Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Závody cestovních vozů nejvyšší světové série, které se do České republiky vrátily po deseti letech, přitáhly spoustu diváků. Možná i kvůli tomu, že s vozem Cupra startoval český závodník Petr Fulín. A možná i proto, že prostě vyšlo počasí a zajímavý byl i doprovodný program – zejména tedy již zmíněné klasické vozy, které připomínaly jedno slavné vítězství československého automobilu ve slavném závodě v Le Mans.
Závody Le Mans se po 2. světové válce začaly opět konat v roce 1949. A právě tehdy na ně vyrazila i československá posádka ve složení František Sutnar a Otto Krattner. Ti do drsné soutěže mezi „velké“ závoďáky vyrazili s malým Aero Minor Sport 750 (jen doplníme, že se stejným tipem vozu startoval v soukromém týmu také další Čechoslovák, Ivan Hodáč, a to společně s francouzským jezdcem Jacquesem Pochem). Domácí tým dosáhl s malým dvoutaktním dvouválcem pozoruhodného úspěchu, když dojel celkově na 15. místě a díky přepočtu koeficientu dosáhl na skvělé druhé místo (a první ve své třídě). Ještě doplníme, že celkem dojelo do cíle 19 vozidel a další desítky závod nedokončily. Tým Sutnar/Krattner ujel celkem 2391,9 km a to průměrnou rychlostí 99,6 km/h. Úctyhodný výkon.
A právě tento historický úspěch byl v neděli v Mostě připomenut spolkem Le Mans Redux, zastoupeným Michalem Froňkem. Nejen, že se sjelo hned několik vozů Aero Minor Sport, ale přidaly se i další hvězdy: například Tatra 607 (známá například z tohoto videa), tedy prakticky jediný monopost F1 vyrobený v Československu či Tatra 605, která vznikla v druhé polovině 50. let v národním podniku Tatra Kopřivnice jako výcvikový vůz začínajících soutěžních jezdců. Vůz Jawa Minor přivezl ukázat také Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea.
A to nebylo zdaleka všechno – na trati se v rámci Memorialu ukázala například i Alfa Romeo 1900C s karoserií Ghia, která nedávno reprezentovala Českou republiku na soutěži elegance Villa d´Este. Nebo Aston Martin DB2/4 ze sbírek Engine Group, elegantní GT se silnými závodními geny. Nechyběl ani velký Bentley Blower s kompresorem, fajnové meziválečné závodní MG, několik otevřených škodovek či otevřený Austin-Healey.
Vrcholem se pak stalo představení dvou závodních Talbotů ze sbírek rodiny Kudelových. Zmínku zaslouží zatím poslední přírůstek do unikátní sbírky – Talbot Lago T26GS s číslem podvozku 110057 a jeden ze šesti vyrobených kusů, s nímž závodil například několikanásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Jistě se jedná o jeden z nejvzácnějších závodních vozů v domácích sbírkách.
Speciální zážitek všem přichystal Tomáš Enge, jediný Čech, který se kdy dostal až do formule 1. Přesně po dvaceti letech se mu podařilo vypátrat původní monopost, s nímž v roce 2001 absolvoval tři závody a zajistil jeho převoz z Francie do České republiky. Během dne s ním několikrát projel trať a všechny nás potěšil zejména úchvatným zvukem a připomněl nám, že atmosférickou V10 prostě nic nenahradí. Bylo to úžasné setkání – stejný jezdec, ten samý monopost (tedy Prost AP04 s motorem Ferrari 3,0 litru V10 o výkonu cca 825 koní a číslem šasi 3) a domácí okruh v Mostě. Na krev se sice nejezdilo, ale to vůbec nevadilo. I tak bylo balzámem pro uši slyšet pořádnou formuli 1 a užívat si její rychlost. Jízdu si můžete připomenout zde.
Jízdy klasických závodních a sportovních vozů probíhaly jak dopoledne, tak po delší pauze i odpoledne. V depu panovala uvolněná atmosféra a pokud člověk zavřel oči, místy si kvůli vysoké koncentraci dvoutaktů připadal jako na srazu trabantů. Naštěstí stačilo na chvilku odběhnout, nadechnout se a znovu si připomenout atmosféru poválečných závodů v Le Mans. Příjemná akce a celá řada fajn osobností: včetně čestného hosta v podobě závodnice slovenského původu Kataríny Kývalové.