auta, V pohybu / 11. dubna 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Test: Lexus RC 200t je auto s charismatem

Dynamický rozvoj japonské luxusní automobilky je patrný i díky pestré paletě modelů, která nyní obsahuje celkem osm různých automobilů. A nechybí ani kupé s klasickým uspořádáním pohonu! Otázkou zůstává, zdali dvoulitrový turbomotor dostačuje…

 

Rozvoj značky

Lexus zažívá rozvoj a to dobře, vyrábí totiž kvalitní auta, která lze s klidným svědomím porovnávat s evropskými prémiovkami typu BMW, Audi a Mercedes. V posledních letech mu chybělo kupé, které by navázalo na model SC, ovšem nyní má dokonce dvě – RC a přicházející LC 500. Já vyzkoušel model RC 200t s přeplňovaným benzinovým motorem a pohonem zadních kol. Toto GT s vnitřním uspořádáním 2+2 stojí na základech několika různých vozů. Přední část platformy je z modelu GS, prostřední část ze staršího karbioletu IS a zadní část ze současného IS.

Futuristický design

Design, vycházející už z prototypů LF-LC a LF-CC, je typicky japonský. Ostatně i Japonci ho stvořili, konkrétně Tatsuya Takei a Yasuo Kajino. Ostré linie, neotřelé designové nápady (například linie boků kapoty k předním světlům, muskulaturní boky, masivní mřížka chladiče) a celkově sladěný celek zajištují posádce velký zájem okolí. RC prostě vypadá supermoderně, skoro sci-fi, a na kolemjdoucí to funguje. Ovšem jako nějaký hrubián toužící být neustále v centru pozornosti se v něm necítím…

Lexus RC200t_2016_7

cílová skupina

Stačí chvíli plout ulicemi a pochopíte proč. Lexus RC není divoké auto pro mládež, je to spíš distingované GT pro gentlemany typu George Cloonyeho. I když má pohon zadních kol a turbomotor pod přední kapotou, nenutí vás jezdit rychle. Naopak, spíš propůjčuje jistý pocit výjimečnosti, který si chcete užívat každý okamžik, takže proč spěchat? Interiér je krásný. Jsou zde sice patrné určité podobnosti s modelem IS (například části palubní desky, kaplička přístrojů s posuvným budíkem, a podobně), ale jinak vyniká kvalitní ruční prací, péčí o detaily, jedinečnými materiály a celkově přívětivou atmosférou. Pomáhají velmi dobrá sedadla – a jen pro info, ta vzadu jsou opravdu pouze nouzová… Abychom byli kompletní, zavazadelník pojme ve třídě průměrných 374 litrů prostoru, což je o 34 litrů víc, než v případě hybridní verze 300h. Jen ta ergonomie – s tím Japonci zápasí a i v RC nacházím množství tlačítek nejrůznějších funkcí a velikostí. Věřte mi, skutečně se to dá udělat jednoduše a přehledně, mnoho výrobců to umí…

Testovaná verze byla vybavena speciálním paketem F Sport, který vyniká řadou designových prvků (nižší a širší maska chladiče, přívody vzduchu k brzdám, 19palcová kola, dekorativní lišty, frézované sportovní pedály) a je možné k němu doplnit i adaptivní odpružení AVS. Když se tak na RC dívám, připadá mi nějak velké. A opravdu, je dokonce delší než IS. Dveře s bezrámovými okny jsou masivní a dlouhé, proporce trochu předimenzované a celé auto, stojící na 19palcových kolech, je docela široké, tedy alespoň pocitově – ještě že parkování v našem případě pomáhá kamera s dobrým rozlišením.

Lexus RC200t_2016_9

jízda

Jezdím krajinou a nemám potřebu se předvádět. Lexus je naprosto tichý, dokonce i odvalování širokých pneumatik je stěží znatelné. Vychutnávám si vůni, detaily typu kulatých hodin uprostřed palubní desky, pohled přes oblou kapotu, hladké řazení osmistupňové převodovky Aisin a pohodlné řízení, zatímco kvalitní audio zaplavuje interiér oblíbenými tóny. Podvozek je komfortní a to myslím tak, že bez problémů žehlí nerovnosti českých okresek, aniž by se do interiéru ozvaly nějaké rušivé zvuky. Řízení je trochu mdlé, takové pomalejší, což se hodí ke klidnějšímu stylu jízdy.

Zadní kola roztáčí nový dvoulitrový čtyřválec s turbem, nabízející 245 koní a 350 Nm točivého momentu. V řeči čísel to znamená maximální rychlost 230 km/h a zrychlení na stovku za 7,5 s. Těžká váha se holt nezapře – luxusní výbava, elektronika, bezpečnostní asistenty a nakonec i ta jemná kůže něco váží a RC se díky tomu blíží k 1,7 tuny. Zatímco jedu klidně, spotřeba dosahuje necelých 8 l/100 km. Ale já chci poznat i charakter, který se k ostře vyřezanému kupé víc hodí, proto přepínám voličem do polohy Sport+.

Elektronický podvozek tuhne, stejně jako řízení. Převodovka okamžitě podřazuje, mění se mi zobrazení otáčkoměru tak, čísla jsou hned výraznější. Přepínám do manuálního módu a vyrážím. Co RC dokáže? Umí být rychlé. Motor má charakter – ochotně se vytáčí, má sytý, hutný zvuk a celkem znatelně žene auto kupředu. Převodovka se chová velmi dobře, řadí rychle s jemným škubnutím. V zatáčkách je cítit hmotnost, stejně jako na brzdách. Ale ty jsou tak účinné, že necítím žádnou nejistotu. Zadní náprava občas naznačí lehkou přetáčivost, ale pouze na výjezdu z oblouku. Stále řídím uhlazené, čitelné auto. Podvozek je laděný spíše pro pohodlnou jízdu ve stylu zmiňovaného herce, takže ani režim Sport+ nedělá z RC drsný sporťák. Auto je stále je dost plavné, což je při vyšších rychlostech znát a trochu to kazí celkový dojem. Palubní počítač ukazuje očekávatelných 12 l/100 km.

Lexus RC_001

cena

Pak je tu otázka ceny. Lexus RC míří například na BMW 4 Coupé. S ohledem na výkon se může srovnávat s BMW 430i, které i přes název pohání také přeplňovaný dvoulitr. Základní BMW 430i stojí 1 222 000 Kč, přičemž na rozdíl od Lexusu RC 200t nemá například kožené čalounění interiéru, 18palcová kola či LED světlomety (BMW má bixenony). Lexus stojí 1 260 000 Kč, čímž tak zhruba zapadá do segmentu – v této třídě pár desítek tisíc dělá jen malý rozdíl. Jeho výbava je ale jasně definovaná a příplatků je minimum. Testovaná verze F Sport Top, v podstatě s plnou výbavou, stojí 1 583 000 Kč.

Lexus RC je příjemné GT. Právě slovo příjemné ho skvěle charakterizuje. Na palubě vládne neošizený luxus a komfort, podvozek pohodlně zvládá nerovnosti a motor má charakter a sílu. Ani bych neuvažoval o dražší verzi 300h s hybridem, 200t je velmi přitažlivé, kvalitně postavené auto s dobrou image. A motor? Vzhledem k tomu, jaké pocity ve mě řízení vyvolávalo, bych ani víc výkonu nepotřeboval. Takže ano, stačí mi to. Možná už nepotřebuji za každou cenu krotit co největší stádo koní a to hlavně, když auto jako celek funguje spíš příjemně a nenuceně. Ostatně, ostrou verzí je RC F s osmiválcem…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.