Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Taky vám připadá, že BMW už je pomalu synonymum pro SUV? Na svět přicházejí další různá ixka, ve kterých se už ztrácím. A mezi těmi všemi podivnými nafouknutými bublinami stojí odvážné a jedinečné malé kupé. Tak akorát do ruky…
BMW M2, tedy kupé nižší střední třídy, se prodává od dubna roku 2016 a stojí na základě původního BMW řady 1 Coupé z let 2010 až 2012. Vůz s přeplňovaným řadovým šestiválcem o výkonu 370 k a podvozkem z větších řad M3/M4 se stal s 12 000 prodanými kusy natolik úspěšným, že automobilka připravila jeho evoluci.
Jmenuje se M2 Competition a je to přesně to BMW, které chcete mít doma. Původní motor, který by nesplnil aktuální emise, byl nahrazen třílitrem S55 se dvěma turbodmychadly a přímým vstřikováním paliva z modelů M3/M4. Výsledkem jsou hodnoty 410 k a 550 Nm točivého momentu při hmotnosti 1550 kg. Tím výčet úprav zdaleka nekončí – kromě změn souvisejících s chlazením motoru má M2 Competition výrazně přepracovaný podvozek, nově kalibrované řízení a upravený elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní nápravě. Tohle už není M2, tohle je M2 Competition – úplně jiné auto, em dva na druhou.
Až příště uslyším nějaké řeči o tom, jak už to u BMW není, co to bývalo, a že Mnichovští neumějí udělat pořádné auto klasické koncepce, budu se už jen smát. Je jasné, že aby automobilka mohla vyrábět a hlavně vydělávala, musí se minimálně částečně přizpůsobit tomu, co chtějí zákazníci. A dneska je prostě taková divná doba, všichni chtějí pochybná SUV, která vlastně nic nedělají pořádně. A to dokonce i moji celkem konzervativní rodiče, u nichž by se dalo čekat, že dají na moje rady. Jenže co je mi po tom, když stále existuje skupina lidí, která ocení TOHLE.
BMW M2 je posledním autem svého druhu. Už dost silně pochybuji, že kvůli současné šikaně Evropské unie v budoucnu vznikne něco tak ryzího, jako je tahle hračka s boky tak svalnatými, že většina kulturistů jde do kouta. V šedé metalíze Hockenheim Silver dokonale vyniká přední část s masivními nádechy pro přívod vzduchu k šestiválci, ale i rozšířená karoserie v oblasti boků. Zezadu zaujmou čtyři koncovky výfuku umístěné přesně tak, jak to u M modelů máme rádi. Musím uznat, že na první pohled sice vyzařuje sílu, ale jinak nepůsobí agresivně, ale spíš jako silné elegantní kupátko. Zdání ale někdy pěkně klame… protože jestli se někde pod beránčím rouškem skrývá vlk, tak je to právě pod kapotou M2 Competition.
Interiér je v mnoha ohledech tradiční. Palubní deska, volant, řadicí páka na vysokém středovém tunelu, sedadla s výrazným bočním vedením, do kterých skvěle zapadne tělo, geniální systém iDrive – to všechno už známe a nemělo by nás to překvapit. Tento dnes již vlastně docela starý koncept vnitřního prostoru je stále efektivní, jednoduchý, elegantní. Vůbec bych ho neměnil – vše je po ruce, funguje jak má (tedy hlavně tlačítko vypínající ESC). Nenápadných přepínačů M1 a M2 na volantu si ani nevšimnete, protože zůstanete zírat na řadicí páku. Ano, tohle BMW můžete mít i s manuální šestistupňovou převodovkou! Zmíněná tlačítka jsou přitom moc důležitá. Jakmile je vůz dostatečně rozehřátý, stačí stisknout M2 a následně ho potvrdit a máte okamžitě nastaven nejostřejší režim jízdy s vypnutou elektronikou. Paráda, mám nový nejoblíbenější čudlík!
Brzy poté, co vyrazíte na první cestu, si uvědomíte, jak vám malé kupé o délce necelých 4,6 metru sedí. Jako ten pocit, když si v obchodě napoprvé obléknete košili správné velikosti, tvaru, látky – víte, že už nemusíte vybírat dál. M2 Competition vás okamžitě odhadne a netrvá dlouho, než se začne předvádět. Nejprve si vás podmaní zvukem řadového motoru, který prochází až do vašeho mozku a vyplavuje endorfin. O jeho téměř lineárním, drtivém zátahu až do vysokých otáček (konečně zase auto, které točí nad 7000 ot./min a jeho motor má koule!) nelze pochybovat, rychlost stoupá stejně jako váš pulz. Přitom vám s pomocí řadicí páky s dlouhými drahami dává iluzi toho, že vy jste ten nejdůležitější člověk na světě a jen na vás záleží, kolik společných zážitků si vytvoříte. A jak to zvládnete… Pokud bude M2 Competition řídit vaše tetička, asi ho ze strachu nikdy ani nevytočí k omezovači. Pokud ho vytáhne na okruh schopný řidič, rozehraje s volantem, pedály, řadičkou a vysokými otáčkami soukromou, hodně intenzivní hru nepřístupnou dětem. A možná si zajede nějaký ten rekord…
O dynamice netřeba pochybovat – M2 jede nádherně, o čemž napovídají i suchá čísla: zrychlení na stovku za 4,4 s, maximální rychlost (s paketem Driver´s package) 280 km/h. Jenže ve skutečnosti je to úplně jiné. Velký motor v malém autě pracuje naprosto živelně. Jako by nebyl přeplňovaný dvěma odlehčenými turby, nezná prodlevu, táhle suverénně až do vysokých otáček, přičemž vaši vášeň utne až v 7600/min. Ten zvukový doprovod je zcela podmanivý, ačkoliv není zbytečně obhroublý (pro ty, kteří touží po vyzývavějším chuligánství, je tu program M Performance Parts nebo ten starý dobrý Slovinec jménem Akrapovič). Přenos síly, hrubost, cit, to vše vás nutí drtit volant pevně sevřený. Ruce se brzy potí, ale autobahn je otevřen a vy zjišťujete, že do zhruba 240 km/h je dynamika skvělá, pak už rychlost stoupá pozvolněji. Když vezmu v úvahu, že sedím v autě nižší střední třídy, je to paráda.
