Text: František Vahala Foto: autor, Salcburgerland, Alex Desp (letní příroda, Salcburk, Bad Gastein)
Dobře víte, že milujeme výlety. A to různého charakteru – někdy s placatým sporťákem, jindy s ostrým sedanem. Tak proč neprozkoumat krásy rakouské spolkové země Salcbursko v nejsilnější X4 M s přídomkem Competition?
Tyhle cesty mám rád. A pravdou je, že v zimě není jízda sporťákem úplně praktická, protože musíte odhrnovat závěje karbonovými spojlery a zimní výbavu nemáte kam dát. Tak jsme pro jednou ustoupili ze svého purismu a na cestu vzali auto „moderní“ třídy: kompaktní SUV (neboli SAV, Sports Activity Vehicle, jak říká BMW), které pohodlně uveze čtyři cestující (a lyže) a k tomu i bagáž nutnou k zimním radovánkám na zasněžených svazích. A navíc má výkon 510 koní, díky čemuž (a výraznému laku Toronto Red) vystupuje z davu.
Jak důkladně ověřit praktičnost nového sportovně střiženého SAV? Už dávno víme, že vyjet jednu nádrž v okolí Prahy není test, ale zbytečné tahání Gréty za ocas, proto raději uhlíkovou stopičku zvýšíme o něco výraznějším způsobem – v tomto případě tak, že kouzelný motor S58 nenecháme čtyři dny vydechnout a využijeme jeho masivní síly k přesunu po několika úžasných horských střediscích v oblasti Salcbursko (a samozřejmě k zábavě na tamních silničkách).
Doba pokročila, M už dávno neznamená jen ostrý sedan, který každou zatáčkou proletí smykem. Například X4 má, podobně jako další X modely poladěné divizí M, sportovní pohon všech kol xDrive preferující zadní nápravu. A hlavně má drahokam pod kapotou: zmíněný řadový šestiválec S58 o výkonu 510 koní. Vrchol aktuálního umění mnichovských ladičů má všechno, co má pořádný šestiválec současnosti mít: variabilní zdvih a časování ventilů, přímé vstřikování paliva, dvě turba… A samozřejmě také ostrý zvukový projev.
Ten v režimu Sport+ patrný už při cestě z Prahy. Ve třech míříme do Salcburska, abychom zjistili několik věcí. Za prvé, jak moc malebný kraj to je, za druhé, jak se tam lyžuje a za třetí, jestli je 500koňové auto s přídomkem Competition vhodné do horského provozu.
Jasně, že 500 koní člověk nepotřebuje, ale to neznamená, že je nevyužije. Je příjemné mít k dispozici pořádné stádo, svět je hned krásnější!
Opuštěné hranice mezi Českem a Rakouskem míjíme s průměrnou spotřebou 12,4 l, což považujeme za úspěch. U našich jižních sousedů trochu zrychlujeme, zejména na dálnici z Lince směrem do centra celé oblasti, Mozartem proslaveného Salcburku. Rychlá dálnice A1 má místy dovoleno příjemných 140 km/h, takže jedeme svižně, ale stále stíháme prozkoumat Attersee i Mondsee, která míjíme. Nemusím dodávat, že X4 M je celou dobu velmi stabilní a jeho neustálou touhu zrychlovat je třeba krotit.
Co se týče vnitřního prostoru, X4 je uvnitř podobně koncipovaná jako například BMW řady 3, což znamená, že posaz je sice vyšší, ale v žádném případě nemáte dojem, že sedíte na židli. Spíš se pěkně zapadnete do výrazně tvarované sedačky a volant s tlustým věncem a oblíbenými tlačítky M1 a M2 vás nenechá na pochybách o tom, že sedíte v „emkovém“ BMW.
Druhá generace BMW X4, vycházející z BMW X3, v sobě kombinuje využitelnost vyšší karoserie se sportovními vlastnostmi sedanů a kupátek značky. V praxi to znamená, že umí velmi dobře maskovat hmotnost, a to hlavně na suchu, má ostré řízení a na to, že je karoserie zvýšená, se chová velmi agilně a čitelně. I základní X4 umí být příjemně pohodlná, ovšem překvapením je fakt, že ostrá X4 M Competition zvládá nerovnosti českých i rakouských okresek s naprostým přehledem (i přes ráfky o velikosti 21 palců) a navíc umožňuje radostné hrátky, pokud si řidič troufne a odpojí elektronickou stabilizaci. K tomu se dostaneme.
Naší první zastávkou je supermoderní hotel, ještě vonící novotou: die Hochkönigin v malebném městečku Maria Alm, rozeznatelném díky špičaté věžičce gotického kostela. Nemusím připomínat, že po zhruba 400 km cestě přijde místní spa (i bar) k duhu.
Ráno začínáme rovnou tím, čímž je okolí dobře známé – lyžováním s výhledem na vrchol Hochkönig. Není nutné dodávat, že místní sjezdovky, patřící do Ski Amadé, jsou vlastně dálnice a okresky pokryté sněhem – bez front, s různorodým terénem. Zajímavostí může být, že všechny sjezdovky jsou v Rakousku ze zákona upravovány každou noc, takže o kvalitě místních cest netřeba pochybovat.
