Text: František Vahala, Foto: Lamborghini
Dalo by se říct: pozdě, ale přece. O čem to mluvím? O tom, že se na světě objevilo něco nádherného a také o tom, že Lamborghini má konečně svou vlastní divizi věnující se klasickým autům!
Lamborghini Automobili sice nemá tak dlouhou a pestrou historii jako tradiční evropské značky, ale přesto má v tomto ohledu co nabídnout. Firmu založil Ferrucio Lamborghini, který již od roku 1948 vedl firmu na výrobu traktorů (a později klimatizací). První auto bylo sportovní (jak jinak) 350 GT z roku 1964, dosahující rychlosti až 250 km/h (s výkonem 280 koní). Následovala 400 GT a P350, až přišel rok 1966 a s ním dnes legendární Miura. Vyráběla se v letech 1966 až 1973 v různých verzích, které ale spojovalo to zásadní – dvoumístná karoserie navržená Marcelem Gandinim, uprostřed napříč umístěný motor V12 a závodní geny.
Je jako bohyně, pokaždé když jí potkám, jsem z ní unesen. Její křivky připomínají svůdnou ženu a její síla bere dech. Je matkou supersportů s motorem V12 uloženým uprostřed, hrubá a brutální, ale přesto něžná a elegantní. A umí se rozjet až na 295 km/h… To už ale dneska s autem za milion eur bohužel nikdo nedělá. Vzpomínám si na film Loupež po italsku, ten původní, ze 60. let, kde si zahrála krátkou, ale intenzivní roli. Ještě teď mě z toho mrazí…
Miura je auto snů všech generací bez rozdílu. Je prvním supersport a zároveň mocným symbolem celé kultury.
Každopádně proč tu tak básním – jedna „nová“ miura se totiž nedávno objevila. Ukázala se při soutěži elegance na ostrově Amelia a z vraku ji dala dohromady firma PoloStorico. Že nevíte, o co se jedná? Je to jednoduché – tak se totiž jmenuje nová divize Lamborhini, která má na starosti klasická auta, díly, renovace a celkově promo legendárních modelů značky. Sice jim to trochu trvalo, ale konečně se do toho pustili!
Firma funguje v Sant´Agatě asi rok a jejich prvním projektem, se který se ukázali světu, je kompletně zrenovovaná Miura SV z roku 1971 s číslem šasi 4846. Přesně tento vůz byl v roce 1971 vystaven na stánku Bertoneho při ženevské výstavě, právě v této krásné zelené metalíze verde metallazata (na hlavním stánku Lamborghini tehdy stál zbrusu nový Countach). Jedinečný vůz je vzácný i tím, že při jeho stavbě byly použity jak díly z Miury S, tak i tehdy nové prvky z modelu SV. Při renovaci tým vycházel z řady dokumentů a kreseb, které měla heritage divize ve svém archivu, s cílem vytvoření autentických barev a unikátních prvků, kterými se prototyp vyznačoval.
Enrico Maffeo, šéf renovační dílny PoloStorico, k tomu připomíná: „Je to zásadní auto z několika důvodů – připomíná show car ze Ženevy a předprodukční verzi modelu Miura SV, ale jedná se také o náš první komplexní dokončený projekt.“
Lamborghini si možná s vlastní renovační dílnou dalo na čas, ale nyní se předvedlo v záři světlometů s jedinečným výtvorem, který jí pomůže získat další klienty pro renovace klasických modelů značky.
Proč byla představena právě teď? Je to jednoduché – Miura slaví 50 narozeniny! Už dost slov, podívejte se na několik oficiálních obrázků, ty mluví za vše. Jak je z nich patrné, v Lamboghini do toho šlápli pořádně! Už se těšíme, co vytvoří příště…