Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
V naší domovině se mimo sezonu nekoná zase tolik akcí, kam se mohl našinec zajít podívat. Sezona výstav je tradičně uzavírána na konci října výstavou Auto e Moto d´Epoca v italské Padově a pak je dlouho ticho – zpravidla až do únorového Rétromobile v Paříži a následujících německých výstav ve Stuttgartu a Essenu. I proto potěší, že v Praze se na začátku listopadu konala sice nenápadná, ale o to příjemnější akce v podobě Racing & Classic Expo.
Letos výstava zabrala zhruba o 25 % větší plochu než v minulosti a organizátorovi se podařilo naplnit dvě haly. Jak je již z názvu logické, věnovala se závodním týmům a historickým vozidlům. Stručně řečeno si diváci mohli prohlédnout vše možné vrcholné nářadí profesionálních domácích týmů, kteří slaví úspěchy i v Evropě. K vidění byly rychlé motokáry, rallyecrossové, driftovací či rallye speciály, formule, bugyny i závodní trucky. Vedle toho také průřez historií automobilů i motocyklů, které letos tvořili více než polovinu výstavní plochy.
Mezi závodními týmy nešlo přehlédnout expozici týmu Buggyra. Mezinárodní závodní tým soutěží v celé řadě disciplín včetně Rallye Radar a letos oslavil padesát let značky, během nichž se dostal do vrcholné formy. Úspěšný závodní tým Scuderia Praha zase kromě jiného ukázal návštěvníkům závodní Ferrari 488 GT3, s nímž letos zvítězil v mezinárodním vytrvalostním šampionátu GT. K vidění v akci byl i na brněnském okruhu. Vůz je poháněn přeplňovaným osmiválcem a dosahuje výkonu kolem 550 až 600 koní. A je to skutečně sexy závoďák!
Svou expozici závodních vozů BMW předvedla i domácí stálice, Šenkýř Motorsport, své VW Polo pro rallye soutěže ukázal i Vojta Štajf. Čestné místo si vysloužil i Land Rover Discovery Camel Trophy. Skutečný dobrodruh, který toho zažil už spoustu. Camel Trophy byla jednou z nejdivočejších off-road soutěží, jaké se na Zemi konaly. Pořádala se v letech 1980 až 2000 a upřímně by bylo úžasné, kdyby na tuto tradici navázala – hned bych vyrazil!
Prostor mezi jednotlivými týmy, které v průběhu víkendu pořádaly tiskové konference či setkání fanoušků se svými šampiony, našly své místo doplňky – sehnat se dalo všechno možné od nehořlavého oblečení přes maziva a oleje (kromě obligátního Gulfu či Millersoil až po novinku na české scéně, francouzskou značku Yacco) až po modely autíček. A samozřejmě taktéž občerstvení, k chodu veletrhu nutné.
Druhá hala byla tematicky odlišená a slibovala hlavně klasické vozy. Už v přechodu mezi oběma prostory zaujala vkusná expozice Muzea Škoda Auto, které přivezlo předvést velmi přitažlivou expozici závodních historických strojů. Nechyběl mezi nimi ani unikátní rudě lakovaný roadster Škoda 1100 OHC, jedna z chloub historie značky, vybavená pokročilým OHC motorem s karburátory. Své kouzlo měla i okruhová závodní Škoda 130 RS A5 typ 738 z konce 70. let, která uměla dosáhnout rychlosti až 250 km/h. Ještě větší raritou je patrně Škoda Spider 1500 B5 typ 728 S, vybavená uprostřed podélně uloženým motorem s dvojitými karburátory.
