Text: František Vahala, Foto: autor, Filip Poupě
S naší služební Alfou jsem dorazil kolem druhé odpoledne. Podle prvního odhadu byla na place necelá stovka aut, což považuji za úspěch. Šlo hlavně o youngtimery, hodně auto bylo z 80. a 90. let. Když to vezmu kolem a kolem, tak z klasických aut jsem vlastně viděl pouze dva Cadillacy 1958, Ford Thunderbird ze 60. let a Plymouth tak z roku 1937. Za zmínku stojí určitě i sportovně/luxusní kupé Bitter CD, dost vzácný a přitažlivý vůz vyráběný v 70. letech v Německu. Rozhodně nejzajímavější auto, které jsem na střeše potkal…
Sraz byl pro mě poučný hlavně proto, že jsem konečně pohromadě spatřil nastupující generaci milovníků klasických aut. Už se zdaleka nevymezují proti relativně mladým vozům, chodí stylově oblíkaní, využívají moderní techniku a vůbec mi připadjí takoví nezaseknutí v minulosti.
Co se týče skladby aut, tak to nebylo příliš překvapivé. Spousta různých BMW, do počtu vedla početná skupina různých BMW E30, často upravených, ale nejlepší svezení nabídne bezesporu BMW M635CSi. Originální auto s normálním majitelem – už jsem měl tu čest tohle konkrétní auto řídit a je to fakt paráda. Pak Mercedesy, také spousta, hlavně W124 a 190tky. Pěkné!
Pak Fordy – mezi youngtimery se hladce dostala Sierra (na srazu vedl sedan Cosworth) a dokonci i hranatý Escort. Proč ne… Líbila se mi různá Volva, silný kult MX-5, japonský koutek s MR2 či Suprami (některé zbytečně moc upravené) nebo Datsun 300 ZX, co jezdí naše soutěže, a Corolla E70 kluků ze Shatsu.cz. Jedou i Opely, Renaulty (vítězem se stal červený Renault 21 Turbo) a Citroeny (nejvíc bylo modré BX GTi). Nejhezčí Japonec? Snížená Honda Prelude na hezkých kolech s napůl otevřenými mrkačkami.
Česká scéna také roste, škodovky jakožto domácí fenomén nesmí chybět. Na střeše byly k vidění už i Favority, nic proti, jen doufám, že za pár let zde nenajdeme Felicie (nemyslím klasické kabrio z 50. let). Nakonec přijela i Škoda 110, se kterou jsem před rokem jel Monte-Carlo Historique. Osobní setkání vždy oživí celou řadu vzpomínek…
Sice jsem na srazu neobjevil žádnou další Alfu Romeo, ale italské plnokrevníky důstojně reprezentovalo Classiche.cz, které kromě Pagody vystavilo i dvě Ferrari Testorossa. Dvanáctiválcové Ferrari vždy potěší, o tom není žádný pochyb. A soudě dle reakcí, právě na zmíněném stánku Classiche.cz bylo nejvíc natřískáno.
Baví mě, že na uspořádání podobné akce ve stylu cars & coffee nepotřebujete nic moc složitě vyjednávat a celkem snadno uspořádáte show, která potěší spousta lidí. Víc takové zábavy…
Během hodiny a půl jsem si prošel to nejzajímavější a opět nastartoval šestiválec, abych se pomalu vydal k domovu. Jsem rád, že jsem mohl absolvovat sondu do života majitelů youngtimerů z Prahy a okolí. Z celého Classic Drive mám dobrý pocit, protože vidím mladé lidi, kteří mají vztah k hranatým pekáčům z 80. a potažmo 90. let. To mě hřeje u srdce a dává mi naději, že automobilová kultura nevyhyne kvůli ojetým naftovým škodovkám.
Bylo skutečně zajímavé pozorovat, jaká auta lákají dnešní mladou generaci. Pokud koukáte mezi řádky, tak vám musí být jasné, že se prostě pokračuje dál – auta jsou sice mladší, ale to neznamená, že by neměla své kouzlo…
Sympatický je i fakt, že hlavním organizátorem je jistý Jiří Dohnal, kluk před maturitou zapálený pro klasická auta, který to se svým týmem Classic Drive celé přichystal. Co k tomu říká? „I díky pěknému počasí přijelo na sraz celkem 211 automobilů! To je číslo, které nikdo z nás nečekal a považujeme ho za velký úspěch.“ Bude se tedy pokračovat dál? „Ano, rozhodně budeme pokračovat a zrealizujeme i další setkání. Jelikož jsme zaznamenali nějaké nedostatky, připravujeme i pár změn k lepšímu.“