Text: Jan Blažek, foto: Jaguar
V Petersenově Automotive Museum v Los Angeles byl při světové premiéře poprvé představil „nově“ dokončený Jaguarů XKSS, čímž britská automobilka definitivně splnila svůj rest dostavit legendární závoďáky. Jedná se o provedení v barvě Sherwood Green postavené na šasi, jehož výrobní číslo bylo alokováno již v roce 1957, avšak nedošlo k jeho dokončení z důvodu požáru v továrně Browns Lane.
Každé z devíti aut již bylo prodáno za cenu 1 milion liber, což je shodná částka, jakou si Jaguar účtoval i za šest podobně dodatečně vyrobených modelů E-Type Lightweight. Tým Jaguar Classic využívá při výrobě těchto exemplářů, které označuje za „nové originály“ nejmodernější technologie (scanování, rentgeny, počítačové modelování atd.), avšak výroba samotná se díky tomu 100% přibližuje originálním postupům poloviny padesátých let minulého století. I tak ale takto vyrobený vůz neodpovídá zcela svým dobovým předchůdcům, Jaguar například v rámci minimálních úprav změnil nádrž za robustnější a modernější, aby bylo dosaženo větší ochrany cestujících.
Pod kapotou Jaguaru XKSS je řadový šestiválec 3,4 litru se třemi karburátory Weber DC03. “Jaguar XKSS je jedním z nejdůležitějších modelů historie této značky. Bylo pro nás obrovským závazkem dokončit chybějících devět kusů ‚nových originálů‘ tak, aby věrně odpovídaly době svého vzniku,“ dodává šéfinženýr Jaguar Classic Kev Riches.