Výstava byla zároveň i prodejní a mezi hlavní zajímavosti letošního ročníku jistě patřil i jakýsi nultý ročník aukce klasických vozů, kterou pořádal jeden z hlavních partnerů, společnost Engine. V sobotu se prodaly celkem tři vozy (z deseti nabídnutých), přičemž aukci sledovaly desítky lidí a vznikla i skupina dražitelů. Možná to nezní jako mnoho, ale na české poměry, kde aukce nemají tradici, se dá aukce považovat za úspěch – a hlavně začátek nové tradice. Společnost Engine vsadila hlavně na mladší generace, kterým nabídla celkem čtyři desítky youngtimery různých evropských značek. Nechyběly mezi nimi různé sportovní Opely, zmiňme například dvakrát Opel Monza nebo kultovní kupé Manta GSi, Alfy Romeo 164 či 33, Renaulty, Fiaty či různé modely Audi, včetně Quattra.
V hale s klasickými vozy mě nejvíce upoutala výstava spojující v sobě prezentaci několika uskupení a lákající mimochodem na další ročník oblíbeného závodu do vrchu historických vozů Zbraslav-Jíloviště. Tuto expozici hodnotím osobně jako nejpovedenější, přičemž kromě několika vždy úchvatných vozů Bugatti si mé osobní best of show odváží otevřený sportovně-závodní Wolseley Hornet Special a řadovým šestiválcem. Závoďák nejhrubšího zrna!
To nejlepší? Každý by si vybral své, bral mě vrchařský Lotus, klasické bugattky i rallye závoďáky ze sbírek Engine. Ale všechno vyhrál úchvatný Wolseley Hornet Special.
Duch letošních automobilových oslav se nesl i halami Classic Expa. Firma Metalex, dnes MTX, slavila 50. let existence. Ačkoliv si její činnost mnozí spojí spíš s formulemi a upravenými závodními stroji (či dokonce supersportovní MTX Tatry V8), má na kontě například i přestavbu Škody Favorit známou jako MTX Roadster. Právě tu v rámci oslav svého výročí nabízí svým fanouškům a zákazníkům – jako zcela novou přestavbu, navíc tradičně kvalitně postavenou.
Své výročí slavil i francouzský Citroën, který se blýskl hezkou expozicí včetně klasických modelů (jen to DS by chtělo pořádně umýt). Z výrobců mu, pokud nepočítáme zastoupení KTM, sekundoval pouze sesterský Peugeot, předvádějící hlavně nový model 208, ale připomínající i své závodní úspěchy. Své velké výročí slavil i Fiat, ale v rámci akce pouze zprostředkovaně, a to díky nadšencům z Fiat Car Classic klubu, který předvedl výstavu různých modelů a taktéž připomněl příběh záchrany několika vraků ze soukromé zahrady v Plzni, která se odehrála před několika lety. Chyběly mi akorát popisy jednotlivých modelů.
Na celé akci bych ocenil (i vzhledem k faktu, že zejména v pátek chodily i celé školy) třeba víc odborných firem, věnujících se renovaci, klempířině, čalounění a dalším činnostem, které se starými vozy souvisejí a mohly by být předvedeny a tím třeba mladou generaci zaujmout. Kromě stánku multifunkčního Engine jsem zahlédl akorát společnost Auto Bejda, věnující se renovacím vozů Porsche a slovenskou společnost M & G Classic, která se zabývá hlavně chromováním. Produkty určené k lakování vozidel a pěknou expozici předváděl hlavní partner akce, společnost Glasurit.
Celkově výstava předčila odhad organizátora výstavy, Martina Apeltauera: „Akce byla úspěšná. Naplnili jsme obě haly, podařilo se nám získat i komerční vystavovatele a měli jsme dobrou cílovou skupinu – zvídavé lidi se zájmem, kteří byli ochotni nakupovat.“ Stejně jako v řadě jiných faktorů, i návštěvnost byla o cca 25 až 30 % lepší než v minulém roce, během víkendu za závodními a klasickými stroji do Letňan dorazilo zhruba 15 až 16 000 lidí.
Příští rok se výstava koná 6. až 8. 11. 2020.
Více informací naleznete zde.