Scéna, Styl, V pohybu, Závody, Zážitky / 6. března 2023

The ICE St. Moritz 2023: soutěž elegance na vrcholu světa

Co je The ICE St. Moritz? Jednoduše řešeno velmi odlišně pojatý koncept soutěže elegance a následného řádění s jedinečnými automobily na zamrzlém jezeře. V magickém prostředí Sv. Mořice ve Švýcarsku se již potřetí během úžasné atmosféry představily osobnosti světového formátu se svými jedinečnými auty.

 

Text: František Vahala, Ondřej Kroutil, Foto: Ondřej Kroutil

Akce vznikla jako pocta těm nejúžasnějším automobilům světa, která na místě nejen jezdí, ale také předvádějí své tvary a samozřejmě vzrušující zvuky ikonických motorů. Navíc na zmrzlém jezeře, s alpskými vrcholky v pozadí. Jelikož zápasy v pólu a dostihy se na místě konají po celá desetiletí, prvotřídní motoristická událost se zdála přirozenou volbou pro rozšíření zimních aktivit u jezera. Jelikož máme rádi ježdění starých aut na sněhu a ledu, 24. a 25. února jsme byli u toho…

Myšlenka se poprvé objevila v polovině 80. let a mnoho dalších let trvalo, než byla uskutečněna. Jedinečné a magické ICE St. Moritz je velmi odlišná událost, osvěžující soutěž elegance, ale i dravé ježdění. Naprosto kouzelné prostředí, kde si řidiči, sběratelé i běžní automobiloví nadšenci užívají pozdní zimní den na slunci, obklopeni krajinou a atmosférou, kterou může nabídnout pouze Sv. Mořic, místo položené přeneseně „na vrcholu světa“ (ve skutečnosti úctyhodných 1822 mnm).

The ICE potřetí, tentokrát na dva dny

Na rozdíl od edice 2022 bylo na základě požadavků od diváků i účastníků pro letošní rok rozhodnuto, že program bude nově na dva dny, aby si každý mohl užít jak ježdění, tak hemžení kolem zaparkovaných skvostů. V pátek se konala statická prezentace přihlášených automobilů ve stylu „parc ferme“, kdy si všichni (včetně odborné poroty) mohli užít vystavené automobily a prozkoumat je skutečně zblízka. Sobota byla o ježdění – klasické sportovní a závodní stroje (ale i moderní superauta, prototypy a různé speciality) byly obuty do pneumatik s hřeby a celý den řádily na zamrzlém jezeře. Ostatně, podívejte se sami na video…

Porota hodnotila nejen stav a výlučnost automobilu, ale i souznění člověka a stroje – to znamená, že se jezdilo velmi rozevlátým a zábavným stylem.

Jak The ICE letos dopadlo?

Jednou větou obrovský úspěch pro I.C.E. St. Moritz. Nejočekávanější a nejexkluzivnější soutěž v Engadinu přinesla na zamrzlou hladinu jezera pět desítek aut snů. Velkolepá dvoudenní výstava v dechberoucí atmosféře zaznamenala rekord s celkovým počtem více než 11 000 účastníků včetně řidičů, sběratelů, nadšenců, veřejnosti a médií z celého světa.

Na okouzlujícím jevišti se představilo 48 hvězd nejlepších klasických a závodních vozů, které se zapsaly do automobilové historie a v podobných kulisách je lze vidět jen stěží.

Soutěž elegance The ICE

V průběhu dvou dnů byla porota složená z odborníků a významných osobností vyzvána, aby posuzovala historii vozů, originalitu, autentičnost a stav vozů, komunikovala s jednotlivými sběrateli a hodnotila také jejich jízdní dynamiku během ježdění. Úroveň těchto hvězd porotě práci neusnadňovala a nakonec určila vítěze v každé jednotlivé kategorii:

Open Wheels:

1958 Maserati 420M/58 “Eldorado”: připomnělo moment, kdy se motosportu představily snahy sjednotit evropské a americké trendy. Zároveň jde o první příklad komerčního sponzoringu.

