Text: František Vahala, Foto: Artcurial Motorcars, Peter Singhof, Kevin van Campenhout
V této době je každá událost svátkem. Zatímco klasické Rétromobile bylo letos zrušeno, zájemci a nadšenci se mohli ke klasickým vozům přiblížit alespoň díky velkolepé aukci. Oči všech nadšenců, obchodníků a sběratelů se v pátek 5. února upínaly do hotelu Dassault v Paříži, kde se dražila prestižní sestava automobilů, výrazně zaměřená na motorsport.
Po napjatém a dokonce i prodlouženém souboji mezi zájemci přímo v místnosti, ale i na telefonu, byla hned na začátku prodaná i hvězda celé aukce, závodní Matra MS 670, která v roce 1972 zvítězila ve 24hodinovém závodě v Le Mans. Už první aukce dne se nesla ve znamení rekordů – vůz byl prodán za 6 907 200 euro (včetně daně a prémie). Jednalo se o nejdražší Martu, která kdy byla prodaná v aukci, takže bouřlivý potlesk byl oprávněný.
Připomene, že úchvatný vůz ve výrazných barevných livrejích pohání atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 3 litru a celek váží pouhých 700 kg!
Dalším netrpělivě očekáváným vrcholem dne byl prodej sbírky závodních vozů skupiny B. Působivá sbírka obsahovalo všechno důležité, co tvořilo nejdrsnější dobu rallye závodů – 1988 Audi Sport Quattro S1, 1986 Lancii S4, 1985 Lancii 037, 1986 Ford RS200, 1985 MG Metro 6R4, 1985 Peugeot 205 Turbo 16 Evolution a 1985 Renault 5 Maxi Turbo. Zmíněné Audi změnilo majitele za 2 016 600 eur (včetně prémie), tedy za více než dvojnásobek odhadu. Jedná se o nejvyšší cenu, za kterou bylo kdy rallye auto na světě v rámci aukce prodáno. Další z hvězd, Peugeot 205 Turbo 16 našel nového majitele za 977 440 eur (včetně prémie). A opět se jedná rekord, tentokrát pro Peugeot 205, takže potlesk! Vysoko nad odhadem skončila i Lancia Delta skupiny B v livrejích Martini, byla prodána za 810 560 eur (včetně prémie). Drsný souboj se odehrál o Renault 5 Maxi Turbo s výjimečnou historií. Vůz našel nového majitele přímo v místnosti, a to za 667 520 eur, což je nejvíc, co kdy kdo zaplatil za Renault 5. Lancia 037 byla prodána za 548 320 eur, Ford RS200 pak za 381 440 eur (včetně prémií).
Z nabídky britských sportovních a GT vozů stojí za zmínku zejména nejexkluzivnější kabriolet od Aston Martinu, 1965 Short Chassis Volante. Originálně levostranný vůz je jediným Volante, které bylo jako nové lakované v barvě Autumn Gold, změnil majitele za 1 158 600 eur (včetně prémie). Ze stejné kolekce pocházel i Aston Martin DB5 Vantage, prodaný za 810 560 eur (nad odhadem, včetně prémie). 1959 Aston Martin DB4 GT v barvě Aston racing green, způsobilý pro většinu zásadních světových soutěží, našel nového majitele za 1 358 000 eur. A konečně, vzácný, původní a přitom velmi sofistikovaný Bristol 405 Drophead Coupé dosáhl na skvělých 172 840 eur (včetně prémie).
Soubor věcí souvisejícími s automobily, který se prodává jako automobilia, byl na pořadu dne v sobotu 6. února. Letos byl téměř celý den o Ferrari a nadšenci značky prokázali ohromný zájem, takže během dne byly realizovány obchody za 905 554 eur (včetně prémie), což je dvojnásobek odhadu. Prodáno bylo 94 % všech nabízených věcí. Jedním z vrcholů byl jistě poslední motor F1 V12 vyrobený ve Ferrari v Maranellu, který pocházel ze sbírek Giuseppeho Neri. Nového majitele našel za 169 000 eur (včetně prémie). Prodány byly i další motory, ale například i část formule Ferrari 641 jezdce Alaina Prosta, za kterou nový majitele zaplatil 143 000 eur, tedy sedmkrát víc, než se očekávalo. Dobře si vedly i modely Formule 1, které se prodávaly až za 26 000 eur (včetně prémie).
A až se budete nudit, tak si projděte velkou galerii všech vozů dole pod článkem.