Text: Alex Kešelj, Foto: Ondřej Kroutil
16. října 2018
Jízda do Mnichova byla velmi osamělou zkušeností z toho důvodu, že na dálnici nebyl nikdo jiný než já, Porsche a krásné brzké teplé ráno. Takové momenty si každý nadšenec pamatuje, protože se skutečně dostanou pod kůži.
Už před osmou hodinou ráno jsem v Mnichově na místě a čekám na registraci společně se staršími, velmi hlučnými a barevnými vzduchem chlazenými 911tkami. Výstava vozidel byla profesionálně připravena Jeffem Zwartem a Patrickem Longem (jeden ze dvou zakladatelů výstavy Luftgekühlt, který je „náhodou“ i vítězem Le Mans).
Luftgekuhlt vznikl před pěti lety v Kalifornii, kde pánové Patrick Long a Howie Idelson představili výstavu, z jejíhož názvu vyplývá, že je určena pro všechna vzduchem chlazená Porsche vyrobená v letech 1948 až 1998. Začíná to Pre-A 356 a končí u 993. Luftgekühlt je, jak vysvětluje webová stránka, experimentální událost automobilové kultury týkající se úzce vymezeného seznamu historicky významných nebo zajímavých vozů, a to pro běžné užití i závody. Je to oslava vášně pro vzduchem chlazené vozy s podobně naladěnými lidmi, která se koná na zajímavých místech.
Je krásná neděle, skoro jako by někdo nahoře posvětil toto setkání nekonečně modrou oblohou a hřejivým sluncem. Jakmile jsem svou 993 zaparkoval na určeném místě, přesně vymezeném kalifornskou organizací, vrátil jsem se zpět k registraci, abych mohl sledovat nově přijíždějící vozy.
Rozmanitost vozů je skutečně unikátní: 911 v provedení outlaw, citlivě upravené modely R Gruppe, kompletně originální a nikdy nerenovovaná 356 A, se kterou majitel přijel z Francie. Porsche 906 Carrera 6 zrovna sjela z přívěsu (ten zvuk!), barevná 964 RS a dokonce několik vzácných 964 RS N/GT, všechny tyto vozy přijely po ose, žádný na přívěsu. Rudá 993 C2 patřila Paulovi Freremu a nyní jí vlastní Alois Ruf. K vidění je i RUF CTR Yellow Bird s panem Stefanem Roserem za volantem (pokud jste nikdy neviděli film Faszination, najděte si ho, bylo to dávno před internetem a já dokonce mám VHS kazetu…).
Uvnitř vstupní budovy je speciální výstava velmi raritních závodních vozidel: 908 Spyder Flunder, který byl kamerovým vozem pro film Le Mans a v roce 1971 v Le Mans dojel na devátém místě. O rok dříve v Sebringu s ním Steve McQueen a Peter Revson dojeli na druhém místě. 911 ST 2.3 Repson, se kterou v 70. letech závodili da španělští rallye jezdci Doncel a Gimenez (jedno ze dvou vozů vyrobených pro Group 4). V posledním patře zcela nedotčené Porsche 911 Carrera 2.7 RS v barvě Aubergine (lilek, 1 z 16 vozů v této barvě).
Rodina se svým 1965 Slate Grey 912 přijela do Mnichova z Berlína. Manžel, žena a dvě děti, všichni v 912. Všichni usměvaví. Kousek vedle majitel Singeru trpělivě odpovídá na mnoho otázek, které mu pokládá skupina vzrušených fanoušků. Ano, Singer je skutečně mistrovským dílem.
Čas na oběd, skupina dětí a jejich rodičů připravila hamburgery a všechen výdělek posílá na charitu. Potkal jsem staré i nové přátele, s nimiž nás spojuje vášeň pro tyto vozy a okamžiky, které společně zažíváme. Vyměňujeme si historiky o našich jízdách, o neuvěřitelných barvách, které kdo viděl na 911 nebo o tom, jaké Porsche je největším snem. Na jeden den jsme všichni znovu děti (a možná i proto se samotné děti také skvěle baví).
Rychlý rozhovor s Jeffem Zwartem, který v 80. a 90. letech natáčel většinu televizních reklam pro Porsche a opakovaně s Porsche vyhrál Pikes Peak (osmkrát za 14 let, šampion své třídy). Skutečně skvělý chlapík a skvělý fotograf. Řekl jsem mu, že když se dívám na jeho obrázky a místa kde jezdil se svými vozy, během zimních dní v kanceláři mě to velmi motivuje. Oba se smějeme.
A pak přichází čas říct sbohem a řídit zpět do Prahy. Událost je u konce. Byl to krásný den!
Moje Porsche bylo jediné z České republiky, na což jsem náležitě hrdý. Ale vím, že jsem virtuálně zastupoval mnoho nadšenců, kteří v naší zemi jsou, a doufejme, že se při příští příležitosti přidají.