Kupuji klasiku, Scéna, Zážitky / 13. října 2019

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

August Horch Museum

Muzeum Augusta Horcha ve Cvikově nedávno prošlo modernizací a rozšířením stálých i speciálních expozic. Jeďte se podívat na ucelený příběh koncernu Auto Union, ale i mnohé další zajímavosti z historie saského automobilového průmyslu.

 

Horch Muzeum_7 Horch Muzeum_6 Horch Muzeum_13

Na území Německa v současné době najdete kolem 250 muzeí věnovaným historii jednotlivých značek automobilů, motocyklů i různým odvětvím dopravy. Právě ve Cvikově je historie výroby automobilů stará více než století a i to je důvod, proč sem zavítat. V části původní továrny Audi se totiž na 6500 m2 nachází velmi propracované a elegantní muzeum, které vám poodkryje významnou část dějin automobilizmu. Čeká na vás přes 160 velkých i menších exponátů a zdaleka se netýkají pouze čtyř značek Auto Union…

Snaha vybudovat v německém Cvikově automobilové muzeum se dá stopovat až do poloviny 70. let minulého století, kdy vznikly první praktické návrhy. Ty ovšem zůstaly nenaplněny z důvodu tehdejší špatné finanční situace. Změna přišla v roce 1988, kdy byla nepoužívaná kavárna závodu Sachsenring přeměněna ve stálou výstavu automobilů a souvisejících předmětů. Původně zde bylo vystaveno 14 klasických automobilů, mezi nimiž byl pouze jeden Horch, jedno DKW a různé automobily IFA.

Po pádu Železné opony se budova muzea využívala k různým účelům až do prosince 2000, kdy automobilka Audi započala rovnocennou spolupráci s městem Cvikov s cílem přeměnit muzeum na funkční, nevýdělečný, leč edukativní celek. Od té doby fungovalo muzeum, které se navíc v roce 2017 opět rozrostlo – prostory muzea byly výrazně rozšířeny o novou halu včetně tribuny Velké ceny s videoinstalací a jednotlivé haly rozdělila příjemná restaurace.

Horch Muzeum_14 Horch Muzeum_19 Horch Muzeum_21

Horch Muzeum_38 Horch Muzeum_52 Horch Muzeum_83

Při vstupu do samotné expozice minete malý obchod, kde se zejména ti jazykově zdatnější mohou vybrat knihu o historii či model oblíbeného vozu a poté projdete kolem foyer, kde stojí čtyři vozidla, reprezentující čtyři značky koncernu Auto Union, jehož historie a produkty tvoří hlavní část expozice muzea. O jeho vývoji, jednotlivých výrobních závodech (které se ve 30. letech daly najít v různých městech včetně Berlína, Saské Kamenice, Zschopau nebo Annabergu), ale i hospodářských a politických souvislostech se dozvíte skutečně mnoho. K získání dostatečného přehledu o tomto zcela jistě zajímavém tématu vám pomohou nejen přehledné a velmi vkusně vytvořené tabule s přesnými daty, ale i různé, dnes moderní interaktivní pomůcky.

Koncern Auto Union zaslouží jistě více pozornosti, než se mu dostává. Vznikl v létě roku 1932 sloučením několika různých obchodních společností, mezi nimiž byly nejdůležitější čtyři – Audi, Horch, Wanderer a DKW. I přesto, že čtyři německé značky byly začleněny pod společnou střechu (v podobě akciové společnosti Auto Union), i nadále pokračovaly ve výrobě vozidel pod vlastními názvy. Ovšem zcela logicky došlo k centralizaci technologického vývoje – například do některých modelů Audi byly instalovány motory Horch nebo Wanderer. Zmíněnou pozornost si koncern zaslouží nejen proto, že vyráběl skvělé automobily – které upřímně potkáte dnes na srazech klasických automobilů jen výjimečně – ale i pro svou důležitost pro východoněmecký průmysl.

Hlavní hala expozice vás nadchne zejména v několika ohledech: jednotlivé automobily jsou velmi citlivě rozmístěny v diorámatech, navozujících atmosféru týkající se konkrétního vozu. Například žlutý phaeton Audi 10/28 HP Typ B stojí vedle zeleného Horchu 12/28 HP (oba vozy z roku 1911), přičemž připomínají slavnou horskou soutěž Internationale Alpenfahrt, kde Audi se svým tehdy novým modelem uspělo. Kousek dál stojí zrenovovaný Horch 14-17 PS z roku 1904 – tedy z doby, kdy August Horch založil společnost August Horch & Cie. Motorenwagenwerke A.G..

Pokračujte dál kolem nákladního modelu Horch 25/42 HP LKW či dobové čerpací stanice z počátku 30. let (včetně veškerého vybavení a zázemí obsluhy) a vstoupíte do hlavní haly, kde vás okamžitě uchvátí fascinující modely z doby největšího rozkvětu značek: 30. let.

Právě z té doby pochází několik nádherných modelů nejvyšší třídy s řadovými osmiválci. Horch 835 je považován za jeden z nejkrásnějších německých automobilů své doby kromě karoserií od firmy Gläser či zmíněného řadového motoru o objemu 4944 cm³ (výkon 100 k) zaujme i nezávisle zavěšenými koly. Nesporně elegantní vozy jsou doplněny o další modely všech čtyř značek, takže zájemci mohou obdivovat například DKW F7, Audi 225 či Wanderer 245. A samozřejmě mnohé další zásadní šesti- a osmiválcové modely.

