Ford T
Novinky, Scéna, Události, Zážitky / 20. března 2016

S Fordem T kolem světa

V roce 2012 se Dirk a Trudy Regterovi z Nizozemska rozhodli, že se pokusí se svým vozem Ford T objet zeměkouli – podívejte se na video, která vás zahřeje u srdce. Manželé Regterovi ujeli bezmála 80 000 km, aby je nakonec v Belgii smetl náklaďák. Budou pokračovat?

Manželé Regterovi vyrazili na cestu v létě 2012 a v rámci první etapy ujeli za 180 dní vzdálenost 22 000 kilometrů a dostali se ze svého domovského Edamu (Nizozemí) až do Kapského města v Jihoafrické republice. O rok později dobyl Ford T se svou posádkou Spojené státy americké a Kanadu, když opět za 180 dní projel 22 států a urazil při tom vzdálenost 28 000 km. V roce 2014 si manželský pár dobrodruhů připsal na konto dalších 26 000 km přes Jižní Ameriku – a jak jinak, opět za 180 dní.

K dnešnímu dni ujel Ford T bezmála 80 000 kilometrů a manželé Retgerovi během cesty navštěvují projekty provozované mezinárodní neziskovou organizací SOS dětské vesničky. Letos a příští rok plánuje nizozemská dvojice procestovat Nový Zéland, Austrálii, Indonésií a Indii. Poté se přes Himálaj dostane do Číny, odkud chce pokračovat přes Mongolsko až domů do Nizozemska.

Ford T – Automobil, který dobyl svět

Cestovat po světě se sto let starým vozem vyžaduje kuráž a odhodlání, tím spíše, když si uvědomíme destinace, jimiž Ford T projíždí. Tento legendární vůz však má jednoduchou a zároveň robustní konstrukci, takže je jeho údržba velmi snadná – kromě toho jízdní režim často přesně odpovídá podmínkám, pro které byl Ford T stvořen. V letech 1908 až 1927 vyrobil Ford více než patnáct milionů vozů Ford T. Výroba začala ve Spojených státech amerických, brzy se však rozšířila do celého světa včetně evropských montážních závodů v Dánsku, Německu, Irsku, Španělsku a Velké Británii. Ford T bez nadsázky postavil svět na kola. Úspěch mu zajistila kombinace příznivé ceny, spolehlivosti a nízkých nákladů na údržbu, jenž vyplývaly z použití standardizovaných vyměnitelných součástí.

Důchodci s duší dobrodruhů

Dirk a Trudy Regterovi jsou důchodci a Ford T z roku 1915 si pořídili v roce 1997. Dirk předtím vlastnil Ford T z roku 1923 a Ford Model A s rokem výroby 1928. Celoživotní vášeň pro veterány značky Ford zdědil po svém otci a dědovi.

„Divili byste se, kolik se toho dá vyřešit šroubovákem, kladivem, lepicí páskou a stahovacími popuruhy.“

Regterovic Ford T je poháněn zážehovým motorem o objemu 3.0 l a je ve stejné konfiguraci, v jaké opustil v roce 1915 továrnu. Jedinou změnu představují větší kola s dřevěnými paprsky, se kterými je jízda na dlouhé vzdálenosti přeci jen o něco příjemnější. Sada pneumatik vydrží na běžných silnicích přibližně 15 000 km, ale na drsných nezpevněných cestách, s jakými se cestovatelé setkali v Africe nebo Jižní Americe, je to daleko méně.

„Na hranici Jihoafrické republiky a Botswany jsme narazili na farmáře, který měl ve stodole starý Ford T a věnoval nám z něj pneumatiku darem jako příspěvek na cestu.“

Za nejlepší moment z dosavadního dobrodružství považují Retgerovi Highway 1 z Los Angeles do San Franciska: „je prostě překrásná: příkré kopce, hluboké rokle, hory na jedné straně a nádherný výhled na oceán na druhé. Dechberoucí zážitek.“

Každý, kdo miluje výpravy s veteránem, by si měl najít čtyři minuty času na toto video, které pohladí na duši i způsobí husí kůži…při zprávě o bouračce…

Závidím. Odhodlání, kuráž i charitativní poslání, díky kterému dostává tato dobrodružná výprava ještě další rozměr. Z videa jsem měl husí kůži a snad nám dává také naději, že i v dnešní geopoliticky hodně podivné době se dá s veteránem jen ve dvou a s jedním doprovodným vozem absolvovat něco takového. Tuhle výpravu budeme sledovat, takže se nebojte, že byste přišli o zážitky z letošního a příštího roku.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.