Scéna, Události, Zážitky / 22. června 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

BMW Classic: příkladná péče o historii i současnost

 Kdo dostal k výročí 100 let BMW Group nejlepší dárek? Určitě neustále se dynamicky rozvíjející oddělení BMW Classic, které se během dubna a května 2016 přestěhovalo do zrekonstruovaných budov na Moosacher Strasse číslo 66 v mnichovské čtvrti Milbertshofen. Lokalita nebyla vybrána náhodou – právě zde, v budově dokončené roku 1918, totiž konstruktéři a inženýři na konci desátých a ve dvacátých letech minulého století montovali letecké motory, kterými se značka proslavila.

 

Monumentální soubor továrních, administrativních a obytných budov o celkové rozloze 13 000 m² tak získal zřejmě nejlepší možný účel – slouží k uchovávání a rozvíjení bohaté historie BMW. A navíc, všechno je zde pěkně pohromadě. Při vjezdu do areálu skrz masivní oblouk brány s nápisem Bayr. Motoren Werke si všímáme elegantní, víceméně funkční architektury, odkazující na původní průmyslový účel budov. Pak už nás vítá částečně zastřešený dvůr a my se kocháme prvními náznaky toho, kde jsme se vlastně ocitli: vedle recepce, kde je za sklem vystaveno BMW 2002 Turbo, stojí malé závodní Mini, připomínající úspěchy na Monte-Carlo Rally. U zdi parkuje BMW M1, kousek dál BMW Z8 nebo první BMW M3 (E30). Hned bych pokračoval dál a vůbec se na „dvorku“ chvilku zdržel, ale nejdřív míříme do restaurace.

Oddělení BMW Group Classic má od 7. b řezna 2016 v Mnichově nový domov. Důstojným zázemím se mustala jedna z prvních výrobních hal, kde BMW ve svých začátcích montovalo letecké motory. Historické bohatství BMW Group je zde pěkně pohromadě a přímo zve k návštěvě. Tak jsme volání vyslyšeli…

BMW Classic_2017_89 BMW Classic_2017_87 BMW Classic_2017_70

„Na oběd sem chodí i lidé pracující ve firmách kolem,“ vysvětluje nám po rychlém seznámení Benjamin Voos, mluvčí BMW Group Classic. Jelikož cesta z Prahy nám trvala necelé čtyři hodiny, neodmítáme pohostinnost a na přivítanou si dáváme kapučíno. Benjamin nás mezitím zásobuje informacemi: „Restaurace je pouze jednou – a zdaleka ne zásadní – součástí BMW Group Classic. Například v čelních budovách jsou dnes kanceláře, ale původně sloužily jako byty, a jelikož bylo nutné architektonicky významné objekty zachovat, účetní sedí v bývalé ložnici.“ To je samozřejmě jen jeden z příkladů. Mám z toho pocit, že Benjamin je vlastně rád, že nemusí sedět v bezduché skleněné budově, ale naopak je součástí živoucí historie.

Jedinečná knihovna

V úvodní části prohlídky nás vede do „mikro muzea“, kde ale člověk klidně může strávit několik hodin času. Ve speciálních výsuvných vitrínách jsou důkladně zmapovány jednotlivé etapy či oblasti historie BMW doplněné o různé exponáty – od staré motocyklové přilby až po volant z formule 1. Kolem oddělení marketingu a komunikace procházíme do knihovny, kam běžný návštěvník z ulice nemá přístup. Tomu říkám cennosti: police plné pečlivě zaevidovaných knih s automobilovou tematikou (nejen BMW) sahají až ke stropu. Benjamin dodává: „Tým několika lidí neustále pracuje na digitalizaci ohromného množství historických materiálů, které máme k dispozici. Je to náročná, ale záslužná práce.

BMW Classic_2017_86 BMW Classic_2017_85 BMW Classic_2017_84

V rychlosti míjíme zákaznické centrum, kde pracuje několik expertů zabývajících se nákupem vzácných exponátů, kterými chce BMW rozšířit své již tak ohromné sbírky. V současné době to je asi deset unikátních vozů z různých časových období. Naší další zastávkou je workshop (dílna), rozdělený na dvě hlavní části. Obě jsou zakryté střechou, aby auta při přesunu po areálu náhodou nezmokla. Zde už je cítit i olej a stará dobrá mechanická práce. Není nutné dále vysvětlovat, že na moderních zvedácích se zrovna opravuje či renovuje několik skvostů, a že podlaha je čistá jako na operačním sále – to už k profi dílně prostě neoddiskutovatelně patří. Okukujeme práci mechaniků, otevíráme téma originálních náhradních dílů BMW, což je jedna z mnoha činností BMW Group Classic.

