Text: František Vahala, foto: Ondřej Kroutil for South Bohemia Classic
O víkendu 8.–9. září se v jižních Čechách konal již osmý ročník setinové soutěže South Bohemia Classic (SBC). Náměstí v Českých Budějovicích, odkud se v pátek startovalo, přivítalo rekordních 146 automobilů, což je pořádný mazec. Já startoval se svou Toyotou Corollou GT jako tovární tým českého zastoupení Toyota a měl velké ambice. Jak to dopadlo?
South Bohemia Classic se během let s přispěním Classicrallye.cz vyvinula ze soukromé projížďky okolím Lipna v dospělou, velkou setinovou soutěž, jež do jižních Čech každoročně láká stovky lidí. Organizaci zajišťuje zkušený Pavel Kacerovský a tým ČK Motorsport, jež stojí i za „rychlou“ květnovou Rally Krumlov.
Pořadatelům se letos podařil splnit ambiciózní plán dostat na start více než sto automobilů – ve třech třídách (Club, Classic a Exclusive) se nakonec na náměstí Svornosti v Českých Budějovicích sešlo rekordních 146 automobilů. V prestižní kategorii Club (do roku výroby 1945) startovaly pouze dva vozy: Praga 1128 Sport a Rover 10HP saloon. První zmíněná nakonec bohužel závod nejela. Ve startovním poli měly velmi silné zastoupení automobily z 50. a 60. let – mezi všemi jmenujme různé Jaguary, hlavně typ E-Type v různých provedení, ale nechyběly ani dva typy XK. Britskou klasiku dále reprezentovaly automobily MG, od běžnějších typů MGB či MGA až po krásné TF 1500 a TD. Ochuzeni nebyli ani příznivci italské automobilové školy, k vidění bylo několik Fiatů, Alfy Romeo a dokonce i Maserati a Ferrari. Mě osobně se nejvíc líbila oranžová Alfa Romeo Montreal ze 70. let a co se týče Maserati, znalec mohl rozeznat nejen typy Bora a Indy, ale i Ghibli s téměř pětilitrovým osmiválcem a výkonem 310 koní.
Na velkých soutěžích není překvapivá hojná účast modelů Porsche – při SBC jich bylo k vidění celkem dvacet, a to včetně vzácných typů 911 RS ze začátku 70. let. Pestrou směsici vozů dále dokreslovalo několik Cadillaců, Chevroletů, Triumphů, Lancií, Fordů, Mercedesů, BMW, Datsunů a Opelů. A nechyběla ani domácí automobilka Škoda, zastoupená paletou typů 110R a Felicia. Mimo zmíněných Datsunů byla japonská technika spíše raritní – na startu se nakonec objevily pouhé tři Toyoty, z nichž s nejzajímavějším typem startovala naše posádka.
Jakožto „tovární“ tým Toyoty Česká republika jsem vyrazil se vzácnou Toyotou Corollou GT z roku 1982, jež vyniká zejména originálním motorem 2T-G se dvěma vačkovými hřídeli (DOHC) a dvěma dvojitými karburátory Solex-Mikuni. Ukázalo, že jsme pro rychlou a náročnou soutěž s celkovým nájezdem přes 400 kilometrů vybrali dobře… Navíc je motor po celkové repasi, takže jsme neměli problém s vysokými rychlostními průměry ani zatáčkovitými pasážemi krajiny jižních Čech. Hodnotné startovní pole uzavíralo několik desítek vozů kategorie Exclusive, do níž se mohou přihlašovat majitelé zajímavých modelů mladších 30 let. Mezi všemi bych vypíchl krásnou Hondu NSX nebo Ferrari Mondial T z roku 1993.
SBC probíhá dle principů setinové rallye, což znamená, že se v rámci etap jezdí přesně na minuty, ale o vítězi zpravidla rozhodují testy přesnosti, jež se jezdí na setinu vteřiny přesně. Tento elegantní způsob soutěžení si již v ČR získal velkou oblibu a v praxi dokáže posádkám velmi důkladně zamotat hlavu. Na letošní soutěži mě osobně potěšilo, že testy byly pestré – projížděli jsme i jednoduché úseky, ale nouze nebyla o složité a zamotané testy.
Páteční večerní (a potažmo noční) etapa má velké kouzlo – projíždí se totiž například centrem Českého Krumlova, což je vždy skvělý zážitek. Další velkou výhodou SBC je výrazná podpora veřejnosti, takže návsi průjezdních obcí jsou často plné fandících lidí. Tak silnou atmosféru jiná soutěž v ČR nemá. Během soboty jsme najeli přes 300 kilometrů a projeli krásnými místy – zmíním hlavně oblast Třeboňska nebo Novohradských hor. Cíl byl tradičně v hotelu Relax v Dolní Vltavici přímo u břehů Lipna. Zde bylo vytvořeno důstojné a luxusní zázemí pro více než 400 lidí, kteří se letos SBC účastnili. Slavnostnímu vyhlášení předcházel bohatý raut a vystoupení různých hudebních těles, ale všichni se stejně nejvíc zajímali o celkové výsledky. Jak se dalo předpokládat, letošní ročník SBC i přes technické problémy ovládli favorité letošní sezony – Albert Pance s Annou Ruthovou a Jaguarem E-Type. Zároveň se stali vítězi kategorie mechanických stopek a získali Classic Rallye Trophy, v níž se sčítají výsledky z Carlsbad Classic a South Bohemia Classic.
Ovšem je nutné podotknout, že ani náš Toyota tým rozhodně neudělal ostudu. Společně s Monikou Buřičovou zastupující japonskou automobilku jsme obsadili celkově šesté místo a skončili pátí v prestižní kategorii mechanických stopek. V prestižní třídě Classic jsme tak dokázali uspět v konkurenci dalších 98 automobilů a navíc vyhráli i jeden relativně náročný test přesnosti! Děkujeme značce za podporu a doufáme, že příště to bude ještě lepší!
Nějaký recept na úspěch? Určitě plná soustředěnost a bdělost. Hlavní je zkrátka neudělat velkou chybu a nedostat zbytečnou penalizaci.
Sezona setinových soutěží je letos uzavřena a já mohu hrdě dodat, že se ve všech ohledech vydařila. Velký respekt patří organizátorům SBC za to, že bravurně a bez chyb či zdržení zvládli tak velký počet automobilů a připravili nám velmi intenzivní a krásné zážitky. Nyní už zbývá jen procházet rozsáhlé fotogalerie, vzpomínat a připravovat se na další sezonu.
Kompletní výsledky najdete zde.
Ještě více fotografií pak zde.
South Bohemia Classic patří do seriálu Classic Rallye Trophy, vyhlášený společností Classicrallye.cz