auta, Scéna, V pohybu, Závody / 9. května 2017

Text: František Vahala, Foto: Ondřej Kroutil for Steering Media

Tour Auto Optic 2000: francouzská jízda snů

Rád objevuji něco nového. Francouzský závod Tour Auto byl v plánu už delší dobu, ale teprve letos to vyšlo. Zařídil jsem akreditaci, půjčil si nové auto na cestu, vzal jsem celou partu a vyrazil. Nic jsem neočekával, ale o to větší bylo moje nadšení. Tour Auto je totiž něco jako francouzská Mille Miglia, jen o trochu jiných autech a víc o závodění…

 

   _peugeot 6I6A2337  ____6I6A2361  ____6I6A2357

Paříž

Do hlavního města Francie jsme přijeli v noci, protože rádi projíždíme Evropu bez zbytečných kolon a stresu. A navíc – krásnější než ve tři ráno jsem Paříž neviděl! Když už jste v Paříži, byl by hřích si nedat snídani typu parisien v jedné z nesčetných kaváren na Avenue de Champs-Élysées. Bude sice předražená, ale je zážitkem, na který nezapomenete.

  x__2_6I6A2370

Pak už se vracíme přímo do Grand Palais, výstavního paláce, postaveného v roce 1900 u příležitosti světové výstavy, který se pro pondělí 24. dubna stal tradičně centrem dění. Co vám budu povídat – pro téměř 300 závodních a sportovních aut ideální místo! Procházíme mezi pečlivě vystavenými vozy (každá značka má svou sekci, parkování je přesné podle čísel) a já začínám chápat, že nás čeká něco výjimečného – většina aut má totiž integrovaný rám a piloti nosí v podpaží helmy. Jen co jsme prošli bezpečnostní kontrolou (jediná připomínka jakéhosi napětí, jinak všude klid), rychle si vyřizujeme akreditaci, bez které si Tour Auto pořádně neužijete, protože nebudete mít roadbooky. Ty se vydávají až na startu, přímo před závodem, proti voucheru. 

 

Tour Auto Optic_I_2  Tour Auto Optic_I_5  Tour Auto Optic_I_1

Co se bude dít?

Všechno nám vysvětluje Henri Suzeau z organizace: soutěžící jsou rozděleni do pěti skupin, z nichž tři jedou compétition (závod proti času) a dvě régularité (na předem určený rychlostní průměr). Tour Auto je velká hra, závod trvá pět dní a najedete se během něj 2500 kilometrů. Přejezdy mají průměry od 50 do 58 km/h, takže není čas na kávičku, když máte během dne urazit třeba 500 kilometrů. A mezitím vás čekají testy, kontroly, časovky a tak dále… O celých souvislostech vám asi napíšu samostatný článek… Během pondělí důkladně studujeme startovní listinu, zaplněnou známými i neznámými jmény. Postupně se konají i tiskové konference, nejprve u BMW, které představuje svého přejezdce: s BMW M4 nepojede nikdo menší než Ari Vatanen! Vypadá pořád dobře… Nechybí například ani Berek Bell, startující s Porsche  911 RS z roku 1974. V rychlosti nám vysvětluje, o čem to celé je…

Derek Bell_Tour Auto

Následuje prezentace závodu z úst nejpovolanějšího: hlavního organizátora Patrica Petera. Následně se představují partneři, nechybí ani prezentace nových hodinek Chronomaster El Primero Open Tour Auto Edition, pak se zase svým stánkem chlubí Ferrari. Desítky závodních aut obklopují stánek, kde se objektivům vystavuje model 812 Superfast a LaFerrari Aperta. Ferrari slaví 70 let a Tour Auto je jednou ze 70 akcí, kde se značka oficiálně prezentuje – ani proto nepřekvapí, že před závodními auty pojede pár moderních superaut.

Co je k vidění?

Je toho hodně. Na Tour Auto jsou zastoupeny snad všechny důležité světové značky. Závodu se mohou účastnit pouze auta vyrobená od roku 1951 až 1973, třída compétition byla ještě dále dělena do různých kategorií, ale auta z 80. let jako na Monte-Carlo Historique zde nepotkáte. Důležité také je, že se danný typ automobilu účastnil původního závodu Tour de France Automobile v určených letech – jestli je o rok dva starší už ve finále nevadí.

Pro mě osobně byly nejzajímavější pro mě víceméně neznámé francouzské automobily. Samozřejmě, že v závodu startovaly například i Peugeoty (přímo z týmu Peugeot Classic), zejména krásný dokončený závodní 504 Berline) nebo Renaulty, ale ono toho z Francie pochází jaksi víc. Zmíním hlavně podivné, ale krásné Panhardy, vozy DB, Jidé, BSH, René-Bonnet, CG nebo Ligier. Poslední jmenovaný mě dostal do kolen, protože ve třídě závoďáků předváděla své schopnosti v podstatě okruhová placka pod názvem Ligier JS 2DFV z roku 1975.  

