Akce a výstavy, Scéna / 13. ledna 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Autoclassica Milano: pohoda a klid

Mám rád italské výstavy, protože na rozdíl od těch německých člověk nebloudí plnými halami různých mercedesů a porsche. Naopak, prodejní výstavy v Itálii bývají sice komornějšího charakteru, ale zato jsou pro mě svým způsobem pestřejší. Taková byla i Autoclassica 2016.

Autoclassica_auction_duemila_ ruote_Milano_2016 (177)

Autoclassica se v Miláně konala již po šesté a byla větší než kdykoliv předtím. I přesto ale zaplnila pouze čtyři haly ohromného výstaviště. O víkendu 24. až 26. listopadu 2016 prošlo branami areálu 50 960 návštěvníků, kteří si na ploše 50 000 m² prohlédli přes 1600 vystavených automobilů. Pokud se podíváme na výstavu s obecnějším nadhledem, mám několik postřehů. Když se podobná show koná v Německu, dá se oprávněně očekávat, že na ní uvidíme desítky, spíše stovky Porsche a Mercedesů. Tím jsou tamní akce vyhlášené. No a v Itálii, tam zase logicky převažují automobily, které vznikaly na Apeninském poloostrově. U stylových expozic celkem 385 firem věnujícím se klasice byly k vidění řady různých Lancií, Fiatů, Alf Romeo či relativně velký počet Ferrari a Maserati. Většina vystavovatelů byla italských, ale ukázali se i Němci, Holanďané, Francouzi či Rakušané. 

Autoclassica_auction_duemila_ ruote_Milano_2016 (543)

Nejdřív jsem se lekl, že je výstava moc malá. Pak jsem byl rád, že jsem si vystavená auta stihl v pohodě prohlédnout a dokonce i pokecat se známými. Takže pohoda.

Zajímavé je, že mezi vystavenými exponáty bylo mnoho automobilů spadajících do kategorie youngtimer nebo ještě lépe neoclassic. V první zmíněné kategorii zářily různé Lancie Delta Integrale (včetně verzí Evo), jenž už definitivně dosáhly kultovního statutu. O jejich oblibě svědčí i fakt, že jejich ceny už v mnoha případech atakovaly hranici milionu Kč.

A co neoclassic? Když už jsme mezi italskými výrobci, výstavu prosvětlila expozice společnosti Mistral Motors, jenž nám ukázala výbornou sbírku supersportů, mezi kterými vynikalo Pagani Zonda, karbonová Hyuara, Lamborghini Diablo VT či klasické Ferrari 250 GTO. Zaujalo mě také několik vystavených exemplářů Alfy Romeo 8C. Tato limitovaná edice s motorem Maserati se stala kultem už v době výroby a dnes už se prodává za cenu přesahující 200 000 eur. A levnější už rozhodně nebude.

Rozsáhlé prezentace předvedly i samotné automobilky. Na výstavě měly své zastoupení značky Lancia, Alfa Romeo, Fiat (potažmo Abarth), Jeep, Aston Martin, Maserati, Lamborghini (dealer Bergamo zastupující značku v severní Itálii), Jaguar (Monza) a Mercedes-Benz (Milán). Zastavili jsme se u všech, přičemž obecně zde panovala příjemná nálada a někteří dokázali udělat velkou show – například Aston Martin, který vedle klasického DB5 postavil nový model DB11 s dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem nebo Lamborghini, které ukázalo úchvatné Centenario.

Autoclassica_auction_duemila_ ruote_Milano_2016 (167)

Polovina jedné rozsáhlé haly byla věnována i prodejcům náhradních dílů, doplňků, modelů, literatury a vůbec všeho možného, co s vášní souvisí. Opět i v této sekci platilo, že většina nabízených věcí byla určena na automobily italské výroby – zkrátka a dobře, pokud máte doma starou Alfu Romeo nebo Fiat, díly seženete nejlépe v Itálii. Za zmínku stojí i skromná, ale velmi přitažlivá výstava několika člunů Riva, které vždy učarují svou jedinečností a stylem.

Statickou výstavu doplnila rychlostní zkouška na betonovém prostranství před halou. Bylo to fajn, ale na formule řvoucí v hale, které jsem viděl při akci London Classic Car Show, to nemělo.

Statická výstava dokáže rychle omrzet. I proto organizace vytvořila na ploše před jednou z hal jakousi superzkoušku, kde během víkendu proběhlo přes 1100 měřených jízd. Jelikož v pátek bylo ještě hodně mokro, diváci nebyli ochuzeni o efektní průjezdy zatáček smykem. K vidění bylo všechno možné od Fiatu 500 po Lancii Stratos a vzhledem k počtu přihlížejících bylo jasně patrné, že Italy rychlá kola stále přitahují.

Celý článek si přečtete v magazínu Automobil Revue 1/17.

 

Ani o víkendu nebyly haly narvané a nezaznamenal jsem žádnou zbytečnou nervozitu. V Itálii je prostě pohoda. Lancia nás pohostila silným kafem a sklenicí prosecca, které ještě uvolnili napětí z dlouhé cesty. A pak už se stačí pár dní v pohodě brouzdat skromnou výstavou a užívat si detailní průzkum vystavených aut. Osobně mě velmi potěšila právě zmíněná Lancia, která se prezentovala velkolepě a ukázala skvělé stroje v čele s několika Deltami S4, Stratosem či 037. A samozřejmě také závodním monopostem D50. To je pecka!


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.