auta, V pohybu / 11. července 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej kroutil for Steering Media

Mercedes C 43 AMG: všechno v pořádku

Pokud je pro vás osmiválcová třída C s osmiválcem příliš velkým soustem, můžete sáhnout po slabším sourozenci. Jmenuje se C 43 AMG a je jedním z největších překvapení letošního roku. A nestojí nesmysl! Ostatně i proto dostává prostor zde na blogu.

6I6A8122

Zatímco BMW celkem nenápadně rozvinulo modely řady M Performance a Audi má modely značené jako S, Mercedes odpověděl. Předvedl světu jakési „baby“ AMG, modely AMG Performance, které sice pod kapotou nemají osmiválce, ale přesto stojí za pozornost a možná jsou v některých ohledech ještě lepší než vrcholné verze.

Vyzkoušel jsem praktické a relativně nenápadné kombi třídy C. Na první pohled potenciál zakulaceného kombi prozrazují možná tak velká kola, nárazník s většími nádechy nebo dvojité koncovky výfuku na zadním nárazníku.

Vnitřní prostor

Co se týče vnitřního prostoru, první pochvala směruje ke skvělým (příplatkovým) sedadlům, vyvedeným v kombinaci kůže a alcantary (tedy ideální stav). Pak je tu dobře padnoucí volant potažený kůží nappa se zploštělou spodní částí, elegantní palubní deska s jasnými a čitelnými budíky (žádný velký displej). Sdružený přístroj AMG naznačuje potenciál modelu Performance rychloměrem zakončeným hodnotou 280 km/h a ozdobený motivem šachovnicového praporku. Jednotnost a krásu interiéru s kulatými výdechy topení narušuje pouze trčící obrazovka multimediálního systému. Z mého úhlu pohledu vyloženě hyzdí ladný interiér, a i když se podobné řešení objevuje ve stále více vozech, nehodlám se s ním smířit. Navigace a další systémy mají trochu svéhlavé ovládání, vyžadující zvyk.

Mercedes_C43 AMG_5 6I6A8153 6I6A8137

 

Jedeme

Jelikož záď zdobí písmena AMG, dál se v ovládání moc nehrabu. Naopak, klidným tempem v jízdním režimu Comfort opouštím naší metropoli a přitom bedlivě sleduji teploty vody, oleje v motoru a v převodovce a trpělivě čekám, až se vše zahřeje na provozní teploty. Jsem rád, že v Mercedesu přemýšleli a tyto informace mohu mít přímo v zorném poli (stejně jako stopky nebo měření přetížení). U vysokovýkonného vozu jsou zcela zásadní.

Mercedes_C43 AMG_3

Jakmile se otevírá široká okreska se zajímavým profilem, okamžitě přepínám režim a volím Sport Plus. Zároveň s tím vypínám stabilizaci a novou devítistupňovou převodovku stiskem tlačítka přepínám do manuálního režimu. Je čas trochu zvýšit spotřebu paliva a vyplatit adrenalin. Potenciál k tomu máme…

Pod přední kapotou leží podélně uložený vidlicový šestiválec o objemu tři litry, kterému pomáhá dvojice turbodmychadel. Každé je umístěno z jedné strany motoru a má na starost přeplňování jedné řady válců. Charakterní šestiválec z rodiny BlueDirect přináší celkový výkon 367 koní v rozmezí 5500 až 6000/min a točivý moment 520 Nm (od 2000 do 4200/min). Při hmotnosti 1735 kg to znamená zrychlení na 100 km/h za 4,7 sekundy, maximální rychlost je tradičně omezena na 250 km/h.

Mercedes_C43 AMG_9

S motorem je spojená zmíněná převodovka 9G-Tronic, kterou musím rovnou pochválit. Její práce je intuitivní, v manuálním režimu přeřazuje s citelným, ale nikoliv rušivým škubnutím a mám velmi dobře odstupňované rychlosti. Přenos točivého momentu na všechna kola zajišťuje pohon všech kol AMG Performance 4Matic, který sílu rozděluje v poměru 31:69 procent ve prospěch zadní nápravy.

Jízdní vlastnosti

To zní slibně. Abych si užil zvuk motoru, tlačítkem otevírám klapky výfuku a začínám zrychlovat. Motor táhne výborně, doprovázen prskáním při každém přeřazení. Jeho síla je zcela dostatečná. Jelikož se hodně rychle vytáčí, je nutné dávat pozor na ukazatel řazení pro včasné přeřazení – v manuálním režimu totiž elektronika před omezovačem utíná přívod paliva, což se projeví nepříjemným zhoupnutím a určitě to nedělá dobře ani motoru. Motor táhne krásně, ale trochu mi chybí špička, která by zvukově naznačila čas k přeřazení. V automatickém módu převodovky tyto „starosti“ samozřejmě odpadají.

Dynamika je v pohodě, zvuk také, ale co podvozek? Nápravy AMG a sportovní podvozek AMG Ride Control pracují na výbornou. I přes použití 19palcových kol s nízkými pneu (klouzavější, ale zábavnější Dunlop) podvozek zvládá nerovnosti až nečekaně dobře. Nepříjemné jsou tradičně pouze příčné rolety, které se snažím objíždět nebo na nich v rámci možností ubrat plyn. Výhrady nemám ani k brzdovému systému – účinnost i průběh síly odpovídají výkonům vozu.

