TEXT: František Vahala, FOTO: autor
O Jaguaru se dá stručně říct, že ještě před 15-10 lety neměl zrovna dobrou image. Německým prémiovkám nemohli přežité, nepříliš povedené modely konkurovat. Jenže pak se všechno změnilo a dnes tu stojí auto, po kterém toužíte už v okamžiku, kdy ho spatříte: nový F-Type Coupé.
Je radost pozorovat, jak se situace Jaguaru v posledních letech dramaticky proměnila. Zatímco před nějakými deseti lety se v Coventry vyráběla nepříliš přitažlivá, podivná auta bez jasného zaměření, od koupi značky indickým gigantem Tata Motors se mnohé změnilo k lepšímu. Tata do jaguara poslala tolik potřebnou finanční injekci, která umožnila rozvinout nejen modelovou řadu, ale i technologické zázemí. O zářivé budoucnosti značky napovídá i fakt, že i když indický vlastník do Jaguaru peníze nasypal, nechal ho žít svým vlastním životem. Neomezuje tak ani modely, ani způsob, jakým se chce značka prezentovat světu. Dokonce i zisky prý zůstávají ve Velké Británii… Situace se vyvinula způsobem, který jsme si v době, kdy umírají tradiční značky, snad ani nemohli přát – peníze podpořili vývoj a management přitom může rozvíjet svou strategii. Naštěstí je v Jaguaru stále dost lidí, kteří si pamatují, že značka si neudělala jméno díky nudným luxusním sedanům, ale díky tvrdé práci v motorsportu, kde se jí dostalo mnoha velkých úspěchů. Velké XJ je sice velmi přitažlivou alternativou BMW 7 či Mercedesu-Benz S a prý se i dobře prodává, ale všichni už delší dobu tušili, že to chce něco pořádného, na čím zaplesá srdce skutečných automobilových gentlemanů.
Už představení konceptu C-X75 v roce 2010 naznačovalo, že se u Jaguaru děje něco vstkutku zajímavého. O rok později se ve Frankfurtu předvedl koncept C-X16, který se inspiroval v ikonickém Jaguaru E-Type z roku 1961. Zároveň šlo o nejmenší auto od dob Jaguaru XK120 z roku 1954, zejména díky délce pouhých 4445 mm. Vývoj hliníkového sportovního vozu, který měl jaguaru vrátit zašlou slávu, naštěstí netrval dlouho a tak se minulý rok představil F-Type kabriolet, jasně navazující na původní E-Type zejména proporcemi karoserie, pohonem zadních kol a použitím silných motorů.
Toužit po takovém voze je zcela přirozené: stačí se podívat na tvary dvoumístného GT, na jeho muskulaturu či výraz a je jasné, že normální člověk milující technické finesy a jedinečný design se zamiluje. Auto je uměleckým dílem z každého pohledu – od zakulacených světel se táhne první zásadní designová linka před široké podběhy předních kol. Druhá „linka života“, jak ji Jaguar nazývá, tvoří klenuté zadní blatníky. Kabina se ladně zužuje směrem dozadu a nechává vyniknout masivním zadním bokům. Linie střechy je třetí linkou, která určuje celkový tvar. Síla je patrné z každého detailu přitažlivé karoserie, ať už se necháte unést grafikou zadních světel nebo zapuštěnými klikami dveří.
Usedám do kokpitu hliníkového stroje. Doslova mě obejmou kožená sedadla, před volantem září rozměrný otáčkoměr, páka ovládající osmistupňové ZF je umístěna vysoko na zdobeném středovém tunelu, pěkně po ruce. Kvalita, funkčnost i cit pro estetiku se tu míchají v chuťově dokonalý koktejl pro milovníka sportovních vozů. Už nastartování umí způsobit vzrušující očekávání. Testovaný model v prostřední specifikaci S je vybaven příplatkovými aktivními výfuky, které vyluzují tak přitažlivou paletu tónů, že je zaručené, že v každé situaci budete budit pozornost. Jen pro informaci: hrubiánský projev se dá vypnout v tu chvíli divoká kočka pouze poklidně a bez hluku pluje ulicí…
Výkon 380 koní poskytovaný vidlicovým šestiválcem a přenášený na zadní kola samosvorným diferenciálem je příjemný ve všech situacích. Silnější pětilitrový osmiválec (500 koní) je sice vrcholem potravního řetězce, ale není proč si za něj připlácet. Díky použití mechanického kompresoru má šestiválec točivý moment 460 Nm k dispozici již od 3500 ot/min, díky čemuž auto „jede“ báječně a dynamika odpovídá dravé vizáži šelmy: z 0 na 100 km/h se dostanete za 4,9 s, maximální rychlost dosahuje 275 km/h. V praxi je zrychlování drtivé, ale naprosto přirozené a pružné (ostatně zrychlit z 80 na 120 km/h zabere pouze 3,1 s). Už první kilometry vás dostanou do transu, celé pohonné ústrojí je (i díky použití zmiňované převodovky ZF) skvěle sladěné, radost je řadit si páčkami po volantem i vychutnávat si probublávající výfuk.
Výhodou je, že ač se jedná o masivní GT nabité veškerými myslitelnými komfortními a bezpečnostními prvky, auto není zase tak těžké: váží 1594 kg, což je v této kategorii lepší průměr. Sice mu hodně chybí do lehkosti menších sporťáků, ale o to zkušeněji svou hmotnost maskuje. Na tomto faktu se podepisují nejen speciální technologie použité na karoserii, ale i výborný podvozek, který se ani při použití 20palcových kol nebojí českých silnic. Vyloženě plavnou jízdu čekat nelze, ale nekonají se ani rázy do podvozku či řízení: auto je prostě příjemné. Když už jsme u toho… samotné řízení je brilantní. Strmé, přesné a citlivé. Pokud máte odvahu a něco umíte, není problém vykouzlit efektní smyk, ale ještě zábavnější jsou rychlé průjezdy širokými horskými okreskami, kde si naplno vychutnáte nejen dynamický (a brzdný!) potenciál auta, ale i zmiňovanou zvukovou kulisu.
Ceník Coupé je celkem přehledný: základní F-Type stojí 1 812 217 Kč s daní, silnější F-Type S pak 2 147 266 Kč (například 400koňové Porsche 911 Carrera S stojí minimálně o 700 000 Kč víc) a vrcholný F-Type R pořídíte s jasným cenovým odskokem od 2 988 216 Kč. Není se čemu divit, svými schopnostmi a výkonem nemíří na nikoho jiného, než na 911 Turbo. Aston Martin ani Maserati neřešíme, jsou cenově úplně jinde než F-Type Coupé… Seznam základní výbavy by mé puristické nároky pohodlně uspokojil, ovšem kdo chce víc, má samozřejmě řadu možností – dokoupit lze všechno možné od široké řady kol či brzd přes mnoho různých interiérových záležitostí, takže cena F-Type se může posunout klidně o pár set tisíc. K dispozici máte mnoho různých barevných kombinací interiérů, materiálů a doplňků, což je u podobného auta správně: ani jeden F-Type nebude stejný. Osobně bych v tomhle ohledu doporučil se spíše trochu uskromnit. Za prvé ušetříte peníze a za druhé všechno, co pro úžasné jízdní zážitky potřebujete, už máte v autě samotném. A pak se na něj ještě jednou podívejte… Na závěr připomínám, že fotky zdaleka nepojmou skutečnou krásu tohoto kusu anglické krásy a inženýrství.