výletu na Moravu stihli i několikrát navštívili sousední Německo, abychom vyzkoušeli, jak se R8 chová ve skutečně vysokých rychlostech. Brutální zrychlování vás zařezává do sedadel do rychlosti 280 km/h, poté už supersport trochu bojuje s odporem vzduchu. Pokořit magickou hranici 300 km/h ale ani tak netrvá dlouho a pokud se odvážíte, akcelerace pokračuje dál. Já dokázal 315 km/h, ale pak už mi přestával stačit autobahn. Fascinovala mě stabilita, a to i v táhlých obloucích, sebejistota pohonu i skvělý přítlak. Auto jelo jak po kolejích, necítil jsem žádnou nejistotu. Naopak věřím, že se mu to snad i líbilo…

Audi Drive Select

R8 nabízí čtyři základní jízdní režimy. Základním je běžné nastavení auto, na pohodlí orientovaný režim comfort změní i charakter podvozku, který plavněji překonává nerovnosti, ostrý dynamic přitvrdí všechny součásti automobilu a individual umožňuje vlastní nastavení. Verze Plus je vybavena režimem Performance se třemi módy dry, wet a snow. Ty přizpůsobí jízdní dynamiku přilnavosti vozovky a reálně zcela promění automobil. Z toho jsem nechápal. Několik dní po testu jsem s různými R8 jezdil v rámci akce Audi Sport Experience a mokrý slalom, který jsme absolvovali v různých režimech, mě přesvědčil, že u R8 nejsou jízdní režimy jen o proměně detailů. Naprosto se změnilo celé auto! V režimu wet na mokrém letišti doslova ohýbalo fyzikální zákony! Věřte mi, už jsem s auty zažil ledacos a nemám potřebu zbytečně glorifikovat něco, co si to nezaslouží.

4o4a0155

Kdybych si hodně vymýšlel

Možná vás napadá, že nám na R8 muselo také něco vadit. No, že by mě něco vyloženě štvalo říct nelze, ale možná by stálo za to mít natáčecí světlomety. Lasery svítí dobře, ale do vraceček s nimi není vidět, protože nezatáčí s volantem. A pak – když v sobě probudím čerta – bych oslovil jednoho velmi známého Slovince, aby mi postavil výfuky, které budou dělat bordel odpovídající superautu.

Pár slov o audi r8 závěrem

Audi R8 je jedinečný kus inženýrství. Forma následuje funkci. Odpovídá tomu i jeho cena, která začíná na 4,3 milionu Kč za verzi s výkonem 540 k a téměř pěti milionech za verzi Plus (610 k). Původně jsem si myslel, že by to bylo fajn tak za 3,5 milionu, ale poté, co jsme se „spřátelili“ a já pochopil, jak náročný a precizní vývoj musel stvoření tohoto supersportu předcházet, cenu akceptuji. Myslím, že mnoho lidí z vývoje BMW je nešťastných, protože namísto svého vlastního supersportu (který by jistě také dokázali postavit) musí vyrábět hybridní i8. I když je to zajímavé, koule to prostě nemá a já si nedokážu představit chlapa, který by si 3,5 milionu (minimálně, spíš tak 4) koupil hybridní sporťák s tříválcem a elektromotorem, když může mít normální auto s pořádným motorem.

U supersportovního modelu R8 Audi předvedlo své mistrovství. A zarazilo poslední hřebíček do rakve BMW, které pořádný supersport nemá už roky.

Uvědomuji si, že když si floutek jako já vyzkouší supersport o výkonu přes 600 koní, může se zdát, že ho vynese do nebe za každou cenu. Ale zcela objektivně už jsem řídil celkem dost superaut a nemám potřebu chválit jen kvůli tomu, abych někomu pošimral bradu. Neříkám tím, že nejsem vděčný – právě naopak, ve světě, kde se na nás valí bahno ze všech stran, pociťuji ohromnou vděčnost za to, že jsem mohl zažít výjimečný týden ve společnosti R8. I proto mám potřebu to sdílet. Zcela objektivně řečeno, Audi postavilo skvělé superauto. Má charakter, výkon, dynamiku, je výtečně sladěným celkem, se kterým se dá fungovat i v normálním životě. A má atmosférický motor s omezovačem v 8700/min! Pokud máte peníze, kupte si ho hned a užívejte si jedinečnost Audi R8, dokud to situace v Evropě umožňuje. Autobahn je co by kamenem dohodil…

Technická data

Audi R8 Coupé V10 Plus (2016)

MOTOR

Kapalinou chlazený desetiválcový zážehový motor do V (úhel sevření 90°), mazání se suchou klikovou skříní, přímé vstřikování paliva, čtyřventilová technologie, rozvod ventilů DOHC, plně elektronické řízení motoru Bosch MED 17 koncept Master/Slave, funkce E-Gas, sekvenční přímé vstřikování benzínu kombinované se vstřikováním do sacího potrubí, adaptivní regulace na základě lambda sondy, adaptivní kontrola klepání válců, komfortní a rychlý systém startování, počítačem řízené zapalování se statickými vysokonapěťovými vývody.

Zdvihový objem: 5204 cm³
Vrtání x zdvih: 84,5 x 92,8 mm
Kompresní poměr: 12,7:1
Nejvyšší výkon: 449 kW (610 k)/8250/min
Nejvyšší točivý moment: 560 Nm při 6500/min
PŘENOS SÍLY

Sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic, pohon všech kol, mechanická uzávěrka diferenciálu, systém kontroly prokluzu ASR, launch control.

Poháněná náprava: obě
Spojka: dvě elektro-hydraulicky ovládané lamelové spojky v olejové lázni
KAROSERIE A PODVOZEK
Přední zavěšení: nezávislé, dvojité lichoběžníky
Zadní zavěšení: nezávislé, dvojité lichoběžníky
Tlumiče: elektronicky řízené (Audi magnetic ride)
Brzdy: keramické šesti- a čtyřpístkové kotoučové brzdy vyztužené uhlíkovými vlákny, vnitřní chlazení, perforované plovoucí brzdové kotouče
Řízení: s elektromechanickým posilovačem
Kola: kovaná z hliníkových slitin: přední 8,5 J x 19; zadní 11 J x 19
Pneumatiky: Pirelli P Zero, vpředu 245/35 ZR 19; vzadu 295/35 ZR 19
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
D x š x v: 4426 x 1940 x 1240 mm
Rozvor: 2650 mm
Suchá hmotnost: 1454 kg
Provozní hmotnost: 1655 kg (včetně 68 kg řidiče, 7 kg zavazadel, 90 % paliva)
Objem zavazadlového prostoru: 112 l (dostatečný)
Objem palivové nádrže: 73 l
JÍZDNÍ VÝKONY
Maximální rychlost: 330 km/h
Zrychlení 0 až 100 km/h: 3,2 s
Zrychlení 0 až 200 km/h: 9,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 12,3 l/100 km (během testu 19,8 l/100 km)

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.