auta, V pohybu / 9. května 2016

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil

Nissan Silvia S13: Zapomenutá radost

Mainstreamový vyznavači sportovních zadokolek možná pokukují po autech s ledvinkami na mřížce chladiče, ale existují i jiné možnosti. Co trochu vystoupit z davu a zamilovat se do něčeho, co nepotkáte na každém rohu? Máme pro vás nabídku, která se víceméně nedá odmítnout…

Nissan Silvia 200SX_8

Mezi japonskými auty existuje řada relativně opomíjených sportovních youngtimerů, které umí vykouzlit nejen úsměv na tváři, ale i čáry na asfaltu. V době, kdy už v Evropě letěly hot-hatche, vznikaly na druhém konci světa skvělé sporťáky s tradičním uspořádáním pohonu – a dokonce i s motory uprostřed. Připravuji o nich rozsáhlejší materiál, proto se teď zaměřím pouze na jedno konkrétní auto – Nissan Silvia S13, u nás známý jako 200SX.

Kořeny rodu Silvia sahají až do 60. let, kdy vznikala boží a dnes nesehnatelná Silva první generace, známá pod kódovým označením CSP311. Vyráběla se pouze v letech 1965 až 1968, pod kapotou měla skvělou jednašestku se dvěma karburátory a za designem nestál nikdo menší než Albrecht Graf von Goertz, který vytvořil například legendární osmiválcové BMW 507. Za tři roky vzniklo pouze pár set Silvií a dnes jsou nesehnatelné, ale o to žádanější.

Následovaly další generace – pro milovníky stylu 70. let doporučím zejména generaci S110, mladším ročníkům pak S12, která má turbo a jedinečný hranatý look z 80. let. Jezdil jsem s ní a je to styl, navíc neokoukaný. Což platí u všech.

Nissan Silvia 200SX_2

Proč by mě to mělo zajímat?

Dostáváme se k páté generaci, vznikající od roku 1989 do roku 1994 jako kupé nebo kabriolet (ten u nás potkáte jen těžko). V současné době je to zapomenuté auto, které můžete vnímat možná tak z driftovacích závodů, kde s nimi mladí floutci často létají bokem. Taková auta jsou samozřejmě „vykuchaná“, vyrámovaná a ze zatáčky do zatáčky létají s omlácenými karoseriemi polepenými barevnými nálepkami. Drifting je zkrátka punková disciplína motorsportu…

Jenže tohle je jiný případ. Představená Silvie patří jednomu šikovnému českému majiteli Lukášovi, který je nejen nadšenec, ale nezalekne se ani nářadí či svářečky. Měl Toyotu AE86 a hledal něco výkonnějšího, na co snadno sežene díly. A právě S13 se mu vždycky líbila…

Nepojízdné auto koupil v roce 2012, celé orezlé a zanedbané, nicméně sériové. Ideální renovační projekt pro někoho, kdo má trochu času a peněz a nevadí mu šmír za nehty. Nejdřív šel ven motor a začala jeho renovace, následoval chladič, nápravy, zavěšení tlumičů, řízení… Motor si Lukáš stavěl pod dohledem zkušených borců z Kageki Racing v čele s Petrem Fejfarem, který ho doskládal. Jakmile byla připravená karoserie, profi lakýrník jí vytvořil bílé šaty, které JDM (rozuměj Japan Domestical Market) autům sluší prostě nejvíc.

Pak přišla řada na různé úpravy, díky kterým se tato bílá S13 dostala do stavu, jaký vidíte na fotografiích.  

   Nissan Silvia 200SX_3 Nissan Silvia 200SX_1

Jak to jezdí?

Měli jsme s Lukášem a jeho Silvií pouze jedno krátké, ale intenzivní rande ve večerní Praze. Musím uznat, že nastavení auta je skvělé. Umí jezdit velmi rychle a dravě, přičemž na počkání vykouzlí čitelný přetáčivý smyk. Auto je nečekaně univerzální, s trochu hlučnějším výfukem a syčícím turbem, což jsou věci, které se ke stylovému kupátku s mrkačkami prostě hodí… Fakt paráda, kompaktní, přehledné, čitelné auto s velmi zajímavým výkonem a chutí se předvádět. Navíc podvozek není zbytečně tvrdý – nečekejte žádné unibaly, ale solidní, snížený podvozek, který krásně žehlí nerovnosti.

Auto je použitelné na každý den a baví mě. Akorát to prostě nezatáčí jako AE86, ale i tak je to v pohodě. V podstatě stačí sednout a jezdit.

