Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Upřímně, je to uvolňující – vyrazit zkraje nového roku do Vysokých Taurů a užívat si atmosféru postupně se probouzejícího zimního Rakouska. Letos sice trochu chyběl sníh – v údolích úplně, v horských pasech byl spíš proměnný v led – ale člověk nemůže mít všechno. Ve finále to ničemu nevadilo, i tak jsme si opět užívali náročný závod více než šesti desítek historických vozidel.
Co je při Planai-Classic k vidění? Upřímně, je to pořád dost dokola. Ve startovním pole je mnoho bytelných švédských Volv – od PV544 přes Amazon až po dvoudveřový sedan 142. Vhodnost těchto solidních tanků je víc než zřejmá: odolná technika, dobré jízdní vlastnosti, dostatečný výkon (zejména s karburátory Weber). Následuje Porsche, zejména s typy 356 a 911 či 912 – také pochopitelná volba, stejně jako levnější varianta auta s motorem vzadu, tedy VW Kaferu. Volba Porsche/Volkswagenů je vlastně logická, protože automobily s motorem vzadu jsou do zimních podmínek vhodné kvůli lepší trakci poháněných zadních kol. Celou sestavu doplnilo několik Alf Romeo (letos nádherná černá 1900 Super nebo Giulietta Sprint), nějaký ten Ford, Fiat a podobně. Nejstarším a jediným otevřeným vozem byl poválečný Healey Silverstone, který přivezl ukázat stálý účastník, rakouský sběratel Johann Kofler, čímž opět získal největší porci respektu.
I když podmínky nebyly řádně zimní, některé horské pasy nabídly minimálně lehkou sněhovou pokrývku nebo ledový povrch. Pro účastníky to bylo náročné, protože někteří nezvolili pneumatiky s hřeby a chybějící trakci poté doháněly narychlo nasazovanými řetězy. Sobotní tradiční výjezd na horu Planai byl celý pod ledem, takže řetězy či hřeby byly skutečně nutné – minimálně pro ty, kteří v náročné soutěži jeli s cílem dobrého umístění. To ale rozhodně nebylo snadné, jak doplňuje jediná česká posádka Petr a Tomáš Fialovi, kteří opět vyvezli svého Forda Capri: „Je to fakt náročné. Pořád se něco měří – pravidelnost, setiny atd. Na jednom kilometru jsme měli odchylku 30 m, což nám připadalo v pohodě, ale přesto jsme byly v druhé polovině výsledkové listiny.“
Doplníme, že celou soutěž vyhrála posádka F. Pachleitner/Ch. Wischenbart s Porsche 911 T z roku 1972. Tato dvojice se již sice dvakrát účastnila letní soutěže Ennstal Classic, ale na zimní akci startovala vůbec poprvé. O to větší respekt za skvělý výsledek. Český tým si nakonec uhájil hezké 17 místo z celkem 65 posádek.
Více o atmosféře v rámci Planai Classic napoví tradičně skvělá galerie od Ondry Kroutila.
Kompletní výsledky najdete zde.
Celou akci jsme zároveň využili k otestování nového Range Roveru SV, jehož test si můžete přečíst zde.