Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Mainstreamový vyznavači sportovních zadokolek možná pokukují po autech s ledvinkami na mřížce chladiče, ale existují i jiné možnosti. Co trochu vystoupit z davu a zamilovat se do něčeho, co nepotkáte na každém rohu? Máme pro vás nabídku, která se víceméně nedá odmítnout…
Mezi japonskými auty existuje řada relativně opomíjených sportovních youngtimerů, které umí vykouzlit nejen úsměv na tváři, ale i čáry na asfaltu. V době, kdy už v Evropě letěly hot-hatche, vznikaly na druhém konci světa skvělé sporťáky s tradičním uspořádáním pohonu – a dokonce i s motory uprostřed. Připravuji o nich rozsáhlejší materiál, proto se teď zaměřím pouze na jedno konkrétní auto – Nissan Silvia S13, u nás známý jako 200SX.
Kořeny rodu Silvia sahají až do 60. let, kdy vznikala boží a dnes nesehnatelná Silva první generace, známá pod kódovým označením CSP311. Vyráběla se pouze v letech 1965 až 1968, pod kapotou měla skvělou jednašestku se dvěma karburátory a za designem nestál nikdo menší než Albrecht Graf von Goertz, který vytvořil například legendární osmiválcové BMW 507. Za tři roky vzniklo pouze pár set Silvií a dnes jsou nesehnatelné, ale o to žádanější.
Následovaly další generace – pro milovníky stylu 70. let doporučím zejména generaci S110, mladším ročníkům pak S12, která má turbo a jedinečný hranatý look z 80. let. Jezdil jsem s ní a je to styl, navíc neokoukaný. Což platí u všech.
Dostáváme se k páté generaci, vznikající od roku 1989 do roku 1994 jako kupé nebo kabriolet (ten u nás potkáte jen těžko). V současné době je to zapomenuté auto, které můžete vnímat možná tak z driftovacích závodů, kde s nimi mladí floutci často létají bokem. Taková auta jsou samozřejmě „vykuchaná“, vyrámovaná a ze zatáčky do zatáčky létají s omlácenými karoseriemi polepenými barevnými nálepkami. Drifting je zkrátka punková disciplína motorsportu…
Jenže tohle je jiný případ. Představená Silvie patří jednomu šikovnému českému majiteli Lukášovi, který je nejen nadšenec, ale nezalekne se ani nářadí či svářečky. Měl Toyotu AE86 a hledal něco výkonnějšího, na co snadno sežene díly. A právě S13 se mu vždycky líbila…
Nepojízdné auto koupil v roce 2012, celé orezlé a zanedbané, nicméně sériové. Ideální renovační projekt pro někoho, kdo má trochu času a peněz a nevadí mu šmír za nehty. Nejdřív šel ven motor a začala jeho renovace, následoval chladič, nápravy, zavěšení tlumičů, řízení… Motor si Lukáš stavěl pod dohledem zkušených borců z Kageki Racing v čele s Petrem Fejfarem, který ho doskládal. Jakmile byla připravená karoserie, profi lakýrník jí vytvořil bílé šaty, které JDM (rozuměj Japan Domestical Market) autům sluší prostě nejvíc.
Pak přišla řada na různé úpravy, díky kterým se tato bílá S13 dostala do stavu, jaký vidíte na fotografiích.
Měli jsme s Lukášem a jeho Silvií pouze jedno krátké, ale intenzivní rande ve večerní Praze. Musím uznat, že nastavení auta je skvělé. Umí jezdit velmi rychle a dravě, přičemž na počkání vykouzlí čitelný přetáčivý smyk. Auto je nečekaně univerzální, s trochu hlučnějším výfukem a syčícím turbem, což jsou věci, které se ke stylovému kupátku s mrkačkami prostě hodí… Fakt paráda, kompaktní, přehledné, čitelné auto s velmi zajímavým výkonem a chutí se předvádět. Navíc podvozek není zbytečně tvrdý – nečekejte žádné unibaly, ale solidní, snížený podvozek, který krásně žehlí nerovnosti.
