Pokud existuje něco typického pro značku BMW, je to bezpochyby BMW řady 3. Řada 3 představuje všechno, co má sportovní sedan mít, a už mnoho let stojí neohroženě na vrcholu segmentu prémiové střední třídy. Automobil si zachovává svůj tradiční půvab pro neuvěřitelně rozmanitou základnu zákazníků. Důvodů tohoto mimořádného úspěchu je tedy mnoho a jsou velmi různé.
V počátcích byl koncept BMW řady 3 jedinečný a stejné to je i u modelu nejnovější generace: kompaktní karoserie s elegantním designem, výkonné moderní motory, tradiční pohon zadních kol a sportovně laděný podvozek. Z množství nápadů vzešel vůz s bezkonkurenční jízdní dynamikou a agilitou. Automobilka BMW brzy ukázala, že má dobře vybroušený cit pro ducha doby – a byla připravena vyhovět také individuálním preferencím potenciálních zákazníků. Výsledkem byla řada inovativních konceptů karoserie a technických vylepšení.
Od premiéry v roce 1975, tedy přesně před 40 lety, se na celém světě prodalo téměř 14 milionů vozů BMW řady 3.
Představením prvního BMW řady 3 v červenci 1975 začala automobilka BMW psát novou kapitolu v automobilové historii. Dvoudveřový sedan díky svým kompaktním rozměrům a sportovnímu charakteru brzy zanechal výraznou stopu v segmentu střední třídy. Přední části dominovala mřížka s typickými ledvinami a nový přírůstek dlouhý 4355 mm, široký 1610 mm a vysoký 1380 mm působil kompaktně a přitom dospěle. Rozchod kol 1364 mm vpředu a 1377 mm vzadu dodával vozu stabilní výraz. To vše bylo v podstatě v souladu s nejmodernějším sportovním odpružením – konstrukcí přední nápravy McPherson a víceprvkovým nezávislým zavěšením se šikmými rameny a zkrutnou příčkou vzadu. Vůz byl poháněn čtyřválcovými motory se zdvihovým objemem 1573, 1766 a 1990 cm3 a jednotlivé varianty modelu byly pokřtěny jako 316, 318, 320 a 320i. S výjimkou motoru se vstřikováním paliva byly všechny jednotky navrženy pro provoz na běžný benzin. Design interiéru nového modelu byl dramatickým vytržením ze zvyklostí a soustředil se kolem konceptu, který se později stal typickým pro vozy BMW na mnoho let – přístrojová deska zaměřená na řidiče. O rok později čtenáři německého motoristického časopisu „Auto, Motor und Sport“ zvolili BMW 320 nejlepším sedanem světa se zdvihovým objemem do dvou litrů. V roce 1977 BMW řady 3 přivítalo příchod prvního šestiválcového motoru v tomto segmentu, v rámci obměny dostaly modely 320 a 323i kotoučové brzdy. Zejména BMW 323i brzy získalo pověst vynikajícího sportovního vozu, který těžil z výkonu 105 kW/143 k a maximální rychlosti 190 km/h. Výkon, agilita a sportovní vzhled jsou rozhodující důvody, proč si BMW řady 3 koupit, a čtyři z pěti zákazníků by si jej pořídili znovu. Milionté BMW řady 3 sjelo z výrobní linky v roce 1981, po pouhých šesti letech výroby. Mimořádnou spokojenost zákazníků s vozy první generace BMW řady 3 dokumentuje i jeden z provedených výzkumů z roku 1980, v němž 80 procent zákazníků sdělilo, že na tomto voze „nelze nic udělat lépe“.