Tour Auto Optic_I_3  Tour Auto Optic_I_4  Tour Auto Optic_I_6

V pondělí opouštíme Paříž – spíme na venkově, ve starobylém mlýnu, který vedou dvě dámy. Jsme rádi, že jsme opustili hlučnou metropoli a konečně si můžeme oddechnout, takže gril, víno, pohoda. Úterní ráno je hektické. Kolem osmé ranní dojíždíme do Chateau de Neuville, kde už od 7:15 probíhá oficiální start, kam účastníci museli dojet z Grand Palais (první vyjížděl už v šest hodin).

Zrovna se chytáme skupinky širokých závodních BMW CSL a dalších aut, která se sotva protáhnou úzkými bránami. Zůstáváme jen pár minut a díky perfektní organizaci jsme vyvedeni ven, abychom mohli pokračovat po trase. Ačkoliv jsem neměl ani kafe, cítím se dokonale probraný – máloco vás nastartuje tak jako hukot závodních motorů… 

Tour Auto Optic_II_1  Tour Auto Optic 2000_Dopln_1  Tour Auto Optic 2000_Dopln_2

Na nejslavnější okruh

Hned první den je pěkně náročný – přes 500 km skrz krásná místa a polední pauza v Le Mans. Dvě třetiny automobilů míří rovnou na okruh, kde je čeká nemilosrdný závod na rychlost. Ano, čtete správně, skupina compétition bojuje o čas na zavřených erzetách a okruzích. Okruhem Le Mans burácí Fordy GT40, AC Cobry, Jaguary E-Type, Alfy GTA, Lotusy Elite či Porsche 904. Je to úplně boží! A to ani nemluvím o tom, co je k vidění kolem, například v boxech… Chvíli trvá, než si všechno dostatečně užijeme, ale mezitím co přijely skupiny régularité (jedou až po třech závodních), už musíme na trať. Čeká nás ještě moře kilometrů krásnou francouzskou krajinou, takže není čas ztrácet čas.

Na cestu máme evropské auto roku 2017, Peugeot 3008 s dvoulitrovým motorem HDi, který se na podobné dlouhé cesty hodí nízké spotřebě. Chceme mu udělat jednu pěknou fotku, tak na severním pobřeží odbočujeme a zajíždíme k Mont-St-Michel.

Tour Auto Optic_Paris a Peugeot_4

I přesto, že jsme dobrodružnou cestou k pobřeží ztratili sotva 40 minut, do cíle v St. Malo dojíždíme až v půl desáté večer. Unikátní přístavní město v zálivu Lamanšského průlivu mezi Bretaní a Normandií tvoří závodním strojům úžasnou kulisu. Chvilku okouníme v servisu, na který mají posádky každý večer dvě hodiny, než jsou všechna auta zavřena do parc fermé. Jelikož je kolem 11 večer, čeká nás rychlé ubytování těsně u pláže, dvě piva a spát. Ráno zase vyrážíme!

Procházka večerní servisní zónou měla skutečné kouzlo! Teprve tady mi došlo, že Tour Auto je myšleno skutečně vážně a bez servisní dodávky s plnou výbavou víceméně nemáte na dobré umístění šanci. Jen se mrkněte na video, mluví za vše…

x_68_6I6A3905  x6I6A3915  x6I6A3950 x6I6A3953  x_11_6I6A3947  x6I6A3945

jedeme na jih

Vzhledem k tomu, že St. Malo je na severu, ve středu 26. dubna nás čeká dalších zhruba 500 km až do Nantes, respektive blízkého Chateau de Goulane, kde je cíl. Opět nás čeká skvělá jízda mezi závodními stroji, které burácejí krajinou. Už během dopoledne se roztrhaly mraky a dovolily slunci, aby ozářilo nejen karoserie, ale i okolní krajinu. A to bylo moc dobře, protože jsme právě dorazili k Bretaňské riviéře. Jízda po pobřeží s výhledy do nekonečných modrých dálek v okolí misu Fréhel patřila mezi to nejlepší, co jsme toho dne viděli. Hladká silnice vinoucí se divokou krajinou, až 70 metrové útesy a do toho hlučný průjezd závodních aut, která byla slyšet už z dálky. Co vám budu povídat, podívejte se sami! 

Tour Auto Optic_GT40 Tour Auto Optic_III_16 Tour Auto Optic_III_13

Jak Francouzi vnímali kolonu klasických aut? Jedním slovem nadšeně! Ačkoliv nejsou tak expresivní jako Italové při MM, stejně to bylo boží. A hlavně, fanoušci, místní kluby i nadšenci závodu postávali kolem trati a často předváděli své vystavené vozy, logicky často francouzské výroby. Tak jsme se tedy kochali, občas během kávy i popovídali, něco vyfotili…

Tour Auto Optic_II_17  Tour Auto Optic_IV_3  Tour Auto Optic_III_44

Soutěž frčí rychle, ale účastníci nedělají zbytečné vylomeniny – žádné průjezdy na červenou nebo ignorace dopravního značení se nekoná. Závodníci jsou klidní, a to hlavně proto, že si užijí závodního adrenalinu dost při uzavřených erzetách mezi poli i na okruzích. A tak šetří síly, což ale neznamená, že jedou v řadě za pomalejším… Středa měla z hlediska místních zajímavostí dva vrcholy. Prvním z nich bylo jednoznačně úžasné místo oběda, bývalý pirátský přístav Port Louis se svou impozantní pevností na břehu Atlantiku.  