Program pro majitele starších automobilů byl nastartován už v roce 2012 a neustále se rozvíjí. „V současné době nabízíme zhruba 60 000 dílů na klasická BMW, přičemž toto číslo samozřejmě neustále roste,“ vysvětluje Benjamin. V oddělení na výrobu dílů na stará auta pracuje na plný úvazek dvacet lidí. Některé díly vyrábí nově přímo BMW, u jiných je nutné domluvit spolupráci s tehdejšími dodavateli. Dokážete si jistě představit, že to není nic jednoduchého… A navíc, i když si BMW nechá za originální díly dobře zaplatit, nová výroba často není ani zisková. Ačkoliv po domluvě seženete i díly na předválečné modely, jako je legendární sportovní BMW 328 ze 30. let, hlavní specializací jsou zcela logicky poválečné automobily. V současné době BMW nabízí i náhradní díly na vozidla vyrobená do poloviny 90. let (například BMW E34 nebo E36), ale chce jít ještě dál: „Výzvy do dalších let? Určitě elektronické systémy v autech z konce 90.let a novějších. Nabídnout řídicí jednotky, které se používaly v našich autech před 20 až 25 lety, to bude velký oříšek. Takové BMW řady 7 z konce 90. let jich má hned několik…“

Depozitář

Pomalu dokončujeme prohlídku workshopu, kde fascinovaně zkoumáme BMW M1 s vymontovaným motorem nebo krásné kulaté BMW 502 v provedení kabriolet, která právě procházejí údržbou, a vyrážíme směrem k Classic Premises, tedy oné původní výrobní hale, kde se před 98 lety začalo s výrobou leteckých motorů. Hala nazvaná Aircraft Engine Hall je rozdělena na několik částí a plní funkci multifunkčního zázemí, které se vůbec nebrání organizaci nejrůznějších eventů. Můžete zde uskutečnit obchodní schůzku, oslavu, prezentaci nebo klidně i vernisáž nebo recepci. Jednotlivé části si můžete upravit dle vlastních požadavků a třeba i vybavit historickými BMW. Je to jen na vás.

BMW Classic_2017_69 BMW Classic_2017_60 BMW Classic_2017_67 

Největším prostorem je rozlehlá hala s ochozy, sloužící kdysi jako hangár pro letadla. Má rozlohu 700 m² a vejde se do ní až 400 lidí. Pak zde najdeme tři jakési „konferenční“ místnosti – Rolls-Royce Phantom o rozloze 52 m² a kapacitou 26 lidí, BMW 328 o rozloze 37 m² s kapacitou 20 lidí a BMW R 32 o rozloze 28 m² a kapacitou 10 lidí. Celek uzavírá místnost nazvaná Creative Mini Cooper s rozlohou 43 m², která se dá využít jako dodatečný prostor pro nejrůznější (kreativní) aktivity. O exkluzivní prostředí a fyzickou pohodu ve všech výše popsaných místech se stará firma Kofler & Kompanie, jediný partner v této oblasti.

Když se ale dostanete do BMW Classic, chcete vidět především auta a motocykly. Některé z historicky význačných jednostopých strojů jsme potkali na ochozech „hangáru“, kde zrovna probíhaly tematické výstavy, ale to hlavní nás mělo teprve čekat. Netrpělivě následujeme Benjamina do rozsáhlé haly, která slouží jako „skladiště“ a malé muzeum zároveň. Jakmile je industriálně jednoduchý prostor ozářen světlem zářivek, máme před sebou zhruba 80 vozidel BMW z různých dob, ovšem všechna ve skvělých stavech. „Toto není ucelená sbírka od začátku do konce,“ popisuje Benjanim, o kterém se mezitím dozvídám, že je fanoušek starých motocyklů BMW a má samozřejmě i několik starých automobilů, a pokračuje: „Jedná se spíše o živelný, neustále se proměňující soubor. Z depozitu se sem dostávají auta, která jsou například připravovaná na nějakou akci, rallye nebo výstavu. Nebo se chystají na focení, procházejí údržbou a podobně.“

Ponořme se do historie

Ačkoliv Benjamin mluví poutavě, po pár minutách už ho moc nevnímám a raději procházím mezi řadami nablýskaných automobilů. Začínám u předválečných modelů – je tu BMW 3/15 Dixi, pak BMW 303 Limousine (první se šestiválcem), krásné otevřené BMW 315/1 z roku 1934 s dvoubarevným lakem, kabriolet 327 a již zmíněný roadster 328.

