Text: František Vahala, Foto: Jaguar
Jaguar Classics představí světu celkem devět nově postavených super aut. Vzpomínáte na Jaguar XKSS, ultimativní závoďák odvozený od D-Type, který dominoval v Le Mans?
Máme se na co těšit. Tedy my se můžeme tak akorát kochat, ale devět vyvolených rádo zaplatí přes milion liber za to, aby vlastnilo rekreaci kultovního XKSS. O tom netřeba pochybovat…
Trocha historie – v 50. letech měl Jaguar v závodech celkem našlápnuto. D-Type zvítězil ve slavné 24hodinovce v Le Mans celkem třikrát po sobě, konkrétně v letech 1955, 1956 a 1957. V továrně Browns Lane poté zbylo celkem 26 aut, která měla být na základě rozhodnutí Sira William Lyonse s určitými úpravami všechna přestavěna na silniční verze. V Jaguaru stihli předat pouze 16 aut, zbylých devět bylo nenávratně zničeno, protože továrnu zničil rozsáhlý požár.
Jen připomeňme, skvělý vůz s čistě závodními geny poháněl řadový šestiválec 3,4 litru, který zadním kolům dodával až 266 koní! Při hmotnosti 916 kg to muselo být peklo… A ten zvuk! XKSS je dnes vyloženě nesehnatelným zbožím, to si snadněji pořídíte kopii. Hliníkový speciál vám postaví různé britské firmy, a to již od 95 000 liber… A upřímně, i to by stálo za to! Představte si, že za cenu nového mercedesu třídy S jezdíte silnicí v tomhle. Třeba na nákupy, k vodě, na zahrádku, co já vím. Jezdil bych všude. Aj, já se tak snadno zasním!
Jaguar XKSS je poháněn řadovým šestiválcem DOHC o objemu 3,4 litru, který krmí palivem tři dvojité karburátory Weber 45… Zrychlení na stovku neznámé, ale maximální rychlost 235 km/h…
Ovšem tovární replika je něco úplně jiného než kopie od party nadšenců z garáže… Tým zkušených inženýrů a techniků v Jaguar Classics pod vedením Tima Hanninga začíná pracovat na devíti vozech, z nichž první se dostane k zákazníkům na jaře 2017. Mají co dělat… Veškeré práce budou samozřejmě probíhat podle dobových postupů a z materiálů, které se používaly na stavbu originálu (jde hlavně o hliník). Auta budou vznikat v nově založeném Experimental Shopu ve Warwicku. Oproti závodnímu D-Type má XKSS například vyšší čelní okno, dveře na straně spolujezdce a s tím související odstraněný kryt. Chybí i slavná ploutev za řidičovým sedadlem. Asi by mi to nevadilo!
Autentické jaguary si samozřejmě nekoupí každý, jsou vyhrazeny pro důvěrné zákazníky firmy. K získání potřebných zkušeností týmu posloužil projekt stavby vozu E-Type Lightweight.