TEXT: František Vahala, FOTO: Ondřej Kroutil
Člověk se toho prostě nesmí bát. I když klasická Porsche stoupají na ceně a stávají se čím dál častěji objektem sběratelství, byla stvořena hlavně proto, aby jezdila. No a tak jsme jeden pěkný, vkusně upravený kousek vytáhli do Rakouska a v Alpách zjistili, jak moc dokáže pobavit.
Co dělat v zimě? Máte své plechové miláčky hezky uložené k spánku nebo patříte k těm odvážlivcům, kteří vyrazí někam ven? My máme jasno a jsme rádi, že jsme díky kamarádovi Jardovi mohli zažít jedno velmi příjemné odpoledne na zasněžených a zmrzlých horských cestách.
Porsche 911 netřeba připomínat – znají ho i ti, kteří se o auta jinak vůbec nezajímají. Sportovní kupátko s plochým šestiválcem vzadu se vyrábí už od roku 1963 a za tu dobu prošlo dlouhou evolucí. I když model poslední sezony je také fajn, nás stejně vždycky víc fascinovala klasika. To je ostatně případ i auta na fotkách – pochází z roku 1974, ale možná jste si všimli, že je na něm něco trochu jinak.
Jedná se o decentně upravený model, vycházející původně z typu 911 S 2.7. Celkově odlehčené auto má karbonové dveře (včetně kožených táhel), zadní kryt motoru s křídlem z 964 ve stylu úpravce Singer, 16palcová kola a konečně šestiválec se zvýšeným objemem na 3,0 l, který postavil ještě v USA Don Johnson v Arizoně. Celkový výkon? Velmi krásných 210 mechanických koní, řvoucích skrze sporadický výfuk. V interiéru najdete vše, co k radosti na okreskách potřebujete – tedy skořepiny, sportovní volant Momo a budíky přímo v zorném poli. Moderní retronavigace Becker je spíš nedávno dodaným bonusem. Auto je speciální i díky detailům, mezi které patří víčko i nádrže umístěnému (společně s plnohodnotnou rezervou) v předním kufru či lehkým kobercům RS.
|
Zásadní je ale samotný požitek z jízdy. Ta hrubá mechanika, kterou staré Porsche nabízí. Tak například – každý kamínek třískající do podběhu slyšíte. Motor řve odlehčeným interiérem, a když se dostává k hranici 7000/min, většinou už jedete za hranicí povolených rychlostí. Hrubá převodovka, vyžaduje sílu, ale rychlosti si nespletete. Bavte se, jeďte, co to dá – zejména když se před vámi vine zasněžená opuštěná silnička, na které rušíte pouze lišky a s každým dalším kilometrem na volantu jste jistější v protahování smyků. Řízení je něco, co mě na Porsche fascinuje. Je citlivé, přesné, ale vyžaduje pevnou ruku. Auto létá z jednoho smyku do druhého, jen ty vracáky ještě tolik neumím – jednička je moc, dvojka málo… Ale žádný učený přece z nebe nespadl.
Ještě chvilku řádíme v horském úbočí – i s tím překvapením, že se v kopci dokážu pohodlně rozjet z místa nahoru – a pak si střihneme závod na ledu. A ani jsme nedopadli špatně… Cesta po suché okresce dole v údolí je zase požitkem rychlosti. Vzdali jsme klouzání ve stylu profi tanečnic, jedeme ostře. Auto tuhne pod rukama a každý rychlejší průjezd dokazuje, proč jsou z porsche všichni tak unešení… Dokud neokusíte, nelze to moc dobře popsat.
Vzduchem chlazený šestiválcový boxer, uložený za zadní nápravou, rozvod ventilů OHC, dva ventily na válec.
Zdvihový objem | 3000 ccm |
---|---|
Výkon | 210 k |
Pětistupňová manuální převodovka umístěná před motorem, jednokotoučová, suchá spojka, poháněná náprava zadní.
Samonosná ocelová karoserie, dvoudveřové kupé s vnitřním uspořádáním 2+2.
Přední zavěšení | nezávislé, na dolních příčných kyvných ramenech a vzpěrách McPherson, stabilizátor |
---|---|
Zadní zavěšení | na suvných ramenech s šikmými osami kývání, stabilizátor |
Odpružení | podélné/příčné zkrutné tyče |
Řízení | hřebenové |
Kola/pneumatiky | z lehkých slitin, 16palcová, Vredestein Winter Extreme 205/50 R16 |
Zrychlení 0 až 100 km/h | cca 6 s |
---|---|
Maximální rychlost | cca 240 km/h |
Průměrná spotřeba | cca 10 l/100 km |