Text: Tomáš, Pudil, Jan Blažek; Foto: Ondřej Kroutil
Vznik Autostadtu si v dobách největší slávy a rozmachu koncernu VW vydupal jeho tehdejší šéf Fierdinand Piëch. Megalomanská stavba, u které se nikde nešetřilo, byla poprvé otevřena 1. června 2000 a zatímco jedni ji velebili, jiní poukazovali na přílišnou okázalost až aroganci.
Tak či tak, Autostadt stojí a i díky průběžné změně koncepce je z něj v současnosti unikátní místo s nekonfliktním charakterem, které by měl navštívit každý, kdo má rád automobilizmus a jeho historii – bez ohledu na to, zdali je, nebo není fanouškem koncernu Volkswagen. Autostadt už totiž dávno není vyhrazen pouze koncernovým autům – je regulérním automobilovým muzeem.
Classic Blog tedy přináší detailnější pohled a fotogalerii té části wolfsburgského města automobilů, která se dotýká historie. Takzvaný Zeit Haus je pro milovníky aut logicky tím největším magnetem. Nabízí totiž průřez automobilovou historií od první tříkolky Benz, a vzhledem k jeho velikosti není divu, že je ze všech automobilových muzeí světa bezpečně – přinejmenším návštěvnickou – jedničkou.
Asi před 10 lety jsem potkal na zahraniční veteránské rallye několik manažerů z Autostadtu, kteří mi nadšeně říkali, jak se chystají do expozice kupovat i auta jiných značek. Upřímně jsem nevěřil, že jim tenhle nápad představenstvo schválí, ale stalo se. Autostadtu to ve vnímání veřejnosti strašně pomohlo.
Pojízdné schody vás vyvezou do pátého podlaží a pak se již jen kocháte automobilovými poklady. Najdete tu legendární vozy a klíčové modely všech možných značek. Někdy jsou to z logických důvodů (jediný dochovaný originál je např. v příslušném značkovém muzeu) perfektní repliky – což platí třeba o tříkolce Benz, prvním autu se spalovacím motorem, nebo Bugatti 57 SC Atlantic. Nechybí tu ani Laurinka (1905, motor 1005 cm3, 40 km/h), Ford T, či první lidové auto Hanomag. Pochopitelně tu můžete spatřit všechny etapy výroby „Brouka“ – od prototypu z roku 1936 od Ferdinanda Porscheho (rovněž replika, neboť původní kus byl sešrotován), prvního (1938) i posledního (Mexiko 2003) vyrobeného Brouka. Najdete tu i miliontý „zlatý“ exemplář VW 1200 z roku 1955 s nárazníkem s drahokamy, kabriolet z roku 1949 i první VW Bulli Sinalco, jímž díky nápadu nizozemského dovozce odstartovala úspěšná řada Transporter. Na každém pódiu obdivujete kus historie: BMW 326, Horch model 670, Bentley R-Type Continental, Citroën DS, Porsche 356, Cadillac V16 – první sériový automobil se 16 válcovým motorem, který je rovněž prvním autem s adaptivními světlomety nastavitelnými mechanicky z místa řidiče. A když si říkáte, že mezi milníky by neměla chybět aerodynamická Tatra, tak ji potkáte… Desítky značek, přes stovku aut. A žádná přílišná snaha o zdůrazňování koncernových značek, výběr je podle významu. Exponáty jsou seřazeny vhodně a logicky zapadají do kontextu dané doby. Legendy, partie věnovaná historii VW Golf, sportovním vozům včetně legendárních modelů Porsche 356 a 911, Jaguaru E-type či Lamborghini Diablo GT…
Pro fanoušky historie Volkswagenu pak máme ve Wolfsburgu ještě jeden tip – navštivte Stiftung AutoMuseum Volkswagen (Dieselstrasse 35), které se věnuje výhradně historii wolfsburské značky. I tam jsme byli, ale o tom, až někdy příště…
Otevřeno 363 dnů v roce, zavřeno jen na Štědrý den a Silvestra
Otevírací doba: 9-18 hod
Vstupné: dospělý 15 €, sleva 12€, děti 6-17 6 €,let, rodina 38 €
Parkoviště: 3 €
Autověž: 8/6 €, (výtah)
Off-road polygon (30 min) 25/35 € (Tiguan, Yeti/Amarok, Touareg)
Info: www.autostadt.de (německy, anglicky), www.wolfsburg.de
¡ Realizaci celého projektu, s jehož výstupy se můžete kromě Classic Blogu setkat i na www.autoblogger.cz, www.autokabelky.cz, a www.automotofin.cz, podpořili Volkswagen a Německá centrála cestovního ruchu. Kromě jiného tak během zhruba 2000 najetých kilometrů vznikl i test nového Volkswagenu Touran 2.0 TDI.