Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil
Propojit rakouský šampionát Histo Cup s nově vznikající akcí The Most Classic jsme ocenili – závodní stroje celý víkend burácely na okruhu a do toho se v areálu polygonu sešlo celkem 130 klasických automobilů a více než desítka starých formulí. Účastníci akce The Most Classic si mohli užít rychlé závody klasických automobilů ze 60. až 80. let (včetně modernějších strojů) a zároveň se mohli projet po velkém okruhu, užít si soutěž pravidelnosti na připravené dráze polygonu, poslechnout si zajímavé přednášky a konečně – užít si sobotu s podobně naladěnými lidmi přímo v dobře vybaveném areálu autodromu.
Za společnost Portu Gallery, pro kterou se nyní starám o sbírku automobilů (o tom vám ještě napíšu), jsme vyslali celkem tři automobily, které se ukázaly jako vhodná volba. Prvním byl již upsaný Mercedes-Benz 220 SEb, který okouzlil účastníky i návštěvníky z řad širší veřejnosti svou nezaměnitelnou elegancí. Druhým byl nový přírůstek do sbírky, Triumph TR2 Sports z 50. let, který teprve budeme upisovat. O něm vám napíšu víc, jen lehká návnada: je to velmi původní závodní stroj, který už dvakrát absolvoval slavný závod Mille Miglia v Itálii a všechny uchvátil nejen v rámci dynamické prezentace na okruhu, ale i výrazným zvukem svého dvoulitrového motoru.
Jako třetí jsme zvolili naší Alfu Romeo 1900 C Sprint s karoserií od studia Pinin Farina, s níž jsme měli jisté ambice ve vyhlášené soutěži elegance. I ona během dne předvedla, že je v perfektní kondici – ostatně nedávno dostala zasloužený servis, takže nebylo nutné o jejích schopnostech pochybovat. Při jízdě na okruhu předváděla svou sílu čtyřválce 1,9 litru o výkonu 90 koní, při popojíždění mezi řadami klasických automobilů zase svou jedinečnou eleganci. Celý článek o tomto speciálním autě již brzy!
Během dne se konala celá řada různých přednášek – mluvilo se o účasti domácího týmu pod vedením Michala Froňka na Le Mans Classic 2022 s jedinečným vozem Aero Minor, Markéta Profeldová zase připomínala závod Zbraslav-Jíloviště, který se každoročně koná na začátku října ve Zbraslavi u Prahy. Radek Pokorný za Engine Group zase představil některé jedinečné automobily a koncept svého investičního fondu a já vyprávěl o tom, co mě baví snad nejvíc: slavném zmíněném závodě 1000 Miglia. Blok přednášek považujeme za důležitý a zajímavý způsob, jak širší veřejnosti představit některé důležité koncepty a mechanismy scény klasických automobilů, samozřejmě vždy se zaměřením na to, že tato sféra musí člověka především bavit.
Celkově vysoké účasti jistě pomohlo příjemné podzimní počasí, které nás provázelo celý den. Spojení se závody Histo Cup bylo chytrým nápadem a na akci nakonec dorazilo přes 130 klasických automobilů, z nichž většina se byla projet i na velkém okruhu.
Zhruba v pět hodin odpoledne došlo na vyhlášení soutěže elegance, tedy disciplíny, na kterou jsme si brousili zuby se zmíněnou Alfou Romeo. V porotě zasedali designér Michal Froněk, automobilový designér Boris Kovalík a organizátor TMC a designér Radek Laube.
Nyní vám můžeme s radostí oznámit, že se nám za Portu Gallery podařilo nemalé konkurenci zajímavých automobilů v soutěži zvítězit! Alfa Romeo 1900 C Sprint z roku 1953 svou jedinečnou elegancí italského sportovního poválečného kupé, svým skvělým stavem a konečně raritností (celkem vzniklo jen 101 kusů v letech 1952 a 1953) překonala i další krásné vozy. Odměnou bylo nejen uznání a respekt, ale i cena od hlavního partnera, společnosti Robot by Bohematic. Zmíníme, že do našeho užšího výběru se dostalo například Lamborghini Diablo ze sbírek Engine (ač to není typický adept v soutěži elegance), krásná Tatra 87 nebo klasický Mercedes-Benz 190 SL.
Úspěšný den zakončil původně neplánovaný přelet tří historických letounů Zlín a taktéž výborné domácí klobásy od baviče Petra Čtvrtníčka, který je velkým fanouškem klasických vozidel a podobné akce objíždí se svým upraveným Citroenem Mehari. To vše jen doplňovalo celkově báječnou atmosféru závodů, ale i cruisujících klasických automobilů a korzujících nadšenců, kteří často dorazili i s těmi nejmenšími. Tohle se skutečně povedlo.
Video z akce:
Více o Portu Gallery a způsobu, jak investovat do klasických automobilů, se dozvíte zde.
Tisková zpráva z akce The Most Classic je zde.