Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Pokud v dnešní době přijdete do showroomu Porsche, možná se podivíte. Místo toho, aby byl prostor zaplněn sportovními modely, jimiž se značka proslavila, budou většinu plochy zabírat různá SUV, liftbacky nebo v kombi doplněná jen sporadicky o nějaké to kupé či kabriolet. Doba se zkrátka mění a Porsche se dokázalo přizpůsobit – samozřejmě v zájmu zisku a dle aktuální poptávky zákazníků. Kromě tradičních sportovních modelů nabízí i SUV (Cayenne a Macan), ale i liftbacky a dokonce i kombi. Jedno z nich jsme proto vyzkoušeli.
Porsche Panamera se objevilo již v roce 2009 a od té doby prošlo vývojem, který vyvrcholil představením druhé generace. Ta byla dokončena minulý rok a proti předchůdci ještě povyrostla. Stojí na delším rozvoru (o 30 mm), je delší (o 35 mm), širší (o 5 mm) a vyšší (o 5 mm). Její design stále odkazuje na kultovní model 911, ale je samozřejmě přizpůsoben velikosti vozu. Reakce na něj jsou různé, někomu se líbí, jinému ne. Pravdou je, že za skutečně krásný vůz by se Panamera dala označit jen těžko. Po boku lifbacku byla při jarním autosalonu v Ženevě představena i varianta kombi, zvaná Sport Turismo, nabízená se stejnými motory jako výchozí model.
Zatímco základní verze Panamery jsou vybaveny šestiválci, testovací verze Turbo skrývá pod dlouhou kapotou osmiválec o objemu čtyř litrů. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly, umístěnými mezi řadami válců, díky čemuž je zkrácena vzdálenost, kterou musí výfukové plyny urazit k lopatkám twin-scroll turbín, jež roztáčí. Výsledkem je rychlejší odezva. Mezi další zajímavé prvky patří adaptivní řízení válců, které automaticky odpojuje až čtyři válce, a to například při jízdě ve městě. Přímé vstřikování benzinu je zajištěno centrálním vstřikovačem ve spalovací komoře. Motor dosahuje celkového výkonu 550 koní při 5750 až 6000/min a točivého momentu 770 Nm. Právě brutální točivý moment zajišťuje dvoutunovému kombi zrychlení na stovku za neskutečných 3,6 s (s paketem Sport Chrono) a maximální rychlost až 304 km/h. Spotřeba paliva odpovídá jízdnímu stylu. Zatímco v klidu můžete jezdit kolem 10-12 l/100 km, při využívání potenciálu roste za hranici 20 l/100 km, což se dá vzhledem k výkonu čekat.
V praxi je motor úžasný. Velmi rychle reaguje na pobídky plynového pedálu, vyniká chutí do otáček a neustálou touhou dramaticky zrychlovat. Jeho projev je dokreslen velmi výrazným sportovním zvukem (zejména ve sportovních režimech a s otevřenými klapkami výfuků). S motorem výborně spolupracuje i osmistupňová převodovka PDK, přenášející točivý moment na zadní 21palcová kola s pneumatikami 315/30 R21 (příplatkový prvek). Vůz mě překvapil velmi dobrou trakcí a schopností brutální točivý moment bez zaváhání přenášet na asfalt. Převodovce také není co vytknout, řadí rychle a účinně. Vzhledem k točivosti motoru je lepší nechat jí pracovat v automatickém režimu, řazení páčkami pod volantem je náročnější, protože je nutné přesně trefit okamžik pro přeřazení a to vyžaduje vzhledem k chybějící špičce příliš velké soustředění.
Prémiový vůz musí zvládat i nerovné silnice bez toho aniž by rušil posádku pazvuky či rázy. Panamera ST zvládá tuto disciplínu na výbornou. Adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou technologií zajišťuje sebevědomé tlumení nerovností a efektivně spolupracuje s novým systémem ovládání podvozku Porsche Dynamic Chassis Control (příplatkový prvek). Přesnému a citlivému řízení pomáhá v ochotě zatáčet i řízení zadní nápravy, takže výsledný pocit z řízení je velmi samozřejmý a nečekaně agilní. Opět se podivuji nad způsobem, jakým Porsche v zatáčkách maskuje svou hmotnost. Ačkoliv to tak nevypadá, Panamera ST jezdí jako skutečné Porsche – agilně, dynamicky, sebevědomě a citlivě. Překvapila mě i ochota k čitelné přetáčivosti, kterou bych u velkého luxusního kombi nečekal. S brutálním výkonem souvisí i výkonná brzdová soustava, které není co vytknout – ani účinnost, ani dávkovatelnost brzdné síly.
Vnitřní prostor prošel mezigeneračně obrovským vývojem. Je nyní mnohem hezčí, elegantnější a vyniká velmi kvalitními materiály. Ideální pozici s výhledem na výrazný volant a přístrojový štít klasického stylu jsem si našel okamžitě, rychle jsem si zvykl i na ovládání rozsáhlého a kvalitního multimediálního systému zobrazovaném na 12palcovém dotekovém displeji. Zvláštní pozornost zasluhuje efektivní středová konzola s ovládáním Direct Touch Control se skleněným optickým povrchem a dotekovými tlačítky pro přímý přístup k nejdůležitějším funkcím.
Pasažéři na zadních sedadlech mají dost místa pro hlavu v případě, že jsou běžných postav. Ačkoliv vůz je homologován jako pětimístný, zadní prostřední místo je spíše za trest – sedadlo nemá téměř žádný tvar a uprostřed podlahy je mohutný středový tunel. Mělký zavazadlový prostor nabízí 520 litrů, což je o 50 litrů více než v případě liftbacku. To v rámci segmentu nejsou zrovna nejlepší čísla, ale pro běžné potřeby to dostačuje.
Porsche Panamera Turbo ST je drahá hračka, to je asi každému jasné. Základní cena této verze činí 4 410 000 Kč a testovaný vůz se s příplatky dostal za hranici 5,3 milionu Kč. Ačkoliv se jedná o velmi dobré auto, tohle už je skutečně dost peněz…