Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media
Lexus zažívá rozvoj a to dobře, vyrábí totiž kvalitní auta, která lze s klidným svědomím porovnávat s evropskými prémiovkami typu BMW, Audi a Mercedes. V posledních letech mu chybělo kupé, které by navázalo na model SC, ovšem nyní má dokonce dvě – RC a přicházející LC 500. Já vyzkoušel model RC 200t s přeplňovaným benzinovým motorem a pohonem zadních kol. Toto GT s vnitřním uspořádáním 2+2 stojí na základech několika různých vozů. Přední část platformy je z modelu GS, prostřední část ze staršího karbioletu IS a zadní část ze současného IS.
Design, vycházející už z prototypů LF-LC a LF-CC, je typicky japonský. Ostatně i Japonci ho stvořili, konkrétně Tatsuya Takei a Yasuo Kajino. Ostré linie, neotřelé designové nápady (například linie boků kapoty k předním světlům, muskulaturní boky, masivní mřížka chladiče) a celkově sladěný celek zajištují posádce velký zájem okolí. RC prostě vypadá supermoderně, skoro sci-fi, a na kolemjdoucí to funguje. Ovšem jako nějaký hrubián toužící být neustále v centru pozornosti se v něm necítím…
Stačí chvíli plout ulicemi a pochopíte proč. Lexus RC není divoké auto pro mládež, je to spíš distingované GT pro gentlemany typu George Cloonyeho. I když má pohon zadních kol a turbomotor pod přední kapotou, nenutí vás jezdit rychle. Naopak, spíš propůjčuje jistý pocit výjimečnosti, který si chcete užívat každý okamžik, takže proč spěchat? Interiér je krásný. Jsou zde sice patrné určité podobnosti s modelem IS (například části palubní desky, kaplička přístrojů s posuvným budíkem, a podobně), ale jinak vyniká kvalitní ruční prací, péčí o detaily, jedinečnými materiály a celkově přívětivou atmosférou. Pomáhají velmi dobrá sedadla – a jen pro info, ta vzadu jsou opravdu pouze nouzová… Abychom byli kompletní, zavazadelník pojme ve třídě průměrných 374 litrů prostoru, což je o 34 litrů víc, než v případě hybridní verze 300h. Jen ta ergonomie – s tím Japonci zápasí a i v RC nacházím množství tlačítek nejrůznějších funkcí a velikostí. Věřte mi, skutečně se to dá udělat jednoduše a přehledně, mnoho výrobců to umí…
Testovaná verze byla vybavena speciálním paketem F Sport, který vyniká řadou designových prvků (nižší a širší maska chladiče, přívody vzduchu k brzdám, 19palcová kola, dekorativní lišty, frézované sportovní pedály) a je možné k němu doplnit i adaptivní odpružení AVS. Když se tak na RC dívám, připadá mi nějak velké. A opravdu, je dokonce delší než IS. Dveře s bezrámovými okny jsou masivní a dlouhé, proporce trochu předimenzované a celé auto, stojící na 19palcových kolech, je docela široké, tedy alespoň pocitově – ještě že parkování v našem případě pomáhá kamera s dobrým rozlišením.
Jezdím krajinou a nemám potřebu se předvádět. Lexus je naprosto tichý, dokonce i odvalování širokých pneumatik je stěží znatelné. Vychutnávám si vůni, detaily typu kulatých hodin uprostřed palubní desky, pohled přes oblou kapotu, hladké řazení osmistupňové převodovky Aisin a pohodlné řízení, zatímco kvalitní audio zaplavuje interiér oblíbenými tóny. Podvozek je komfortní a to myslím tak, že bez problémů žehlí nerovnosti českých okresek, aniž by se do interiéru ozvaly nějaké rušivé zvuky. Řízení je trochu mdlé, takové pomalejší, což se hodí ke klidnějšímu stylu jízdy.
Zadní kola roztáčí nový dvoulitrový čtyřválec s turbem, nabízející 245 koní a 350 Nm točivého momentu. V řeči čísel to znamená maximální rychlost 230 km/h a zrychlení na stovku za 7,5 s. Těžká váha se holt nezapře – luxusní výbava, elektronika, bezpečnostní asistenty a nakonec i ta jemná kůže něco váží a RC se díky tomu blíží k 1,7 tuny. Zatímco jedu klidně, spotřeba dosahuje necelých 8 l/100 km. Ale já chci poznat i charakter, který se k ostře vyřezanému kupé víc hodí, proto přepínám voličem do polohy Sport+.
Elektronický podvozek tuhne, stejně jako řízení. Převodovka okamžitě podřazuje, mění se mi zobrazení otáčkoměru tak, čísla jsou hned výraznější. Přepínám do manuálního módu a vyrážím. Co RC dokáže? Umí být rychlé. Motor má charakter – ochotně se vytáčí, má sytý, hutný zvuk a celkem znatelně žene auto kupředu. Převodovka se chová velmi dobře, řadí rychle s jemným škubnutím. V zatáčkách je cítit hmotnost, stejně jako na brzdách. Ale ty jsou tak účinné, že necítím žádnou nejistotu. Zadní náprava občas naznačí lehkou přetáčivost, ale pouze na výjezdu z oblouku. Stále řídím uhlazené, čitelné auto. Podvozek je laděný spíše pro pohodlnou jízdu ve stylu zmiňovaného herce, takže ani režim Sport+ nedělá z RC drsný sporťák. Auto je stále je dost plavné, což je při vyšších rychlostech znát a trochu to kazí celkový dojem. Palubní počítač ukazuje očekávatelných 12 l/100 km.
Pak je tu otázka ceny. Lexus RC míří například na BMW 4 Coupé. S ohledem na výkon se může srovnávat s BMW 430i, které i přes název pohání také přeplňovaný dvoulitr. Základní BMW 430i stojí 1 222 000 Kč, přičemž na rozdíl od Lexusu RC 200t nemá například kožené čalounění interiéru, 18palcová kola či LED světlomety (BMW má bixenony). Lexus stojí 1 260 000 Kč, čímž tak zhruba zapadá do segmentu – v této třídě pár desítek tisíc dělá jen malý rozdíl. Jeho výbava je ale jasně definovaná a příplatků je minimum. Testovaná verze F Sport Top, v podstatě s plnou výbavou, stojí 1 583 000 Kč.