BMW M2 Competition není autem pro ty, kteří stěží uřídí dvěstěkoňové SUV a mají pocit, že to fakt jede. Je to vůz pro zkušené řidiče, kteří chtějí posouvat hranice svých dovedností. Takoví potom snadno poznají, že tento vůz dělá přesně to, na co si pomyslíte. Jízda smykem je stejně přirozená jako rychlý průlet šikany. První společný smyk jsme zažili přesně v momentu, kdy byl vůz zahřátý – v první příhodné zatáčce. Další následovaly a málo jich nebylo. Dlouho jsem neřídil auto, které by tak přesvědčivě a čitelně chápalo mé úmysly. Přesné řízení (asi nejlepší ze současné nabídky BMW) neustále informuje, kovaný podvozek úspěšně zpracovává nerovnosti a motor touží po otáčkách. Vy i stroj se velmi rychle spojíte v jednu bytost, toužící po dalších společných zážitcích… Díky kompaktním rozměrům nejste ani na okreskách příliš širocí, naopak se zdá, že M2 Competition se pro ně narodilo. Nevadí ani 19palcová kola v kombinaci s nerovnostmi, protože podvozek tvrdě maká na tom, abyste nikam neposkakovali. Jde mu to lépe, než jsem čekal.
Ceník BMW M2 Competition najdete zde.
Za možnost svobodného vyjádření kreativity děkujeme pilotům, lidem a asfaltu z letiště Roudnice nad Labem.
Celý materiál si můžete přečíst v magazínu Octane 004.
Kapalinou chlazený zážehový řadový šestiválec (S55), přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, uložený vpředu podélně; DOHC, čtyři ventily na válec, proměnné časování, variabilní zdvih sacích ventilů Valvetronic; elektronicky řízené přímé vstřikování paliva.
Zdvihový objem: | 2979 cm³ |
---|---|
Vrtání x zdvih: | 84,0 x 89,6 mm |
Kompresní poměr: | 10,2:1 |
Nejvyšší výkon: | 302 kW (410 k) při 5250 až 7000/min |
Nejvyšší točivý moment: | 550 Nm při 2350 až 5200/min |
Šesistupňová manuální převodovka uložená podélně za motorem.
Poháněná náprava: | zadní |
---|---|
Zpřevodování: | I.: 4,110; II.: 2,315; III.: 1,542; IV.: 1,170; V.: 1,000; VI.: 0,846; Z.: 3,727; stálý převod 3,462 |
Samonosná karoserie s pomocnými rámy typu kupé, vnitřní uspořádání 2+2. kola vpředu 9J x 19, vzadu 10J x 19; pneumatiky vpředu 245/35 ZR 19, vzadu 265/35 ZR 19.
Přední zavěšení: | nezávislé, náprava typu MacPherson s oddělenými spodními rameny, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, příčné zkrutné stabilizátory |
---|---|
Zadní zavěšení: | nezávislé, pětiprvkové závěsy, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, příčné zkrutné stabilizátory |
Řízení: | hřebenové řízení s elektrickým posilovačem s účinkem upravovaným v závislosti na rychlosti |
Brzdy: | kotoučové brzdy s plovoucími kotouči s vnitřním chlazením, ø 380/370 mm, vpředu 4-, vzadu 2pístkové pevné třmeny |
Kola | kola z lehké slitiny vpředu 9J x 19, vzadu 10J x 19 |
Pneumatiky: | pneumatiky 245/35 ZR 19, 265/35 ZR 19. |
D x š x v: | 4461 x 1854 x 1410 mm |
---|---|
Rozvor náprav: | 2693 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu: | 1579/1601 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1550 kg |
Objem zavazadlového prostoru (VDA): | 390 l |
Objem palivové nádrže: | 52 litrů |
Maximální rychlost: | 250 km/h (na přání 280 km/h) |
---|---|
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 4,4 s |
Kombinovaná spotřeba: | 9,8 l (reálně mnohem víc) |