TEXT: Jan Blažek, FOTO: Citroën
Květen 1968… v době, kdy jedna celá generace stavěla barikády z dlažebních kostek a bojovala za více svobody, přišel Citroën s modelem vozu určeným pro volný čas, který předešel svou dobu. Tento atypický kabriolet postavený na platformě vozu Dyane 6 vypadal na tehdejších silnicích téměř jako UFO. Důvodem byl jeho obdivuhodný vzhled, čerstvý, bez jakýchkoliv zábran a okázalosti, který naprosto převrátil principy tradičních kabrioletů.
Citroën Méhari se stal symbolem svobodomyslnosti a bezstarostného životního stylu. A také populární filmařskou rekvizitou.
Citroën Méhari byl multifunkční, praktický a úsporný a díky své důmyslné karoserii z plastu ABS se ukázal jako ideální společník pro cesty k moři. Díky této karoserii byl vůz jednak velmi lehký (525 kg), jednak nepodléhal korozi a bylo možné ho celý umýt proudem vody z hadice. Byl v mnohém úplně nový a jeho velkorysá modularita a pop-artové barvy mu současně dodávaly velkou přívětivost a optimismus. Tento malý Citroën se okamžitě setkal s obrovským úspěchem.
Z Citroënu Méhari, který byl symbolem svobody a přirozeného a bezstarostného životního stylu, se rychle stal společenský fenomén. Udělal velkou kariéru u filmu (zejména šlo o oblíbenou sérii „četnických“ filmů s Louis de Funèsem) i v dálkových soutěžích po celém světě (rallye Lutych–Dakar–Lutych v roce 1969, rallye Paříž–Kábul–Paříž v roce 1970 atd.). Stal se z něj dokonce věrný partner francouzské armády a policie.
Vozů Citroën Méhari bylo během téměř 20 let do roku 1987 vyrobeno 145 000 kusů.
Téměř 30 let po skončení této ságy, která hrála v historii značky Citroën důležitou roli, značka dnes tento obdivuhodný duch, jeho základním rysem byla pohoda, oživuje a uvádí jeho pokračovatele, vůz E-Méhari. Ten přebírá od svého předchůdce veškeré základy (neokázalý 4místný flexibilní kabriolet, plastová karoserie a plně omyvatelný interiér, světlé živé barvy atd.) a přidává k nim moderní prvky: 100% elektrický pohon (baterie LMP, kterou vyvinula skupina Bolloré), jenž je plně v souladu s duchem a účelem modelu. Vůz E-Méhari bude uveden na trh na jaře, ale návštěvníci výstavy Rétromobile 2016 (3.–7. 2. 2016 na pařížském výstavišti Expo Porte de Versailles) si ho mohli prohlédnout v předpremiéře spolu s původním Citroënem Méhari. Jde o jedinečnou možnost zažít „návrat do budoucnosti“!
Na stánku značky Citroën byly díky účasti klubů nadšených sběratelů značky k vidění i historické vozy, z nichž se staly legendy, zejména symbol 30. let model C6, legendární předválečný model Traction Avant, dodávka 2 CV, která letos oslaví 65 let, a zásadní model 70. let Citroën CX.