Text: František Vahala, Foto: Toyota
Toyota má prostě dobrého šéfa – nadšence jménem Aiko Toyoda. Nejen, že jezdí klasickými Toyotami nebo moderními závoďáky, ale jako jeden z mála pochopil, že tak velká a globální značka musí mít normální sporťák. Došlo mu, že image spolehlivých, ale usedlých převozníků pro polodědy je čas od času třeba rozbít. Něco s tím udělal a společně se Subaru umožnil vznik Toyoty GT86/Subaru BRZ.
S vývojem GT86 si v Toyotě a Subaru dali záležet. Jednoduché auto s nízko uloženým dvoulitrovým boxerem a pohonem zadních kol ladil třeba i slavný drifter Keiichi Tsuchiya. Cíl byl jasný: postavit vyvážené, lehké auto, které nebude nudit, ani kdyby snad chtělo. Inženýři zamakali a s novou GT86 se jim podařilo navázat nejen na kultovní AE86 (Hachi Roku), ale i starší sporťáky typu Toyota Celica nebo dokonce ultravzácnou Toyotu 2000GT. GT86 je na trhu už od roku 2012 a i když nezaznamenává takové prodejní úspěchy, jak se čekalo (na celém světě se jich prodalo 170 000 ks, v Evropě desetkrát méně), dostala facelift.
Co se změnilo? To, co se stalo s Toyotou GT86, je tzv. funkční facelift. Ačkoliv zvenku jsou viditelné upravené nárazníky, světla (na přání full LED), upravený spojler či nový design 17palcových kol (která se mi stále moc nelíbí), to důležité se událo pod plechem. Jelikož GT86 dost závodí (drifty, okruhy, vytrvalostní závody), na základě zkušeností ze závodu 24h Nürburgringu byla zpevněna karoserie, a to zejména v oblasti uložení zadní nápravy, ale i u předních tlumičů. S tím souvisí i úprava nastavení pružin a nové tlumiče (Showa a Sachs).
Novinku jsme vyzkoušeli v okolí finského Rovaniemi a vzhledem k ročnímu období víceméně na sněhu a ledu. Pro mě to znamenalo hlavně několik hodin intenzivní zábavy. Myslím tím hlavně neustálé prodlužování řízených smyků… Na kolech jsme měli pneumatiky s hřeby a celý den řádili v areálu, který bych si přál mít za barákem a ne 2500 km od něj.
Co jsem zjistil? Nová hachi je ještě ostřejší a jistější než byla. Usadíte se a vše je přesně tak, jak potřebujete a vše máte po ruce. Nový volant s menším průměrem chválím, stejně jako lepší sedačky. Po ruce je krátká řadička šestikvaltu i ruční brzda, takže nezbývá, než vypnou stabilizaci a vyrazit. Pokud bych měl někomu doporučit auto, se kterým se hodně naučí, je to přesně tohle – točivý atmosférický motor má slušných 200 koní při 7400/min, což při hmotnosti 1222 kg znamená přesně ten správný poměr proto, abyste se královsky bavili a přitom vám nehrozila ztráta řidičáku.
Nová GT86 není výkonnější, stále nabízí 200 k při 7400/min. A kdo tvrdí, že jí chybí výkon, tak jí nepochopil. Tady nejde o rychlost na rovince, tady se bavíme o čisté radosti, ovladatelnosti a radostném klouzání.
S GT86 si můžete pořád hrát. Je z ní doslova cítit radost ze společné zábavy. Během dne piluji dlouhé smyky s vytočenou trojkou a učím se přehazovat auto z jedné strany na stranu. Tohle by měl zažít každý, kdo to s řízením myslí trochu vážně! Ačkoliv je to tak snadné, s tím, jak posunujete své limity, můžete se snadno přemotivovat. Také jsem se několikrát přetočil a jednou trefil i sněhovou bariéru, ale nic se neděje – od toho jsme v uzavřeném areálu. GT86 má přesné a rychlé řízení, které řidiče neustále zásobuje řidiče informacemi, zatímco citlivě dávkovaný plyn roztančí zadek auta přesně dle vašeho přání. Paráda…
Japonci dokázali, že umí. Faceliftovaná GT86 je ještě ostřejší a přesnější než dřív. Navíc je možná ještě o něco vizuálně přitažlivější. Teď už stačí zahodit předsudky a vyrazit pro ní, aby ste si jí mohli užívat, dokud se dá v Česku normálně jezdit. Zkušenosti z domácích silnic už pro vás chystám (včetně dojmů z dlouhé cesty), tohle berte jako ochutnávku.
Den s GT86 utekl rychle. Došlo mi, jak mi doma takový zimní trénink chybí. A už se těším, až vytáhnu svou starou AE86 na Sosnovou při některém z dalších Shatsu Track Bash nebo rovnou Enjoy 86. Potkáme se tam?