Text: František Vahala, Foto: Roman Forst
Pokud nesdílíte módní vlnu malých oturbených motorů, doporučuji zabrousit k Lexusu. Automobilka, která je proslavená hlavně hybridy čas od času předvede auto, které stojí za hřích. A ne jen jeden. Hlavní je srdce – v případě modelu Lexus GS F jde o atmosférický pětilitrový osmiválec. V dnešní době? Díky bohu!
I když se Lexus soustředí na hybridní stroje (které ale nejsou vůbec špatné) a v podstatě ignoruje naftové modely, čas od času vytvoří něco, z čeho vám spadne brada. Ukázalo se to už v roce 2007, kdy přišlo IS F. Ale o tři roky později se předvedla skutečná bomba: ručně stavěný supersport zvaný LFA, podle mnohých jedno z nejlepších superaut. Vývoj trval skoro deset let, vzniklo pouze 500 kusů, už teď je dražší, než byl nový. Proč ho zmiňuji? Právě z jeho skvostného desetiválce o výkonu 560 koní je odvozen nový osmiválec, který pohání zadní kola modelu GS F.
Je to vzácnost. V době, kdy se výrobci předhánějí v tom, kolik turbodmychadel lze na motor nainstalovat, vsadil lexus na hrubou lineární sílu. A to se cení! Ručně stavěný osmiválec vzniká v naprosto bezprašném oddělení továrny Tahara, kde je vyvážen a odladěn pomocí stetoskopu. Hlavy válců a další pohyblivé díly dodává Yamaha Motorsport. Celkový výkon pětilitru dosahuje velmi důstojných 477 koní při 7100/min, točivý moment vrcholí hodnotou 530 Nm v rozmezí 4800 – 5600/min. Co to znamená? Že supersedan v podobě GS F zrychlí na stovku za 4,6 s a rozjede se až na 270 km/h. Jenže to je jen řeč suchých čísel, mnohem důležitější je, jakým způsobem to udělá…
Nejostřejší verzi poznáte podle kovaných 19palcových kol (jsem rád, že nejsou větší), oranžově lakových brzdových třmenů Brembo, čtyř koncovek výfuku a karbonových doplňků. V modré safírové metalíze vypadá úžasně, je magnetem kdekoliv, kam se vydáte. A kdo ho neuvidí, ten ho rozhodně uslyší… Usedám do interiéru. Je to klasické GS, s ohromný 12,3 palcovým displejem, tlustým věncem volantu a kvalitními materiály, perfektním zpracováním a celkově uklidňující atmosférou, kterou dotvářejí detaily typu analogových hodin uprostřed palubní desky.
Jenže F má jiná sedadla. F má boží sedadla. Krásně nízko usazená, tuhá, pevná, s jasným vedením těla. Teprve později plně doceňuji jejich výborný tvar, o nekonečných možnostech nastavení či větrání ani nemluvě. Pozice za volantem je rychle nastavena a mě upoutává ohromný otáčkoměr, který zabírá většinu přístrojového štítu. Malý kruh zobrazující aktuální rychlost je tam jaksi navíc… Baví mě cit pro detail: alcantara je na palubní desku připevněna přiznanými šrouby, karbonové dekory zase naznačují, že slovo lexus není náhodou podobné slovu luxus…
Motor je spojen s osmistupňovou převodovkou Sport Direct Shift, kterou Lexus vyvinul už pro zmiňované IS F. Je to hodně rychlá a chytrá převodovka – řadí rychleji než kdejaký supersport. Umí předvídat, dávat meziplyny, nechá se ovládat i manuálně pádly pod volantem. Ještě než vyrazím, zjišťuji drobnosti, které mě u tohoto auta příliš nezajímají, ale hodí se mít přehled. Kufr je fakt objemný, nabízí 520 litrů. Zadní sedadla? Velmi pohodlná, dva dospělí cestující se vejdou naprosto v pohodě. Rozhled? I když to nevypadá, GS F je nečekaně přehledné auto, manévrování pomáhá kvalitní systém čidel a kamery.