BMW Classic_2017_16

Moje „best of the show“? budete se divit, ale tohle BMW 315/1 v úžasné barevné kombinaci. Jo, čím jsem zkušenější, tím víc mě lákají předválečná auta. 

Další řady nabízejí podobně přitažlivé skupinky, přičemž mezi ty vizuálně nejpoutavější patří řada závodních strojů začínající modelem 3.0 CSL ze 70. let a pokračující přes 635 CSi či okruhové E21 320 Turbo s výrazným bodykitem a končící závodním McLarenem F1 Longtail. Ulička vedle zase předvádí modely, které značce zajistily v dobách krize potřebné finance – obdivujeme hlavně čerstvě zrenovované BMW 700 s motorem vzadu, malý sedánek, jenž se na začátku 60. let stal prodejně velmi úspěšným a pomohl odvrátit krach společnosti. Nebo velký, dnes opomíjený, sedan BMW 1500 z řady Neue Klasse (opět 60. léta). Nadšenec si užije sbírku jednotlivých modelů M3, a to včetně první M3 (E30) v provedení kabriolet nebo investičně zajímavé M3 GT z poloviny 90. let (E36), já si užil různé atypy, mezi které řadím BMW Z1 se „stahovacími“ dveřmi a hliníkové osmiválcové BMW Z8, se kterým jsem před lety strávil nezapomenutelný den na alpských okreskách.

BMW Classic_2017_71 BMW Classic_2017_79 BMW Classic_2017_26

V zadní části haly jsou kromě různých prototypů umístěny i poněkud neobvyklé kousky. Sériový McLaren bych tu ještě čekal (ačkoliv nechápu, proč je zastrčený v koutě), protože má dvanáctiválec BMW, ale nevěřil jsem, že potkám i Rolls-Royce Camarque a Silver Cloud III drophead coupé. Jak ale víme, BMW vlastní značku Rolls-Royce již od roku 1998, takže to je vlastně v pořádku. Stejně jako přítomnost několika různých klasických Mini.

V hale samozřejmě nejsou jen auta – celá jedna stěna je totiž věnována motorům. BMW ukazuje nejen svůj první pořádný letecký motor BMW IIIa, ale hlavně různé slavné řadové šestiválce, jimiž se zapsala do povědomí veřejnosti: od M30 až po M88/1. Zcela jinou kategorii zastupují závodní motory z formule 1: například čtyřválec M12/13 o objemu 1,5 litru s ohromným turbodmychadlem a výkonem 1300 koní z roku 1983!

Bohužel nemáme dost času, abychom se dostali do rozsáhlého depozitu, kde se skrývá komplexní sbírka všech vozidel BMW. V současné době obsahuje přes 1600 položek, mezi kterými jsou automobily, motocykly, motory, a dokonce i jedno letadlo. Tuhle podívanou si ale rádi necháme na příště…

Aktivní péče o historii

Jak jsem již naznačil, BMW Classic zaštiťuje různé akce a soutěže. Mezi ty nejdůležitější patří rozhodně soutěž elegance u jezera Como, známá jako Concorso d´Eleganza Villa d´Este, kterou BMW již několik let dokonce organizuje a při její příležitosti představuje své nejnovější koncepty a prototypy. Tým BMW Classic se každoročně účastní i „nejkrásnějšího závodu světa“, tedy Mille Miglia, jenž startuje v polovině května z Brescie. Například letos vyrazí šest modelů BMW 328 včetně jedinečného 328 Touring Coupé MM z roku 1939. Pod BMW Classic patří i samotné muzeum BMW, nacházející se přímo v Mnichově. Tamní aktivity jen doplňují celkově obsáhlé portfolio služeb, které jsou v rámci BMW Group Classic nabízeny.

Prohlídka byla velmi inspirativní – už se těším do depozitu! Kéž by i ostatní tradiční a zásadní značky pečovaly o svou historii podobně, jako to dělají u BMW. Zde je vidět, jak je důležitá úcta k vlastním kořenům a jak sympatické je, když se společnost nezaměřuje pouze na budoucnost, ale rozvíjí i svůj historický odkaz, který díky tomu přetrvá pro další generace.

Celý článek vyšel v magazínu BMW Revue.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.