Text: František Vahala, Foto: Seger for Jaguar
Na cestu z Prahy jsme s kolegou zvolili vyšší střední třídu – konkrétně model XF s třílitrovým motorem plněným kompresorem. Důstojný vůz k přesunu na Redbull Ring. Auto jsme vybrali dobře, ale cestu hůř – spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi je stále nedořešené a kdo v poslední době jel přes Benešov, určitě litoval stejně jako my.
Pak už to šlo rychle – projeli jsme nudné a limity omezené Rakousko a dorazili do cíle naší cesty, městečka Spielberg, kde se nachází zmiňovaný okruh.
Vstávali jsme brzy a už při snídani jsme s nelibostí sledovali, jak je krásná kopcovitá krajina kolem zahalena těžkými mraky, které postupně uvolňovaly svůj obsah. Pršelo docela intenzivně, což není úplně kompatibilní s testováním auta, které má 575 koní…
Ale já už si dávno odvykl klesat na mysli, ostatně všechno bude tak, jak má být. Na okruhu už čekala skutečně velká smečka různých Jaguarů a já byl společně s kolegy novináři přidělen sympatickému Britovi jménem Gary, který se nás ujal. Byl jsem uchvácen okruhem – takto moderní a skvěle vybavený okruh jsem snad nikdy neviděl. Zázemí je skoro až luxusní, všude prostor, čisto, příjemně. A v našem případě také zima.
Náš program se skládal z několika různých disciplín. Nejdřív jsme se projeli po mokrém okruhu s třílitrovým SUV F-Pace. Podotýkám, že v naftě. Musím uznat, že to bylo celkem zábavné a alespoň jsem si uvědomil, že dvoulitr v tomto autě fakt nejede a každý normální člověk by měl sáhnout po třílitru. A každý, kdo má koule, si koupí zmiňovaný benzinový třílitr s kompresorem, který efektně působícímu SUV dodá nejen 300 (nebo dokonce 380) koní, ale i pořádný zvuk, se kterým většinu okolního provozu prostě zaplašíte.
Pak jsme si vzali pomalejší F-Pace s dvoulitrovým turbodieselem, který skutečně netáhne, a jezdili jakýsi slalomek s kluznou plochou. A představte si, že nám po několika pseudosmycích kontrolovali zapnutou stabilizaci. Bohužel, zábava nula. Stejné to bylo s model XF a testování jednotlivých režimů převodovky. Pomalé, nudné. Naše jízda z ČR byla proti tomuto čistým adrenalinem.
Konečně přišla ta lepší část – okruh pomalu vysychal a my dostali do ruky nejdříve XE (opět třílitr s kompresorem). Musím říct, že s tímto autem (v podstatě odpověď na BMW řady 3) jsem ještě nejezdil a na okruhu mě dost dostalo. Jako jediné z celé sestavy mělo poháněna pouze správná zadní kola a skvěle zatáčelo a reagovalo. Parádní zážitek.
Pak už přišel na řadu zatím nejvýkonnější sériový Jag, tedy SVR. Byl jsem moc rád, že si mohu vychutnat jízdní dojmy na skoro suchém okruhu, protože jsme se pohybovali v koloně, kterou vedl testovací jezdec Jaguaru.
SVR odlišuje od zatím nejvýkonnějšího modelu R řada různých věcí. Důležitá je redukční kůra. Obecně platí, že nové Jaguary jsou ze 75 až 85 % z hliníku (z něhož je minimálně polovina recyklovatelná). Hliník je použit i na nápravách, vpředu najdeme dvojité lichoběžníky, vzadu multilink. Model SVR je odlehčen na několika místech. Například titanový inconelový výfuk snižuje hmotnost od 16 kg, příplatkové keramické brzdy dokonce o 21 kg. Pokud si zvolíte navíc střešní panel z uhlíkových vláken a karbonové doplňky, hmotnost SVR poklesne oproti F-Type R AWD až o 50 kg. Zajímavé je, že v tiskové zprávě nejsou informace o celkové hmotnosti vozu. SVR v provedení kupé váží 1705 kg. To není zrovna málo, ale supersporty dnes málokdy váží pod 1,5 tuny, takže to nepovažuji za tak hrozné. Ale že by se jednalo o lehké a obratné auto bych si také napsat neodvážil.
Divize Special Vehicle Operations (SVR) upravila nápravy, brzdy, a aerodynamiku, a to zejména v oblasti předního nárazníku. Pětilitrový osmiválec s kompresorem byl také přepracován a nyní nabízí celých 575 koní a 700 Nm točivého momentu. SVR je díky tomu nejrychlejší verzí modelu F-Type s maximální rychlostí 322 km/h a zrychlením na 100 km/h za 3,7 s. V rychlosti 113 km/h se u kupé vysunuje spoiler, který zvyšuje přítlak zadní nápravy.
Měl jsem tu možnost zjistit, že SVR funguje na okruhu skutečně dobře. Překvapilo mne zejména skvělé řízení, které umožňovalo přesně a citlivě směrovat přední část vozu do zatáček i ve velmi vysokých rychlostech. A také trakce pohonu všech kol. Pohon všech kol je dne u supersportů víceméně standardem a pomáhá se schopností přenášet ohromné výkony na asfalt. Systém v Jaguaru je příjemně sladěný a ničím neruší. Chválu zaslouží i převodovka a v neposlední řadě brutální zvuk motoru (dá se utišit zavřením klapek).
Podvozek byl upraven – SVR má nové tlumiče a zkrutné stabilizátory či širší pneumatiky (265 mm vpředu a 305 mm vzadu) na 19palcových kovaných kolech. O správné rozdělování točivého momentu mezi nápravy se stará zadní elektronicky řízení aktivní diferenciál spolu s pozměněným nastavením systém kontroly dynamické stability. Celek na mě působil velmi vyváženě a příjemně, ovšem ke správnému posouzení jízdních vlastností by bylo nutné vyrazit na běžné silnice, které jsou charakteristické pestřejší skladbou povrchu než nový okruh.
Každopádně jsem rád, že Jaguar nejdrsnější verzi F-Type představil. Vypadá úžasně, a jelikož topmodel v podobě limitovaného Project 7 těžko seženete, po SVR bude jistě poptávka. Zájemce se ale musí smířit s tím, že cena včetně DPH přesahuje čtyři miliony Kč a pokud si připlatíte za některé zajímavé doplňky, dostanete se klidně o 500 000 Kč výš (ostatně ceny a informace najdete zde). Ano, takové jsou dnes ceny supersportovních modelů.
Jen mě trochu mrzí, že jsem neměl možnost protáhnout SVR horskými pasy, protože okruh dojmy přece jen trochu zkresluje. No, snad bude ještě příležitost…