Styl / 13. března 2023

Muzeum Mazda v Hirošime: 10 pokladů

Jedním z nejpopulárnějších turistických cílů v Hirošimě je světoznámé Muzeum Mazdy, obnovené v květnu 2022. V deseti sekcích čekají na návštěvníky zajímavé exponáty z automobilové historie, stačí je jen objevit…

Text a foto: Mazda Motor Corporation

Není žádným tajemstvím, že Mazda vychází z bohatých japonských tradic. Hirošimská automobilka vznikla před 102 lety v roce 1920 pod názvem Toyo Cork Kogyo Co, v roce 1927 ji přejmenovali na Toyo Kogyo a nakonec v roce 1984 na Mazdu. Již dlouho je symbolem inovací a na kontě má bezpočet ikonických vozů s jedinečným designem. Spousta lidí ovšem netuší, jak hluboké kořeny Mazda má. 

Nejlépe si tu bohatou a živou minulost připomeneme právě v Muzeu Mazdy, které je veřejně přístupné v hlavním sídle automobilky v Hirošimě. V deseti oddělených sekcích se tu můžeme projít více než stoletou historií Mazdy a prohlédnout si odvážné inovativní technologie, oceňovaný design i futuristické technické zpracování. K vidění je zde spousta automobilových lahůdek.

Muzeum Mazda Sekce č. 1 

Malá tříkolka, která změnila Hirošimu 

U skutečného zrodu Mazdy stál Džúdžiró Macuda v Ósace. Jeden z prvních vozů značky dodnes patří k nejslavnějším: je jím nákladní tříkolka. 

Hosty vítá v muzeu typ Type-TCS, skvělý symbol eklektické historie značky. Výrobci ho dali dohromady výhradně z dílů vyrobených v Japonsku, měl o 40 % vyšší výkon než jeho předchůdce Type-DA a unesl úctyhodný náklad 400 kg. Později, v roce 1938, představila Mazda model Type-GA. Výrobu značka obnovila pouhé čtyři měsíce po ukončení druhé světové války. V roce 1946 už se tato tříkolka stala jedničkou na trhu s objemem výroby 2 430 kusů. Záhy se jí začalo říkat „Green Panel“ podle zelené přístrojové desky, která měla symbolizovat mír a bezpečí. Model Type-GA se vyráběl do roku 1949. Muzeum Mazdy vystavuje dnes jeho nástupnický model Type-GB, v tradičním zeleném provedení. 

Muzeum Mazda Sekce č. 2–3 

Nastupuje barevné provedení Soul Red Crystal 

V polovině 20. století se Mazda začala více věnovat osobním automobilům. Do světa se záhy rozjela celá řada různých typů aut od lehkých hatchbacků po luxusní sedany. 

Mezi nejznámější historické modely Mazdy patří Cosmo Sport, Savanna či Cosmo AP. Cosmo AP byl jedním z prvních vozů v červené barvě – v polovině 20. století to byla rarita, automobily vyšších tříd se vyráběly zpravidla v černém, bílém nebo stříbrném provedení. Tato událost stála u zrodu unikátního nekonvenčního přístupu Mazdy k práci s barvami, který ji charakterizuje dodnes. I Cosmo Sport se stal svého druhu raritou – z 1 200 vyrobených vozů jich zhruba 480 pořád jezdí. 

Muzeum Mazda Sekce č. 4 

Sportovní prototyp kategorie C, který vyhrál Le Mans 

Že se Mazda výzev nebojí, prokázala její účast v mnoha závodech po celém světě, mezi nimiž nechyběly Le Mans či IMSA. 

Jedním z nejatraktivnějších exponátů muzea je Mazda 787B, která zvítězila v drsném závodě 24 hodin Le Mans. V muzeu je 787B k vidění v závodnickém depu, kde si návštěvníci mohou prohlédnout i další památky z nejslavnějších vytrvalostních závodů. V roce 1991 dovedli tým Mazdaspeed k historickému vítězství Johnny Herbert, Volker Weidler a Bertrand Gachot. 

Muzeum Mazda Sekce č. 5–6 

Rotační motory, sportovní roadster, který dobyl svět a jedinečný motor V12

Svědectví o odvážném duchu Mazdy pokračuje i v páté a šesté sekci, v nichž se dostáváme k 80. letům minulého století. Na tehdejším trhu bylo dost nabito, Mazda se do něj ovšem obula vskutku zostra. 

V sekci č. 5 se nachází první a jediný dvanáctiválec značky Mazda s objemem 4 000 ccm vyvíjený od konce 80. let až do roku 1992. Vývojářský tým se rozhodl spojit dva šestiválce a vyrobit tak motor pro nejlepší auto na světě. Dvanáctiválec se nikdy nedostal na běžný trh, odvážná představa Mazdy se ovšem zhmotnila v unikátním provedení jejích motorů. Mezi ty nejzajímavější patřil třírotorový rotační agregát a šestiválec s Millerovým cyklem.

Muzeum Mazda Sekce č. 7 

SUV, které dalo světu Kodo: Duši pohybu 

Přichází nová kapitola: Mazda CX-5, Mazda6 a MX-5, představitelé nové éry automobilky s převratnou technologií Skyactiv a jedinečným designovým pojetím Kodo. 

Mazda CX-5 z roku 2012 poprvé světu představila designové pojetí Kodo: Duše pohybu. Elegantní sportovní siluetu vozu údajně inspiroval obraz geparda, který se už už vrhá na kořist. S progresivním designem výtečně ladí technologie Skyactiv, díky níž jízdní výkon i efektivita stouply na maximum. Tohle crossoverové SUV má šarmu na rozdávání.

Muzeum Mazda Sekce č. 8–9 

Záměrně pomačkané auto 

Se skvělými vozy přišly i nekompromisní bezpečnostní normy. Zde je k vidění série jedinečných exponátů, kromě toho mají návštěvníci možnost spatřit výrobu vozů Mazda v reálném čase. 

K nejzajímavějším exponátům celého muzea nepochybně patří Mazda CX-30 poškozená během rutinního bezpečnostního testu. Poškození přední části vozu je značné, kabina a interiér ovšem přežily bez úhony. V sekci č. 9 se můžete projít nad výrobní linkou Mazdy v továrně v Ujině, kde se každoročně vyrábí 1 000 aut. Výroba jednoho vozu zabere cca 15 hodin precizní práce.

Muzeum Mazda Sekce č. 10 

V sekci č. 10 se podíváte do příštího století. K němu patří i jedinečné návrhy ve stylu Kodo, mimo jiné kolo, pohovka nebo velkolepá socha go-shintai. 

S Muzeem Mazdy se v desáté sekci rozloučíme ve velkém stylu koncepty Mazda Vision Coupe a RX-VISION. Všechny vystavené vozy vznikly díky jedinečným dovednostem jednoho špičkového modeláře, který z představ návrhářů vytvořil modely v životní velikosti. Pak se z nich staly studie nových vozů. Vedle dvou zmíněných studií vidíme Mazdu LM55 Vision Gran Turismo – další model v životní velikosti, předobrazem byl tentokrát závodní vůz z videohry Gran Turismo. I tento model ctí designové pojetí Kodo a nezapře inspiraci slavným vítězem Le Mans, tedy Mazdou 787B.

Aktuální nabídku automobilky Mazda si můžete prohlédnout zde.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.