Co je Coppa delle Alpi? Zimní závod pravidelnosti pro historické vozy
Třetí ročník soutěže, která se vine alpskými středisky Itálie, Rakouska a Švýcarska, se konal od 1. do 4. března. Trasa vedla podél hranic tří národů, díky čemuž bylo možné obdivovat některá místa světového dědictví UNESCO. Soutěž pořádá společnost, která v létě organizuje i slavnou soutěž 1000 Miglia, která každoročně přitahuje statisíce fanoušků. Ostatně, z našeho blogu jí už dobře znáte… I to byl důvod, proč jsme nemohli minout ani zimní kreaci, která je ale charakterem odlišná.
První velkou odlišností je počet posádek – zimní akce je určená pro 50 posádek. Druhá odlišnost – stáří vozidel – i při Coppa delle Alpi lze zahlédnout unikátní meziválečné a těsně poválečné automobily, ovšem doplněné i o vozidla ze 60. a 70. let minulého století. Celkově je závod se startovným v hodnotě 4200 eur (bez DPH, základní balíček, celkem 5124 eur) vypsán pro 80 vozidel, přičemž organizace automaticky přijímá způsobilá vozidla vyrobená do 31. 12. 1965. Pokud se někdo přihlásí s vozidlem mladším, organizační výbor ho musí schválit. Letos startovalo celkem 76 automobilů, zastupujících nejrůznější styly a konstrukční školy.
Na čele startovalo úžasné Bugatti 37A italské posádky Belotti/Plebani, která, což už můžeme klidně prozradit, nakonec celou soutěž ovládla. Mezi další zajímavé meziválečné automobily (celkem jich bylo šest) patří třeba Lancia Aprilia, Fiaty 508C a Balilla. Další zajímavé kousky? Alfa Romeo 1900C Touring, Porsche 356 A 1600 Super, Jaguary XK140 OTS, Austiny Healey, vzácná O.S.C.A. S750, úchvatná Lancia Aurelia B20 GT, různé MG, Mercedesy, Porsche nebo Volva. Zajímavostí byla jistě osmiválcová Alfa Romeo Montreal nebo Ferrari 365 GT a 328 GTS.
Celou startovní listinu si můžete prohlédnout zde.
Program jednotlivých dní potom najdete zde.
Jak už jsme zmínili, nejstarší auto startovního pole v náročné soutěži s desítkami testů zvítězilo. Mohl za to i koeficient 1,27, počítaný podle roku výroby. Bugatti v tomto mělo jistě výhodu například proti Audi Quattro z roku 1986 (s koeficientem 1,86), ovšem upřímně – v Audi to byla projížďka krásnými panoramaty, v Bugatti z 20. let pořádný zápřah.
Celou výsledkovou listinu najdete zde.
Během Coppa delle Alpi 2023 došlo k zopakování historického závodu, který ujel 2300 kilometrů dlouhý alpský oblouk, který se přestal jezdit v roce 1921. Vítězství v prvním zimním závodě pravidelnosti pro klasické vozy platné pro Italia Major Events Championship získali Matteo Belotti a Ingrid Plebani, Francesco a Giuseppe Di Pietra skončili druzí a Sergio Sisti a Anna Gualandi skončili třetí.
O tom, že se nejednalo o žádnou projížďku, ale pořádnou soutěž, vypovídá fakt, že na účastníky během trasy o délce přes 1000 kilometrů čekalo celkem 11 časových kontrol, 7 průjezdních kontrol, 90 měřených úseků a neméně než 60 tajných průměrných zkoušek. Trasa procházela celkem čtyřmi zeměmi: Itálií, Francií, Švýcarskem a Německem.
Během průjezdů zatáčkami s vyplaveným adrenalinem nebo stoupání vyčerpávajícími průsmyky si posádky užívali bezkonkurenční panoramata a výhledy na některé z nejpozoruhodnějších ledovců, údolí a jezer v tomto alpském oblouku.
Prolog akce v Brescii, tedy sídle závodu 1000 Miglia, tedy trofej pod záštitou „Bergamo Brescia italské hlavní město kultury 2023“ Trophy, získala posádka Belotti/Plebani s Bugatti. Zajímavostí je, že vítězové celkové klasifikace, prologu, všeobecné průměrné klasifikace zkoušek (Ginesi a Rohr v 1959 Porsche 356 A 1600 Super) a vítězové jednotlivých kategorií získají záruku přijetí do 1000 Miglia 2024.
Během čtyř dnů závodění byla udělena Vredestein Trophy spolu se čtyřmi speciálními trofejemi pojmenovanými po městech jednotlivých etap (Saint Moritz Trophy, Innsbruck Trophy, Brixen Trophy a Bormio Trophy).
„Coppa delle Alpi dokonale zapouzdřuje ducha 1000 Miglia,“ říká Alberto Piantoni, generální ředitel společnosti 1000 Miglia Srl, a dodává: „odvážný závod, který oslavuje krásu těchto míst s ohledem na udržitelnou budoucnost: ve skutečnosti s hrdostí oznamuji, že Coppa delle Alpi 2023 bude naší první uhlíkově neutrální akcí.“
„Srdečně děkuji všem účastníkům, partnerům, místním správám a policejním silám“, říká Beatrice Saottini,prezidentka společnosti 1000 Miglia Srl, „jež umožnili, aby byla akce tak úspěšná. Také bych rád poděkoval společnosti FIVA, která udělila závodu Coppa delle Alpi mezinárodní certifikát FIVA. Jsme za to moc vděční a patřičně hrdí.“
Základních informací i zajímavostí už bylo dost, teď si pojďme užít úžasné fotografie od Ondry Kroutila, na které se už všichni určitě těšíte. Enjoy!