C 43 AMG je skvělé auto. Čím déle s ním jezdím, tím si víc troufám a vůz jakoby stále cítil, co po něm chci. Díky preferenci zadní nápravy je spíše zábavně přetáčivý, sklon k nedotáčivosti daný těžkým motorem vpředu je patrný pouze tehdy, pokud přeženete rychlost v nájezdu do zatáčky. Ale jinak? Chování, dynamika i komfort na výbornou.

Spotřeba, praktičnost a podobné detaily

Možná se ptáte, jak je na tom se spotřebou. Výrobce slibuje kombinovaných 8,1 až 7,9 l/100 km a pravda je, že reálně se dá v klidu jezdit za nějakých 8,5 l/100 km. Ale to už se k charakteru vozidla nehodí. Reálnějších je zhruba 11 – 12 litrů při radostné, sportovně laděné jízdě s otevřenými výfuky. Za mě v pořádku. Na kombi je určitě důležitá i praktičnost. V tomto ohledu není céčku co vytknout – zadní cestující mají komfort i prostor a zavazadelník nabízí 490 až 1510 litrů a i přes časté využívání prostoru se mi nestalo, že by se něco nevešlo.

Nakonec tu máme cenu. Audi S4 Avant s obdobným výkonem 354 koní stojí 1 650 900 Kč, BMW 340i xDrive (výkon 326 k) stojí 1 558 700 Kč. Základní cena Mercedesu C 43 AMG činí 1 591 150 Kč a já rovnou říkám, že tohle auto za ty peníze stojí.

Mercedes_C43 AMG_6

Co je součástí balíku?

Kromě designových prvků je to hlavně technika: třístupňový elektronický stabilizační systém ESP, automatická převodovka 9G-Tronic, nápravy AMG, stálý pohon všech kol AMG Performance 4Matic s rozdělením točivého momentu v poměru 31 ku 69 procentům ve prospěch zadní nápravy (vyšší dynamika a trakce při akceleraci), dvoustupňové sportovní přímé řízení AMG, sportovní výfukový systém AMG se dvěma dvojitými chromovanými koncovkami a sportovní brzdový systém s perforovanými předními kotouči a předními třmeny s nápisy AMG.

Mercedes_C43 AMG_11

Dlouho se mi nestalo, že jsem se těšil na každé další nastartování. Jezdil jsem s C 43 AMG celý týden a skutečně jsem si ho oblíbil. Proti osmiválcovým AMG není tak brutální a jeho výkon je přitom naprosto dostačující a dobře dávkovatelný. A jízdní vlastnosti? Nečekaně velmi zábavné. A nevadil mi ani fakt, že si Mercedes nelze nakonfigurovat jako zadokolku s manuálem. Skutečně ne… Příjemný je i pocit, že se vám nestane, že by něco ohrozilo vaší dominanci na silnici. A navíc mě velmi baví praktická karoserie kombi. Tento vůz je pro mě osobně jedním z největších překvapení letošního roku – po delší době za volanty různých aut jsem si během jízdy pohrával s myšlenkou, že přesně takhle by mělo vypadat mé rodinné kombi…

Technická data

Mercedes-Benz C 43 AMG kombi (2017)

MOTOR

Kapalinou chlazený vidlicový šestiválec V6, přeplňování dvěma turbodmychadly, přímé vstřikování paliva, DOHC, úhel rozevření válců 60°, třícestný katalyzátor, lambda sonda, systém stop-start.

Zdvihový objem: 2996 cm³
Vrtání x zdvih: 88 x 82,1 mm
Kompresní poměr: 10,7:1
Nejvyšší výkon: 270 kW (367 k) při 5500-6000/min
Nejvyšší točivý moment: 520 Nm při 2000-4200/min
PŘENOS SÍLY

Devítistupňová automatická převodovka s nezávisle pracujícím systémem spojek uložená podélně za motorem 9G-Tronic.

Poháněná náprava: obě
Rozdělení točivého momentu: 31:69 %
Zpřevodování: I.: 5,354; II.: 3,293; III.: 2,255; IV.: 1,636; V.: 1,211; VI.: 1; VII.: 0,865; VIII.: 0,717; IX.: 0,601
KAROSERIE A PODVOZEK

Samonosná ocelová karoserie typu kombi, pětidvéřová.

Přední zavěšení: nezávislé, náprava AMG s hliníkovými dvojitými lichoběžníky, příčný zkrutný stabilizátor
Zadní zavěšení: nezávislé, náprava AMG typu multilink, příčný zkrutný stabilizátor
Brzdy: hydraulické AMG, perforované větrané kotouče vpředu, větrané vzadu
Řízení: dvoustupňové hřebenové s posilovačem
Kola: 19palcová AMG s dvojitými paprsky
Pneumatiky: Dunlop Sport Maxx 225/40 ZR19, vzadu 255/35 ZR19
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
D x š x v: 4702 x 1810 x 1440 mm
Rozvor: 2840 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1575/1550 mm
Hmotnost: 1655 kg (bez řidiče)
Objem zavazadlového prostoru: 490/1510 l
Objem palivové nádrže: 66 l
JÍZDNÍ VÝKONY
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 4,8 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 7,9 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.