Speclist

Největší úpravy se dotkly motoru CA18DET. Přeplňovaný čtyřválec s litinovým blokem, čtyřmi ventily na válec, rozvodem DOHC a elektronickým vstřikováním paliva a zapalováním prošel řadou změn. Má písty a ojnice od firmy Wössner, vstřiky 444 ccm, váhu vzduchu ze Z32, výkonnější palivové čerpadlo, řídicí jednotku Apexi Power FC, regulátor paliva, chladič z GTR R32. Výfuk s jedním koncovým tlumičem je vlastní výroby.

Nissan Silvia 200SX_4

Pak je třeba zmínit sportovní podvozek BC (výškově i tuhostně stavitelný), unibalové tension rody vlastní výroby, tvrdé silentbloky na zadní nápravě a jiné brzdy. Ty přední čtyřpístkové pocházejí z následující S14, zadní dvoupístkové z Nissanu GTR R32. Do podběhů se nastěhovaly disky Borbet (16palců) obuté do pneumatik Yokohama Advan Neova AD08R v rozměru 215/45 R16.

Proč to chtít?

Protože je to dobře postavené, decentně vypadající auto, které vás hodně naučí a přinese kopec radosti. Určitě v něm nějaké peníze jsou, ale není to přehnané. Orientačně se dá říct, že pokud nepočítáme práci, investice do dílů (zejména stavby motoru) dosáhly zhruba 240 000 Kč. Celková částka, za kterou auto Lukáš postavil, dosahuje lehce přes 300 000 Kč. To je hodnota, kterou nyní z auta zpět těžko dostanete. Jenže za tři, pět let to může být úplně jinak… A pokud koupíte projekt, na menší peníze se stejně nedostanete a strávíte tím dost času. Takže je to adekvátní, férová cena, za kterou Silvia nabízí víc, než kdejaká konkurence. Tak se třeba nechte inspirovat nevšedním autem, ze které čiší kouzlo klasických JDM sporťáků.

Majitel chtěl auto prodat. Když ale přišel kupec, došlo mu, o co by přišel a rozmyslel si to. To je dobře, to je moc dobře! 

Čistě postavené auto, které není vizuálně znehodnocené a technika doznala značného zlepšení. Má asi 240 koní, což je tak akorát, abyste si ho užívali a nebylo to nebezpečné. Ideální pro někoho, kdo má dost evropských koncernů s předním pohonem a chce zkusit neokoukanou japonskou klasiku. A navíc, má mrkačky a to prostě frčí. Baví mě, že je to něco jiného, že to má šťávu, sílu i styl. Jen víc takových aut na silnicích… 

Technická data

Nissan 200SX S13 (Silvia), 1991 (po faceliftu)

Motor

Řadový vodou chlazený čtyřválec uložený vepředu podélně, rozvod ventilů DOHC, čtyři ventily na válec, elektronické vstřikování paliva ECCS, výfukové turbodmychadlo, intercooler, třícestný katalyzátor, lambda sonda.

Zdvihový objem: 1809 cm³
Vrtání x zdvih: 83 x 83,6 mm
Kompresní poměr: 8,5:1
Nejvyšší výkon: 169 koní při 6400/min (nyní cca 240 koní)
Nejvyšší točivý moment: 224 Nm při 4000/min
Přenos síly

Manuální pětistupňová převodovka umístěná podélně za motorem, pohon zadních kol.

Zpřevodování: I.: 3,321; II.: 1,902; III.: 1,308; IV.: 1; V.: 0,838; Z.: 3,382
Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová karoserie, dvoudveřové kupé, vnitřní uspořádání 2+2.

Přední zavěšení: Nezávislé, typu McPherson, vinuté pružiny, tlumiče
Zadní zavěšení: Nezávislé, typu McPherson, vinuté pružiny, tlumiče
Brzdy: Hydraulické, dvouokruhové, vpředu chlazené kotouče, vzadu kotouče
Pneumatiky: původní rozměr 195/60 R15
Rozměry a hmotnosti
Rozměry d x š x v: 4535 x 1690 x 1290 mm
Rozvor: 2475 mm
Rozchod kol (vpředu/vzadu): 1465 mm
Hmotnost: 1230 kg
Objem zavazadlového prostoru: 538 dm³
Jízdní výkony a spotřeba
Maximální rychlost: 220 km/h (tovární údaj)
Zrychlení 0 až 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva: není důležitá, tovární údaj 9,1 l/100 km

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.