Auto je použitelné na každý den a baví mě. Akorát to prostě nezatáčí jako AE86, ale i tak je to v pohodě. V podstatě stačí sednout a jezdit.
Největší úpravy se dotkly motoru CA18DET. Přeplňovaný čtyřválec s litinovým blokem, čtyřmi ventily na válec, rozvodem DOHC a elektronickým vstřikováním paliva a zapalováním prošel řadou změn. Má písty a ojnice od firmy Wössner, vstřiky 444 ccm, váhu vzduchu ze Z32, výkonnější palivové čerpadlo, řídicí jednotku Apexi Power FC, regulátor paliva, chladič z GTR R32. Výfuk s jedním koncovým tlumičem je vlastní výroby.
Pak je třeba zmínit sportovní podvozek BC (výškově i tuhostně stavitelný), unibalové tension rody vlastní výroby, tvrdé silentbloky na zadní nápravě a jiné brzdy. Ty přední čtyřpístkové pocházejí z následující S14, zadní dvoupístkové z Nissanu GTR R32. Do podběhů se nastěhovaly disky Borbet (16palců) obuté do pneumatik Yokohama Advan Neova AD08R v rozměru 215/45 R16.
Protože je to dobře postavené, decentně vypadající auto, které vás hodně naučí a přinese kopec radosti. Určitě v něm nějaké peníze jsou, ale není to přehnané. Orientačně se dá říct, že pokud nepočítáme práci, investice do dílů (zejména stavby motoru) dosáhly zhruba 240 000 Kč. Celková částka, za kterou auto Lukáš postavil, dosahuje lehce přes 300 000 Kč. To je hodnota, kterou nyní z auta zpět těžko dostanete. Jenže za tři, pět let to může být úplně jinak… A pokud koupíte projekt, na menší peníze se stejně nedostanete a strávíte tím dost času. Takže je to adekvátní, férová cena, za kterou Silvia nabízí víc, než kdejaká konkurence. Tak se třeba nechte inspirovat nevšedním autem, ze které čiší kouzlo klasických JDM sporťáků.
Majitel chtěl auto prodat. Když ale přišel kupec, došlo mu, o co by přišel a rozmyslel si to. To je dobře, to je moc dobře!
Řadový vodou chlazený čtyřválec uložený vepředu podélně, rozvod ventilů DOHC, čtyři ventily na válec, elektronické vstřikování paliva ECCS, výfukové turbodmychadlo, intercooler, třícestný katalyzátor, lambda sonda.
Zdvihový objem: | 1809 cm³ |
---|---|
Vrtání x zdvih: | 83 x 83,6 mm |
Kompresní poměr: | 8,5:1 |
Nejvyšší výkon: | 169 koní při 6400/min (nyní cca 240 koní) |
Nejvyšší točivý moment: | 224 Nm při 4000/min |
Manuální pětistupňová převodovka umístěná podélně za motorem, pohon zadních kol.
Zpřevodování: | I.: 3,321; II.: 1,902; III.: 1,308; IV.: 1; V.: 0,838; Z.: 3,382 |
---|
Samonosná ocelová karoserie, dvoudveřové kupé, vnitřní uspořádání 2+2.
Přední zavěšení: | Nezávislé, typu McPherson, vinuté pružiny, tlumiče |
---|---|
Zadní zavěšení: | Nezávislé, typu McPherson, vinuté pružiny, tlumiče |
Brzdy: | Hydraulické, dvouokruhové, vpředu chlazené kotouče, vzadu kotouče |
Pneumatiky: | původní rozměr 195/60 R15 |
Rozměry d x š x v: | 4535 x 1690 x 1290 mm |
---|---|
Rozvor: | 2475 mm |
Rozchod kol (vpředu/vzadu): | 1465 mm |
Hmotnost: | 1230 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 538 dm³ |
Maximální rychlost: | 220 km/h (tovární údaj) |
---|---|
Zrychlení 0 až 100 km/h: | 7,5 s |
Spotřeba paliva: | není důležitá, tovární údaj 9,1 l/100 km |