Tisknu startovací tlačítko. Osmiválec téměř okamžitě zavije do aktivních výfuků, až se mi naježí chlupy. Přesunuji ovladač převodovky na D a rozjíždím se. Netrvá dlouho a voda i olej jsou zahřáté, takže je čas vyzkoušet, jaký šperk Japonci vybrousili. Na pobídku pedálem přichází drtivá akcelerace, která graduje se stoupajícími otáčkami. GS F jede brutálně! Hrubá síla žene auto kupředu a vše je navíc podbarveno drsným zvukovým projevem, který vyloženě vyzařuje moc. Ostatně, když se vám stane, že se za vámi objeví ostře řezané LED světlomety, znejistíte tak jako tak. Než vám dojde, co vás dohnalo, můžete si to přečíst pod karbonovým spoilerem na zadní části GS F. Jestli to stihnete…
O tom, že auto s pětilitrem jede, není třeba pochybovat. Mám k dispozici různé možnosti nastavení auta, ale v praxi mě nejvíc bavilo jezdit v módu Sport+ s manuálním řazením a diferenciálem TVD nastaveným na Slalom. Pro okresky ideální! Dostal mě také podvozek – GS F výborně maskuje svou hmotnost (kolem 1,8 tuny) a krásně zatáčí. Chová se dlouho neutrálně, než začne být čitelně přetáčivý. Výborné trakci hodně pomáhají pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, které se doslova prolínají s asfaltem a navíc, fungují báječně i na mokru. Potěšitelné je, že kombinace dvojitých lichoběžníků vpředu a víceprvkové nápravy vzadu umožňuje relativně pohodlnou jízdu bez zbytečných rázů. Tak příjemné chování jsem nečekal… Celek dokreslují skvělé brzdy a citlivé, přesné řízení.
S GS F se dá jezdit skutečně rychle, je cítit, že karoserie je extrémně tuhá a auto přesně reaguje na povely. Skutečně jsem nezaznamenal nic zásadního, co by mi kazilo nezapomenutelné chvíle za volantem. Možná kromě spotřeby… Pětilitr je žíznivý. Pokud se budete snažit, zvládne 11 l/100 km, ale to vás nebude bavit. Jeďte trochu svižně (jen malinko) a jezdíte za 13,5 l/100 km. Začněte přidávat a náhle jste na 20 l/100 km. A pokud pojedete skutečně ostře, 66 litrová nádrž vám vystačí stěží na 150 km… Pak se můžete akorát tak uchlácholit, že přesně to je ta daň za to, že máte pod kapotou ohromný atmosférický motor.
Lexus GS F stojí minimálně 2 559 000 Kč. Vrcholný kousek Top Carbon s kovanými koly a karbonovým paketem, který obsahuje všechno, co si můžete vymyslet (třízonová klima, audio Mark Levinson, sady bezpečnostních systémů, LED světla vpředu i vzadu a tucty dalších věcí), koupíte za 2 834 000 Kč. Počítám, že si ještě připlatíte za metalízu (32 000 Kč), jinak je všechno v ceně. Konkurencí je například BMW M5, které vás bude stát minimálně 2 896 400 Kč, přičemž věřte, že se výsledná cena ještě navýší řadou příplatků. Co to znamená? Že GS F není vzhledem k tomu, co nabízí, drahé auto. Zní to sice divně, ale je to tak.
Vodou chlazený vidlicový osmiválec, čtyři ventily na válec, atmosférické plnění.
Zdvihový objem: | 4969 cm³ |
---|---|
Nejvyšší výkon: | 477 koní při 7100/min |
Nejvyšší točivý moment: | 530 Nm od 4800 do 5600/min |
Osmistupňová převodovka Sport Direct Shift, pohon zadních kol, možnost řazení páčkami pod volantem. Volič jízdních režimů umožňující manuální mód.
Přední zavěšení: | nezávislé, dvojité lichoběžníky |
---|---|
Zadní zavěšení: | nezávislé, multi-link |
Brzdy: | kotoučové s vnitřním chlazením |
Kola a pneumatiky: | 19palcové kované disky z lehkých slitin, 255/35 R19 a 275/35 R19 |
D x š x v: | 4915 x 1845 x 1440 mm |
---|---|
Rozvor: | 2850 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1790 až 1865 kg |
Zrychlení 0 až 100 km/h: | 4,6 s |
---|---|
Maximální rychlost: | 270 km/h |
Kombinovaný provoz: | 11,2 l/100 km |
---|---|
Realita (při normální jízdě): | 15-18 l/100 km |