Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Letos se veřejnosti, ale i odborné porotě, představilo celkem 38 jedinečných automobilů, z nichž některé byly na takové úrovni, že by se nemusely stydět ani na červených kobercích světových prestižních akcí v Kalifornii, Itálii nebo Velké Británii. Kromě vystavených automobilů byla akce samozřejmě doplněna o doprovodný program – kromě občerstvení zmiňme například živou hudbu. Příjemným zpestřením a vlastně docela důležitou věcí byl i fakt, že většina účastníků byla vkusně oblečena, což je při soutěži elegance skutečně základní a důležité, ale ne vždy se to děje. Ostatně každý vědomý člověk si na podobnou událost určitě nevezme obyčejné jeansy, ale chce mezi naleštěnými klasickými automobily udělat dojem.
Ještě připomeneme, že akce se v golfovém resortu poprvé konala v roce 2018, ovšem během pandemie musela zažít tříletou pauzu. Vystavená historická vozidla byla odborníky pečlivě vybrána ze všech obdržených přihlášek a za drobný poplatek (což je trochu škoda, za podobné akce by majitelé vozidel určitě platit neměli) se mohli předvést na ploše golfového trávníků. Do přehlídky byly nominovány jen ty exponáty, které splnily nejpřísnější kritéria kvality, originality a unikátnosti. Odborná porota měla nelehký úkol – v rámci soutěže elegance ohodnotit jednotlivé klenoty na čtyřech kolech a vybrat z nich vítěze přibližně deseti kategorií. Svůj názor ovšem vyjádřili i samotní návštěvníci, kteří mohli dát hlas svému favoritovi.
Mezi jasné favority patřil jedinečný Talbot Lago T26 GS (tedy Grand Sport), který se po svém znovuzrození již dokázal prosadit v konkurenci největší – v roce 2018 vyhrál v kategorii poválečných aut na přehlídce Pebble Beach v USA. Bylo proto celkem jasné, že i letos zaboduje na jedné domácích akcí. Upřímně, i když na akci bylo k vidění mnoho krásných a zajímavých automobilů (zejména z meziválečné československé produkce), Talbot byl mezi nimi o třídu jinde. Ani tentokrát neojel s prázdnou – vyhrál u veřejnosti, dostal cenu za nejkrásnější uzavřený automobil a vyhrál třídu poválečných automobilů. Ještě připomeneme, že nedávno zrenovovaný vozidel patří do jedné významné české sbírky a v jedná se o raritní kousek s karoserií od Figoni & Falashi. Vůz pochází z roku 1948 a pohání ho řadový šestiválec o objemu 4,5 litru a výkonu cca 145 koní.
Cenu Best of Show nakonec získal jiný automobil – Hispano-Suiza J12 z roku 1931, z čehož mám upřímnou radost. Elegantní otevřený vůz s objemem motoru přes 7,4 litru již svou jedinečnost také předvedl oceněním při Pebble Beach a patří do 30. let, které soutěže elegance definovaly. Doplníme, že vůz pochází z roku 1931 a Z automobilů domácí výroby dostal ocenění vůz Zbrojovka Brno Z34 z roku 1934, tedy z doby, kdy obliba soutěží elegancí vrcholila a účastnila se jich evropská smetánka se svými jedinečnými vozidly. Méně známou značku Hispano-Suiza si návštěvníci mohli užít hned třikrát – kromě zmíněné čtyřválcové J12 byly k vidění i dvě další 6válcové H6, jedna s otevřenou, druhá se zavřenou karoserií.
Osobně se mi velmi líbila malá a neskutečně elegantní Tatra 57a Sport z 30. let, nebo ještě starší Lancia 30 HP z roku 1911, která v porovnání s „modernějšími“ vozidly krásně předváděla, jak byl vývoj z počátků automobilismu pozvolný a vlastně hodně jednoduchý.
Meziválečné automobily a ty poválečné doplnila i celá řada mladších modelů – od Bitteru CD Diplomat přes Marcos 1600 GT až po Porsche 959. Právě bestiální Porsche z 80. let a dnes neskutečně cenný a raritní vůz s pokročilou technikou (pohon všech kol, plochý šestiválec se dvěma turby a výkonem 450 koní a mnoho dalších věcí) byl nakonec vyhlášen nejhezčím youngtimerem. Jediný vůz, o kterém v České republice vím, patří do sbírek společnosti Engine Group panu Radkovi Pokornému.
Doplníme ještě, že za nejelegantnější kabriolet byl zvolen Mercedes-Benz 190 SL z roku 1959, skutečně velmi pěkný kousek, který jsem obdivoval i v rámci akce The Most Classic. Tehdy jsme mu cenu za eleganci „sebrali“ s Alfou Romeo 1900C Sprint Pinin Farina. Jsem moc rád, že se majitel konečně dočkal zaslouženého ocenění.
Všechny podstatné informace o soutěži a výsledky naleznete zde.