Z každého detailu nového BMW řady 3 vyzařoval pokrok a rozmanitost, což potvrzoval nový svěží design, optimalizovaná aerodynamika, vylepšený prostor a komfort, vyšší výkon a doplňkové varianty karoserie a motoru. Automobilka BMW neustále rozšiřovala záběr své nejúspěšnější modelové řady a prokázala neomylný cit pro potřeby zákazníků. Tato generace zajistila příchod čtyřdveřové rodinné verze (1983), BMW řady 3 Cabrio a sportovního BMW M3 (obě 1985). Dnes je mezi mnoha fanoušky této značky první kabriolet BMW řady 3 ceněnou „klasikou z doby nedávno minulé“. Díky atraktivnímu modelu Touring (uveden v roce 1987) společnost BMW ukázala, že radost z jízdy a praktičnost se nemusí v segmentu střední sportovní třídy vzájemně vylučovat. Rodina BWM řady 3 se navíc rozrostla o první model se vznětovým motorem a první vůz s pohonem všech čtyř kol. Byla to úspěšná strategie: vozu druhé generace se prodalo přes 2,3 milionu kusů – o jeden milion více než jeho předchůdce. Zavedení šestiválcového motoru eta v roce 1984 předznamenalo vývoj nového ekonomického konceptu. Model 325e byl výkonný, ale také hospodárný a ekologický; byl to první model BMW řady 3 nabízený pouze s katalyzátorem. Společnost BMW prokázala také značnou odvahu s modelem 324d, prvním sportovním sedanem se vznětovým motorem v řadě 3. Byl doplněn vysoce výkonným modelem 325i, který měl ve verzi 325iX stálý pohon všech čtyř kol (1985). Centrální diferenciál s viskózní spojkou umožňoval použití systému ABS, který byl u obou modelů součástí základní výbavy. Jistě není bez zajímavosti, že v roce 1987 se v rámci vývoje nových technologií osm těchto vozů přestavělo na elektrický pohon. Rok 1989 znamenal příchod modelu 318is a s ním prvního velkosériově vyráběného čtyřválcového motoru BMW s čtyřventilovou hlavou válců. V roce 1985 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila první generace BMW M3 se čtyřválcem 2,3 litru o výkonu 147 kW (200 k). Tento sportovní vůz byl prvním vozem své značky, který mohl být od roku 1987 na přání vybaven elektronicky řízenými tlumiči. Druhé generace BMW řady 3, která značně rozšířila nabídku různých provedení, se celkem prodalo 2 339 251 kusů, a tím svého předchůdce překonala více než dvojnásobně.
V roce 1990 se představila třetí generace BMW řady 3 a přinesla s sebou nové technologie. Výrazně navíc narostly rozměry karoserie a prostor uvnitř vozu. V roce 1992 následovala dvoudveřová varianta a tentokrát se každým coulem jednalo o elegantní Coupé. Společnost BMW jen o pár měsíců později představila další dva oslnivé přírůstky v této řadě: nový kabriolet a nové BMW M3. Vývojáři přišli s další svěží inovací celkového konceptu v roce 1994, kdy bylo uvedeno BMW řady 3 Compact. Přivítali jej řidiči, kterým záleželo především na hospodárnosti, aniž by museli slevit ze svých nároků na dynamiku, výkon a komfort. Nové šestiválcové motory měly dva vačkové hřídele a čtyři ventily na válec. Pohonné jednotky verze Coupé dostaly variabilní časování vačkového hřídele VANOS. Tato nová technologie zlepšovala průběh točivého momentu, snižovala spotřebu paliva a emise a umožnila inženýrům zvýšit kompresní poměr motoru. Další novinkou v této řadě byl model 325tds, poháněný šestiválcovým vznětovým motorem s turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu, a první čtyřválcový vznětový motor s turbodmychadlem pod kapotou modelu 318tds. Přelom let 1994/95 zažil také příchod lehčí hliníkové klikové skříně pro šestiválcové agregáty. Třetí generace BMW řady 3 přinesla do svého segmentu mnoho novinek. Jednou z nich byl i pokrokový podvozek se zcela novou zadní víceprvkovou nápravou. Tím se jízdní vlastnosti a komfort jízdy dostaly na zcela novou úroveň. Od roku 1992 bylo součástí standardní výbavy ABS, na přání bylo možné objednat protiprokluzový systém ASC, který se od roku 1997 zdokonalil na systém ASC+T se stabilizační funkcí. BMW řady 3 s pořadovým číslem 3 vzniklo v počtu 2 745 780 kusů, což byl další rekord tohoto modelu.
Čtvrtá generace BMW řady 3 byla uvedena v květnu 1998 a přinesla s sebou další zlepšení výkonu, komfortu a bezpečnosti. Nový model byl o čtyři centimetry delší a širší než jeho předchůdce a díky tomu se také zvětšil interiér. Na konci roku 1999 se BMW řady 3 dostalo na 3. místo v německých registracích nových vozů, což je pro vůz tohoto segmentu nevídaný úspěch.
