Text: František Vahala, Foto: Petr Bača
Mnoho výrobců automobilů koketuje s různými hybridy nebo elektromobily. Jezdil jsem s BMW i3, Nissanem Leaf či elektrickým golfem, ale americká Tesla je zkrátka úplně jinde.
Za projektem elektromobilů Tesla stojí Elon Musk, který přivedl na svět například Pay Pal, Space X nebo Solar City. Aktivit má tedy víc než dost. Co se týče samotné Tesly, první sporťák příliš velký úspěch nezaznamenal, ale vše změnil právě model S. Ohromný liftback s rozvorem téměř tři metry totiž dle svého tvůrce nedělá kompromisy, na které jsme u podobných, neobvyklých konceptů zvyklí. Takže jaká je realita?
S Teslou jsem jezdil asi 14 dní a přitom jsem se snažil, abych pokud možno nevyužíval žádné jiné auto. Cílem bylo zjistit, jestli se dá s elektromobilem žít i v našich podmínkách. Během času jsem Teslu miloval i nenáviděl, a to dle situace.
Za prvé design: Tesla má svou tvář, nepodobá se ostatním, je elegantní, hladké linie jí sluší. Opravdu, sednete dovnitř, a potěší vás prostorností (chybí středový tunel, podlaha je rovná, pod ní jsou baterky), ale i kvalitou materiálů a zpracováním. Vnitřek dělal designér Maserati a je to znát. Všemu vévodí ohromný 17palcový displej, který ovládá všechno od otevírání pátých dveří až po internet. Trochu se možná zasmějete nad použitými páčkami z mercedesů… Variabilita? Tesla odveze spousta věcí. Zadní zavazadelník nabízí 812 litrů, po složení sedadel dokonce 1645 litrů. Je přístupný ohromnou dírou, vzniklou po otevření pátých dveří. A navíc, vepředu je dalších 229 litrů prostoru (tam, kde má většina aut motor). Když vyrazíte do ulic, budete si užívat zaručenou pozornost publika – jen musíte dávat pozor na chodce civějící při přecházení silnice do mobilu, neuslyší vás přijíždět…
Co celou tuto hračku pohání? Je to asynchronní třífázový elektromotor Tesla L1S. Zadním kolům (existuje už i čtyřkolka) dodává v našem případě, tedy u typu P85, 378 koní a točivý moment 441 Nm. Energii mu dodává plochá sada akumulátorů Tesla Li-Ion 85 kWh chlazená kapalinou. V podlaze je celkem 7000 článků. Celé to spojuje chytrá elektronika, ale v zásadě je to všechno. Síla putuje na asfalt přes jednostupňový redukční převod Borg-Warner. V praxi je Tesla dynamicky velmi silným hráčem: zrychlení na stovku jí zabere 5,6 s a maximální rychlost dosahuje hodnoty 230 km/h. A to vše při hmotnosti 2,1 tuny… Je jasné, že i přes použití hliníkové konstrukce se nepodařilo hmotnost výrazněji snížit, protože baterie jsou prostě hodně těžké.
První kilometry jsem absolvoval ve městě, kde se Tesla chovala velmi nenuceně a fungovala bez zaváhání. Je velká a široká (šířka 1964 mm), s čímž je třeba při manévrování počítat. Dle očekávání je také tichá – zvukovým doprovodem je pouze hučení elektromotoru, připomínajícího tramvaj. Na dálnici se ukazuje silná stránka vozu, kterou je pružné zrychlení. Akcelerace je nečekaná a okamžitá, takže jí budete často zkoušet jen tak pro radost. Výhodou je, že výrazně nesnižuje dojezd vozu. Trakce 19 palcových pneu (245/45 ZR19) je příkladná, vůz neztrácí čas nějakým protáčením kol a vyráží kupředu. Na okreskách zjistíte, že řízení je poněkud laxní a vysoká hmotnost způsobuje, že vůz není zrovna obratný či řidičsky tak vyspělí, jako například zavedená prémiová konkurence. Ale na elektromobil pořád dobrý… S nerovnostmi si slušně poradí vzduchové odpružení s elektronicky aktivními tlumiči. Smykem jezdit neumí.
Zrychlení Tesly S je dramatické a návykové. Ale musíte počítat s tím, že vám postupně snižuje dojezd… A to je v našich podmínkách nemilé.
Tesla S (v provedení P85) slibuje dojezd 426 km, což je velmi blízko realitě. Běžně jsem najezdil bez nabíjení 400 km, což považuji za skvělé. Problém je ale samotné dobíjení. Bohužel nejsme v Kalifornii, kde jsou rychlodobíječky Tesla na každém rohu, ani ve Skandinávii, zaslíbené právě elektrické mobilitě. Podpora v ČR je mizivá a nabíječek je pár. Hledal jsem je pomocí aplikace v chytrém telefonu a vycházelo mi, že nejčastěji jsou u nákupních center. Takže Tesla vás trochu nutí do nich jezdit a trávit zde čas… Samozřejmě, pokud máte dům s třífázovou elektrikou, tak je po problému – večer dáte nabíjet a ráno můžete vyrazit. Z běžné domácí zásuvky 230 V nemá smysl Teslu nabíjet, za hodinku dobijete dojezd tak 10 až 12 km… Nabíjení bylo jediné, co je mimo Prahu trochu omezující a vyžaduje to plánování. Pokud se tomu přizpůsobíte, budete jezdit opravdu za levno: moje průměrná spotřeba činila 24 kWh na 100 km, což v přepočtu vychází lehce nad 1 Kč za kilometr… To nezvládne ani nejúspornější diesel!
Tesla není úplně levná – model P85 se už nyní na stránkách výrobce oficiálně nenabízí, ale pod 2,5 milionu Kč ho seženete jen výjimečně. Nabídka nyní zahrnuje tři modely 70D, 90D a P90D se čtyřkolkou, výkonem přes 700 koní a zrychlením na 1000 km/h za čas lehce přes tři vteřiny. Našemu testovanému modelu je nejbližší model 70D, který stojí 70 000 dolarů (bez několika možných příplatků). To je cca 1,7 milionu Kč, ale připomínáme, že v USA. Dostat auto na české značky samozřejmě stojí další peníze…