Jíme většinou ve vyhlášených „hütte“, tedy horských chatách, kde řve rakouské disco, ale mají Almdudler a vaší většinou skvěle. Místní kuchyně nás vůbec bavila – kromě toho, že je dost o mase a smažení, hojně využívá zeleninu.
Naše další cesty vedou na jih, až na samý kraj rozsáhlého území spolkové země Salcbursko. Městečko Bad Gastein je přesně tím místem, které stojí za to prozkoumat, a to jak v zimě, tak v létě. Přímo v centru je velký vodopád, obklopený mnoha hotely a lázeňskými budovami, nechybějí ani různé veřejné či skryté termální prameny. Už jsem tu byl i v létě je to skutečně kouzelné místo, co stojí za návštěvu.
Lyžování v údolí podél Dorfgasteinu, Bad Hofgasteinu nemá chybu, ale největší zábavou jsou mimo vytáčení šestiválce hlavně sáňkové dráhy, někdy dlouhé několik kilometrů. Ideální recept na hezký večer: vyjet lanovkou k jedné z hütte, dát si dobrou večeři, zapít jí pálenkou a potom sjet zpátky do města na sáňkách. Ověřeno.
Tělocviku bylo dost, je čas na zábavu na sněhu. Ideální je vyrazit z Bad Gasteinu na Gasteiner Alpenstrasse, která vás sérií zatáček dovede do jiného světa: místa zvaného Sportgastein. Jestli si mám vybrat jedno oblíbené místo z celého Salcburska, je to tohle. Údolíčko obklopené horskými štíty vysokými až tři kilometry zve nejen k výjezdu lanovkou až na jeden z vrcholů, ale v létě k procházkám. Už jsem tam i spal pod širým nebem a je to místo, na které budu stále vzpomínat.
Velké parkoviště je po ránu prázdné, což okamžitě využívám k tomu, abych dal několika kolegům lekci v jízdě smykem. Prskající výfuk snad posvátnou atmosféru místa moc nerušil, protože čitelnému klouzání se nedalo odolat. Výlet skrz údolíčko po udusaném sněhu jsem vynechal, protože už ze zkušenosti vím, že zasněženou cestou, po níž předtím jela jen rolba, se prostě ani s xDrivem projet nedá. Auto se jednoduše zahrabe a lehne si na břicho. A vyprošťování dvoutunového stroje ze sněhu (bez lopatky) není žádná radost.
V Bad Gastein můžete dosyta sportovat, nebo jen relaxovat, třeba i v horských termálech. Půvabné městečko ve stylu belle époque láká celoročně. Během sezony nechybějí soutěže klasických vozů včetně výjezdů do vrchu.
Vysoké Taury jsou úžasné hory. Mají všechno, co potřebujete – točité silničky vás zavedou k pohádkovým výhledům, nechybí malebná města, vesničky, jezera, řeky, potoky, lesy. Do Salcburska se určitě budeme vracet – další výlet chystáme na léto. Jen tak, pro potěchu těla a duše. A pro pořádné túry národním parkem. Občas je zkrátka potřeba přenastavit svou mysl a vysokohorská turistika je k účelu vyčištění hlavy ideální.
Na závěr nelze vynechat střed celého regionu – úžasné historické město Salcburk, dříve Solnohrad, rozkládající se na březích řeky Salice. Na Mozartovo město, jehož celá historická část patří celá do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, si vyhraďte několik dní. Prozkoumejte celou řadu pamětihodností, klášterů, kostelů a zámků, včetně pevnosti Hohensalzburg a večer si užívejte povznášející atmosféru v ulicích. Salzburk hraje – doslova v každé druhé ulici historického centra uslyšíte vážnou hudbu, připomínající slavného rodáka, W. A. Mozarta. Skvělou tečku za výletem udělá několik piv v jedné z mnohých místních hospůdek. A tak to má být.
Je jasné, že podobnou cestu bychom mohli klidně absolvovat i v „obyčejnějších“ dopravních prostředcích. Jenže bychom těžko zjistili, že robustní, ale přesto obratné a rychlé BMW je velmi sebejisté (i díky pohonu xDrive), komfortní a i s ostrým motorem se dá cestovat s dobrou spotřebou. Výhodu vozu spatřujeme i v dobře vyřešeném vnitřním prostoru s průvlakem na lyže a dostatkem prostoru pro čtyři cestující. Samozřejmě, že zavazadelník o objemu 525 litrů je třeba plnit s rozmyslem. Velkou výhodou je úžasný sportovní motor, jehož potenciál sice při běžném ježdění jen málokdy využijete naplno, ale na druhou stranu má vždy dost síly k bezpečnému předjetí.
Základní BMW X4 stojí férových 1,3 milionu Kč (verze 20i), vrcholná M Competition se vší skvělou výbavou vyjde na 3 miliony Kč. Levná hračka to není, ale taková už je doba. X4 M jsem si během čtyř dnů oblíbil a už teď vím, že až příště vyrazím do Salcburska, nebude to obyčejným autem…
Díky za event patří BMW a oblasti Salzburgerland, zastoupené Primožem Kompanem.