Provedení 320d představilo první vznětový motor BMW s přímým vstřikováním paliva, zatímco verze 318i byla nyní vybavena dvěma vyvažovacími hřídeli. Největším technickým pokrokem u šestiválcových zážehových motorů bylo zavedení systému Double-Vanos. Plynule proměnlivé a plně automatické časování sacího a výfukového vačkového hřídele dodávalo motorům vyšší točivý moment a dále snižovalo emise. U výkonné verze 330d (135 kW/184 k) se vznětovým motorem byl přívod paliva k válcům poprvé zajišťován systémem common rail. V roce 2001 automobilka BMW představila systém plně variabilního rozvodu s proměnným zdvihem sacích ventilů VALVETRONIC. Tato technologie posiluje výkon a zároveň snižuje spotřebu paliva a emise. Zanedlouho byl systém VALVETRONIC zaveden i do dalších motorů. Automobilka BMW také představila nový systém pohonu všech kol u karosářských variant Sedan a Touring. Systém s trojicí diferenciálů využíval automatické brzdění prokluzujícího kola nebo kol jako náhražku za klasické uzávěrky diferenciálů. Součástí průkopnické řady čtvrté generace byly také modely BMW řady 3 Coupé a Cabrio, které byly nyní k dispozici se vznětovými motory a chytře kombinovaly radost z jízdy, styl a nízkou spotřebu paliva. Čtvrtá generace BMW řady 3 a čtvrté rekordní prodeje: tato generace vznikla v počtu 3 266 885 kusů.
Pátá generace BMW řady 3 zažila světovou premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2005. Nová kombinace výkonných motorů, dynamických a vylepšených jízdních vlastností, působivého designu a inovativního vybavení se setkala s výrazným ohlasem na celém světě. Vývojová strategie BMW EfficientDynamics od roku 2007 ukázala, jak lze požitek z jízdy v BMW řady 3 harmonicky spojit s nízkou spotřebou paliva a emisemi. Všechny zážehové motory nyní měly systém přímého vstřikování paliva High Precision Injection, který šestiválcovým modelům 330i a 325i a čtyřválcovým modelům 320i a 318i přinášel hospodárné spalování chudé směsi. Naopak v BMW 335i byl systém vstřikování spojen s technologií TwinPower Turbo, dvěma turbodmychadly a systémem Double-Vanos. Pro maximální snížení hmotnosti byly zavedeny hliníkové bloky motoru, stejně tak jako bloky kombinující hliník a hořčík. Od modelového roku 2010 splňují všechny motory emisní normu EU5. Model BMW 320d EfficientDynamics Edition byl nejhospodárnějším vozem v segmentu střední třídy – a úspora byla značná. Třetí generace jednotky přímého vstřikování common rail dosahovala výkonu 120 kW/163 k a spotřeba paliva podle jízdního cyklu EU činila pouhých 4,1 l nafty na 100 km. Novinkou nabídky byl inteligentní pohon všech kol BMW xDrive. Do počátku roku 2012, kdy se představila šestá generace BMW řady 3, se páté generace s karoseriemi Sedan, Touring, Coupé a Cabrio prodalo 3 102 345 kusů.
Aktuální šestá generace BMW řady 3 se kromě provedení Sedan a Touring vyrábí také s nově navrženou pětidveřovou karoserií Gran Turismo s prodlouženým rozvorem a unikátní kombinací komfortu, prostornosti a obratnosti. S postupem času došlo k oddělení modelů Coupé a Cabrio do samostatné řady 4. Premiéra šesté generace byla opět ukázkou nových inovací v segmentu střední třídy, a to takřka ve všech oblastech (hnací ústrojí, podvozek, bezpečnost i asistenční systémy). BMW řady 3 Sedan bylo například prvním vozem střední třídy, který mohl být vybaven 8stupňovou převodovkou Steptronic. Unikátní byl také Head-Up Displej, volič jízdních režimů Driving Experience Control, systém aktivní ochrany nebo například schopnost pracovat s dopravními informacemi RTTI. V mezigeneračním srovnání došlo k mírnému nárůstu vnějších rozměrů i ke zvětšení šířky vozu. Novinkou designérského stylu bylo propojení ledvinek masky chladiče se světlomety. Do nabídky motorů se dostaly hospodárné 4- a 6válce, využívající technologie BMW TwinPower Turbo. Zajímavostí nabídky bylo hybridní BMW ActiveHybrid 3 s elektromotorem a zážehovým šestiválcem o celkovém výkonu 250 kW/340 k.