Text: František Vahala, foto: Ondřej Kroutil for Steering Media
Automobilka Lexus (jakožto luxusní brand mateřské Toyoty) vznikla v podstatě kvůli modelu LS, který se měl stát konkurencí zavedeným prémiovým sedanům jako je BMW řady 7, Audi A8 nebo Mercedes-Benz třídy S. Dá se říct, že Lexus vznikl kvůli LS, od začátku je základem, ale zároveň vrcholem. To, že se automobilka rozjela a nabízí vše možné včetně různých SUV, je už věc další. Nutná vzhledem k vývoji a přežití, řekněme.
Automobilka využila příležitosti a pouhý měsíc po autosalonu v Ženevě nám v ČR nový Lexus LS předvedla v rámci statické prezentace. A aby toho nebylo málo, mohli jsme se potěšit i pohledem na úžasné nové kupé LC.
Jak již bylo napsáno, Lexus (a potažmo i Toyota) ustupují od chrochtavých naftových agregátů, pro které nevidí v budoucnu využití. Souhlasím s nimi – raději benzinový motor nebo hybrid než páchnoucí diesel, jehož jemné částečky musíme dýchat při chůzi podél silnice nebo čekání na bus. Co nám tedy Lexus předvedl?
Efektní GT s výrazným designem, vycházející z konceptu LF-LC z roku 2012. Začalo se vyrábět až v březnu 2017 ve dvou verzích: LC 500 a LC 500h. Jaké jsou mezi rozdíly? Hlavně v pohonném ústrojí. LC 500h pohání šestiválec o objemu 3,5 litru ve spojení s hybridní převodovkou. Na zadní kola posílá kombinovaný výkon 359 koní. Lepší je LC 500, protože jemu dává sílu mnohem tradičnější mechanika. Díky tomu, že Lexus vyrábí tolik hybridů a tím si snižuje průměrné emise, může si dovolit do svého GT montovat normální motor. V tomto případě známý pělitrový osmiválec 2UR-GSE V8 (známý třeba z modelu GS F) s krásným výkonem 477 koní. Je spojen s novým desetistupňovým automatem, což jsem asi schopen mu odpustit.
Více informací včetně cen a kokrétních specifikací najdete zde.
Ještě teď vzpomínám na první generaci Lexus LS, která se dá i teď koupit v pěkném stavu do 100 000 Kč. Za málo peněz hodně osmiválcové muziky, vysoká úroveň komfortu a nečekaně i skvělé řízení. A teď? Pátá generace, která se u nás začne prodávat od 1. 1. 2018, už osmiválcem pod kapotou bohužel nemá. I když se jmenuje LS 500, má šestiválec. Konkrétně o objemu 3,5 litru a výkonu 420 koní (309 kW). K točivému momentu 600 Nm pomáhá dvojice turbodmychadel. Vůz stojí na delším rozvoru než předchůdce a je nižší. Kromě výrazného designu se šesti bočními okny a speciální panoramatickou střechou stojí za zmínku i 24palcový HUD displej, největší svého druhu. A samozřejmě vrcholný luxus a všechny technologie, jaké si můžete u vlajkové lodi představit. Vyjmenovávat je ale nebudu, protože mě víc zajímá jízdní zážitek, který bude jistě stát za to. Těším se až se potkáme…
Nyní už nechám mluvit fotografie, které vám naznačí, co se českému zastoupení podařilo do Česka dostat. Na závěr se podívejte na konkrétní vozy, které Lexus představil při autosalonu v Ženevě – byly totiž ještě efektnější.