Text: František Vahala, Foto: Steering Media
Během tiskové konference, pořádané u příležitosti chystaného veletrhu Retro Classics ve Stuttgartu, jsme zjistili zajímavá čísla týkající se veteránské scény na západ od naší země.
Popularita klasických aut neustále roste, stejně jako jejich hodnota. Svědčí o tom například čísla Německého svazu aut. průmyslu, která dokládají, že i „obyčejné“ veterány a youngtimery rostly během minulého roku na hodnotě průměrně o 4,5 %. V Německu je v současné době evidováno více než 350 000 aut na historických značkách, přičemž mnoho dalších jezdí na běžných RZ. Celkový počet je tak velmi těžké určit, ale může dosahovat až půl milionu aut. Dvě třetiny z těch, které jezdí na „H“ značkách, jsou německé výroby. Nejoblíbenějším vozem je VW Käfer, tedy česky řečeno brouk, na druhém a třetím místě jsou mercedesy, konkrétně typy W123 a W107. Jen připomínáme, že Brouk se vyráběl od roku 1938 až do roku 2003 a vzniklo přes 21,5 milionu kusů… Některé značky už si důležitost své historie uvědomily, a proto zakládají specializované centra věnující se právě klasickým autům a youngtimerům – příkladem je Mercedes, Porsche, BMW a další. Dokonce i domácí Škoda Auto má program Classic, který vydává certifikáty původnosti vozů, pomáhá s renovacemi a s flotilou veteránů objíždí vybrané soutěže. Letos můžete celkem osm aut z muzea vidět už na konci dubna při naší soutěži 7 Castles Trial.
V České republice je na zelených veteránských značkách přihlášeno zhruba 20 000 automobilů, přičemž toto číslo neustále roste. Vznikají nové kluby, pořádá se stále více soutěží a celkový trend naznačuje, že klasická auta a youngtimery čeká zářná budoucnost.