Barchettas on the lake

1955 Ferrari 500 Mondial Series II: předvedlo vítězství zachování stavu proti renovaci

Le Mans 100

1958 Ferrari 250 Testarossa „Lucybelle“: jeden z nejkrásnějších designů závodních aut všech dob.

Concept Cars & One Offs

1970 Lancia Strato’s HF Zero: koncept, který navždy změnil design automobilů

Queens on Wheels

1958 Bentley S1 Continental Drophead Coupé: skutečná královna elegance

 

Cena St. Moritz Concours d’Elegance’s „Best in Show“ putovala taktéž ke zmíněné Lancii Strato´s HF Zero, a to zejména díky futuristické karosérii od Marcella Gandiniho.

„Jsme velmi spokojeni s ročníkem 2023, který potvrzuje úspěch nového formátu dvoudenní akce. Celkem jsme zažili 48 hodin emocí, kde jeviště jezera St. Mořic přivítalo nadšence, kteří přijeli z celého světa. Velmi si přejeme poděkovat sponzorům, partnerům, vystavovatelům a zúčastněným sběratelům, kteří této události uvěřili a obnovili svou důvěru v nás“ – říká Marco Makaus, tvůrce a patron The I.C.E. St. Moritz.

The ICE Očima fotografa Ondřeje Kroutila

Když se řekne Svatý Mořic, tak si každý nejspíš představí vyhlášené lyžařské středisko, kam jezdil nejen James Bond, ale nejznámější světové celebrity. Nebo koňské polo na zamrzlém jezeře. To vše samozřejmě platí, akorát tentokrát byly živé koně nahrazeny těmi pod kapotami. A ne ledajakými! Celkem 48 aut, ze kterých se tají dech. Reklamy zafungovaly a tak se nelze divit, že se během víkendu v Mořici otočilo přes 11 000 lidí z celého světa!

Během prvního dne, tedy v pátek, byla auta vystavená uprostřed areálu vybudovaného na ledě. Nikam nejezdila, jen se ukazovala ve vší parádě všem, kdo přišli. Parádní pohledy pod paprsky horského slunce. Když jste měli štěstí (třeba jako já, ale já tomu chodím naproti velice rád), tak jste zastihli zásadní osobnosti z „autíčkové“ scény, ať už motosportu, nebo klasických vozů. Nechyběl třeba Simon Kidston, Tom Kristensen, naše dobrá známá z několika akcí Katarína Kývalová, ale také lidi z Pearl Collection (mrkněte sem, ať víte, čemu se věnují), šéfa závodu 24h LeMans, Duccia Lopresta a mnoho dalších. Úžasné!

Druhý den, byl už trochu jiný (krom toho, že jsme trochu zaspali a nestihli být na místě na devátou). To už se jezdilo, a to hned od rána. Svítilo slunce, takže sníh na ledu byl trochu břečkou, na což ale stačily dobré boty. Hned ráno jsem potkal startující Auto Union Type C a u něj Toma Kristensena, který ho zrovna zahříval kousek dál od ostatních. Prohodili jsme pár slov a mimo jiné jsem se dozvěděl, že je to „fucking scary racecar“. No, to můžete posoudit sami.

Celou sobotu jsem strávil focením akčních záběrů (se zapomenutou press vestou, co se nepochopitelně půjčovala pouze na jednu hodinu). Bylo to úžasné – všechno jezdilo smykem: od zmíněného Auto Unionu přes starou závodní Alfu Romeo 8C, po elegantní Tatru 87, brutální Ferrari 250 Testa Rossa, 365 Daytonu z LeMans, GT40, různé závodní Maserati i zmíněný prototyp Lancie nebo otevřené Bentley, Alfu Romeo 33 a další krásné kousky. Ostatně mrkněte se do galerie, ať můžete atmosféru také trochu nasát.

Za rok se tam určitě vrátíme a budeme to mít trochu lépe vymyšlené. Ale jednou větou, bylo to nádherné! Užijte si galerii a video a dejte nám vědět, jak se vám naše práce líbí.

Oficiální stránky soutěže včetně vítězů všech kategorií najdete zde.


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.