Akce a výstavy, letadla, Scéna / 6. června 2016

Text a foto: Jiří Steiger

Aviatická pouť 2016: pár okamžiků

 

Přes jaro a léto u nás téměř neuplyne týden, kdy by se nekonala alespoň jedna letecká show. Fanoušci historických letadel mají každý rok v kalendáři poznamenán hlavně první červnový víkend, kdy se v Pardubicích pořádá Aviatická pouť. Právě ta totiž patří k tomu nejlepšímu, co se u nás v tomto odvětví děje.

Letos na 26. ročník této akce přijelo přibližně 25 000 diváků. V čem spočívá jedinečnost akce? Kromě toho, že uvidíte v akci úžasné stroje, tak i v propojení leteckých ukázek s pozemními bitvami. Tento rok byly ke shlédnutí bitvy hned tři, z druhé i první světové války. Při nich se mimo jiné představily také dva největší taháky tohoto ročníku. Prvním z nich byl první skutečně v boji nasazený proudový letoun na světě – Messerschmitt Me-262, který Němci do bitev zapojili už v roce 1943. Adolf Hitler tehdy doufal, že právě toto eso pomůže zvrátit nepříznivý vývoj, což se však nepotvrdilo – mimo jiné také proto, že této první tryskové stíhačce navzdory vyšší maximální rychlosti (byť samozřejmě stále podzvukové) ještě chyběla potřebná obratnost, ve které ji klasické stroje typu Spitfire a Mustangy stále překonávaly. V každém případě však jde o nádherný stroj s originální konstrukcí se dvěma podvěšenými proudovými motory pod křídly, což dnes vídáme jen u větších letadel.

Aviaticka pout 2016_4

Druhým unikátem byl obojživelný Consolidated PBY Catalina, který v armádě Spojených států zasahoval v druhé světové válce zejména v tichomoří. Tyto stroje svoji nízkou cestovní rychlost jen málo přes 200 km/h vyvažovaly vysokou spolehlivostí a nosností, takže byly využívány k armádním účelům ještě i v 80. letech. Celkem bylo vyrobeno 4051 kusů (včetně licencí), což z něj dělá pravděpodobně nejvyráběnější hydroplán na světě. Sloužil nejen v US Army, ale i v barvách Velké Británie, Austrálie, Dánska nebo Francie.

Aviaticka pout 2016_17

Z dalších historických kousků nechyběly například B-25J Mitchell, F4U Corsair, Harvard Mk.II, Douglas DC-3, Baťův Lockheed Electra 10E a samozřejmě Spitfire Mk.IX a P-51D Mustang.

Upřímně přiznáváme, že náš tým letos Aviatickou pouť trochu minuli, protože jsme museli být jinde. Takže jsme rádi alespoň za připomínku této úžasné akce od Jirky. Takže příště! FV

Pokud jste Aviatickou pouť zmeškali a chybějí vám klasická letadla, můžete vše napravit v sobotu 11. června 2016 na letišti v Mladé Boleslavi, kde se koná 11. Historical Airshow s neméně atraktivním programem.

 

 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.