Tour Auto Optic_III_30  Tour Auto Optic_III_31  Tour Auto Optic_III_23

středověká vesnice

Druhým místem, o jehož existenci jsme se dozvěděli až díky podrobnému popisu v roadbooku, byla vesnice Rochefort en Terre, kde se zastavil čas tak v 17. století. Malebná vesnice láká hlavně svou dobovou architekturou, kterou nikdo z obyvatel nenarušuje, takže celé místo je skutečně autentické – včetně stylových výstavních štítů lákajících do místních hospod, na kterých byste neony hledali marně.

Tour Auto Optic_III_2

Náročný středeční program nám připravil ještě různá menší dobrodružství včetně záchrany posádky Ferrari 275, které došel benzin. Do cíle v Nantes dorážíme pozdě večer a stejně ještě trávíme čas zámku Goulaine, protože pozvání na šampaňské se přece neodmítá. Ta nepopsatelná atmosféra, únava i radost závodníků, celkový šum, burácení motorů v zámeckém parku, to prostě stojí za to.  

Tour Auto Optic_III_35  Tour Auto Optic_III_41  Tour Auto Optic_III_43

Čtvrtek

Ačkoliv závod je teprve v půlce, čtvrtek je naším posledním dnem ve společnosti Tour Auto. Jarní počasí konečně přestalo předvádět své vrtochy a na cestu nám svítí slunce. Projíždíme skrz Francii, vídáme malé vesničky i městečka, ale hlavně lány pastvin a lesů.

Tour Auto Optic_IV_30  x_15_6I6A6748  x6I6A5926

Dojíždíme až na okruh Circuit du Val de Vienne, kde je další závodní vsuvka. Rychlé občerstvení a posledních pár minut mezi závodními stroji. Nacházíme dobrou pozici ke sledování i focení a vychutnáváme si nejsilnější skupinu závodních aut – k velkým soubojům dochází zejména mezi Fordy GT40, Jaguary E-Type a Shelby Cobrami 289. Najednou zjišťuji, že jsou čtyři odpoledne. A my se ještě téhož dne musíme dostat do Sochaux, což je na druhé straně Francie. Peugeot hlásí vzdálenost 700 km, takže se odpoutáváme od závodu a jedeme dál.

Tour Auto Optic_IV_25  Tour Auto Optic_IV_19  Tour Auto Optic_IV_21 Tour Auto Optic_IV_18  Tour Auto Optic_IV_24  Tour Auto Optic_IV_20 

Povolená výbava? Tripmaster co měří maximálně na stovky metrů a stopky. Tím to víceméně hasne. Na uzavřených erzetách musíte mít i telefony mimo dosah nebo někde zamčené. Nejsou povoleny ani LED či xenonová světa…

I když závod Tour Auto pokračoval až do Biarritzu, který je v podstatě u hranic se Španělskem, rozhodli jsme se o předčasný návrat. Dalším důvodem byl také fakt, že jsme měli ještě jiný plán, který jsme uskutečnili a určitě vás o něm budeme informovat. 

Pokud máte chuť se podívat na další etapy, není nic snadnějšího než mrknout na oficiální stránky organizace Peter Auto, kde najdete nejen všechny důležité dokumenty od startovní listiny až po výsledky, ale i celou řadu dobře zpracovaných videí. Smekám před celkovou úrovní akce! 

Poděkování

Za celkovou podporu při pokrytí akce děkujeme zejména Peugeot Česká Republika a Canon ČR.

Tour Auto je skutečným překvapením. Náročný, perfektně zorganizovaný vytrvalostní závod, který kombinuje prvky setinových rallye se skutečným závoděním proti času. A to startovní pole! Určitě si důkladně prohlédněte naší obsáhlou fotogalerii, aby vám nic neuniklo. Kdo nakonec zvítězil? V nejprestižnější kategorii to byla posádka číslo 203 (A. Smith/J. Cottingham) s Fordem GT40 z roku 1965. Z celkových 242 startujících posádek byla tou nejrychlejší. A to je právě ono – na Tour Auto se skutečně a pořádně závodí a přitom i přejezdy jsou neskutečným zážitkem pro tisíce přihlížejících. Takhle se má vzdávat holt závodním autům, totiž jezdit s nimi a ukázat je i ostatním! Lidé, kteří jezdí na Tour Auto a další pořádné podniky totiž chápou, že auta byla stvořena k pohybu, tak si to užívají. I když se sem tam něco nepovede, to k tomu prostě patří…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.