Vynechána není ani historie firmy během Druhé světové války. Ta se německého průmyslového koncernu dotkla podobně jako ostatních – civilní výroba byla prakticky ukončena a veškerá produkce se soustředila na výrobu válečných strojů a vybavení. Do továrny přicházely pracovat ženy, zahraniční pracovní síla i vězni z koncentračních táborů. Působivá expozice představí málo známé historické vojenské automobily včetně pásového Raupeschlepper OST (1942) s motorem V8 i různé dobové doplňky a přístroje.

Při procházce rozlehlou expozicí ulice včetně dobových obchodů a výloh se vrátíte do noblesy 20. a 30. let. Připomenete si nejen tehdejší automobily (včetně jedinečné tříkolky Framo Stromer FP 200), ale i módu, produkty běžné denní potřeby či vybavení autodílny. Součástí této podzemní části je také přehledný výklad historie značek DKW a Wanderer, přičemž mimo automobily můžete obdivovat i vybrané motocykly. Dozvíte se také o tom, kam Auto Union vyváželo své produkty a jak fungoval marketing v 30. letech, kdy se motorizmus rychle rozšiřoval – výjevy napoví o letním výletu k vodě i zimních problémech tehdejších motoristů.

Když už jsem zmínil to vybavení, další neméně přitažlivou částí muzea je náhled do kanceláří a technologické a mechanické části výroby 20. a 30. let. Víc než psací stroje vás asi zaujme plně funkční strojní zařízení poháněné jediným motorem s převodovkou a soustavou kol, pák a klatek. O umění tehdejší ruční výroby karosérií napoví nejen specifické stroje, ale i rozříznuté Audi z roku 1935. Skutečně úchvatná a velmi poučná část muzea, samozřejmě doplněná o nejrůznější informace a dobové doplňky.

Tím už se dostáváme do nově otevřené budovy, která nabízí velmi zajímavý pohled na závodní historii. Tzv. Silberpfeile, tedy Stříbrné šípy z koncernu Auto Union, jež tehdy společně s vozy značky Mercedes-Benz dominovaly závodům. Auto Union type C a type D už jsou připraveny na startovní dráze, zatímco aerodynamický model čeká v přepravníku. Málokde můžete uceleně prozkoumat pestrou, leč krátkou etapu vonící vítězstvími, rychlostními rekordy a benzinem. V letech 1934 až 1938 vzniklo celkem deset závodních modelů Auto Union s dvanácti- a šestnáctiválcovými motory o výkonech od 300 do 545 koní včetně několika aerodynamických. Pokud vás zajímá tato část historie, usaďte se na tribuně a sledujte jedinečný příběh, nebo se začtěte do informačních tabulí či prozkoumejte slavný šestnáctiválec. Rozšíření expozice o tyto skvosty motorsportu bylo zajisté velmi dobrým nápadem.

Jelikož muzeum v minulém roce slavilo výročí 150 let od narození zakladatele Augusta Horcha, speciální exhibice připomíná celý jeho život. Od úplného dětství přes studia a první setkání s automobilem v roce 1896 až po zahájení vlastního podnikání v roce 1899, kdy mladý inženýr odešel od Benze a snažil se rozjet podnikání na vlastní pěst. Roky úspěchů i neúspěchů spojuje vášeň pro automobily a jejich výrobu. Dozvíte se také mnohé o tom, jak fungovala společnost na přelomu 19. a 20. století či o obchodních souvislostech velkých firem.

V poslední části muzea na vás čeká expozice týkající se výroby automobilů po roce 1945. Najdete zde nejen nákladní stroje či traktory, ale brzy se dostanete do části, jíž dominují Trabanty. Spatříte nespočet různých modelů, prototypy, závodní verze, jedinou zbylou linku na duroplast či typický východoněmecký bungalov. Trabanta si dokonce můžete vyzkoušet v rámci simulované jízdy – jak jinak než skrz sídliště.

Horch Muzeum_90 Horch Muzeum_93 Horch Muzeum_80

Horch Muzeum_68 Horch Muzeum_95 Horch Muzeum_99

Když se přiblížíte ke konci expozice, nahlédnete do doby po roce 1990. Zde se dozvíte víc o budoucnosti s Volkswagenem, dodavatelském průmyslu a vývojových kancelářích. Věděli jste například, že 21. dubna 1990 byla v Sasku zahájena výroba vozu VW Polo a Trabant 1.1? Duroplastový relikt doby ve výrobě vydržel pouhých pár měsíců, než celou kapacitu převzal Volkswagen. První vyrobené Polo si taktéž můžete prohlédnout zblízka, stejně jako pancéřovaný VW Phaeton, miliontý Passat ze Saska, Bentley Bentayga nebo VW Golf Wörthersee z roku 2017.

Touto dlouhou cestou, kterou jsem vás jen velmi obecně provedl, dojdete až do současnosti a také na konec krásně prezentované výstavy, ze které si jistě odnesete mnoho nových poznatků, jež vám doplní souvislosti saské automobilové výroby. A další plán? Určitě wiener schnitzel v restauraci August Horch a nakonec jedna perlička – hned vedle vchodu do muzea stojí původní vila, ve které pan továrník dlouhá léta bydlel. Když se budete u recepce trochu snažit, můžete nahlédnout do noblesních prostor a snít o době, kdy majitel továrny se svou rodinou žil rovnou v jejím areálu.

Muzeum se v nachází v německém Cvikově v ulici Audistrasse 7. Otevřeno je každý den kromě pondělí a základní vstupné činí 9 eur.

 

Celý článek vyšel v magazínu Automobil Revue 12/2018. Oficiální stránky zde.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.