auta, Novinky, Scéna / 29. ledna 2019

Text: František Vahala, Foto: Toyota

Supra je tu! A je suprová…

Toyotě trvalo celých 17 let, než se vrátila do segmentu, ve kterém se tolik proslavila. Legendární Supra se vrací v novém a vypadá k světu! Pojďme si jí představit…

 

Toyota Supra A90_10

Za vývojem páté generace modelu Supra stojí tým Toyota Gazoo Racing pod vedením konstruktéra Tesuji Tady. Ten se naštěstí držel původního konceptu, takže i nová Supra má, stejně jako všichni předchůdci, vpředu podélně uložený řadový šestiválec a pohon zadních kol. Není nutné připomínat inspiraci kultovním modelem 2000 GT ani intenzivní testování, zahrnující i Severní smyčku okruhu Nürburgring, ani posvěcení samotným šéfem automobilky Akio Toyodou. Vývoj byl dlouhý a Toyota rozhodně výsledek nepodcenila.

Kromě jedinečného a nezaměnitelného designu nová Supra přináší několik podstatných věcí. Jak už bylo řečeno, pod oblou kapotou pracuje řadový třílitr s turbodmychadlem twin scroll, dosahující nejvyššího výkonu 340 k (a 500 Nm točivého momentu). Milovníky manuálu možná trochu zklame, že je spojen (zatím) výhradně s osmistupňovým automatem, ale v praxi to nikomu vadit nebude.

Toyota Supra A90_11

Co se týče designu, je nejen efektní, ale zároveň i funkční: byl vypočítán s ohledem na optimální odpor vzduchu a vztlakové síly, přesněji řečeno ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Například dvojité vyboulení střechy není pouhým stylistickým prvkem inspirovaným tradicemi, ale účinně snižuje čelní odpor vzduchu díky menší čelní ploše vozidla bez nutnosti obětovat prostor pro hlavu v kabině. Co se týče barviček, nečekejte šedou myš, Supra bude nabízena v osmi různých odstínech včetně červené, žluté nebo modré.

Toyota Supra A90_18

Zásadní jsou další informace – zejména hmotnost, dosahující velmi příznivé hodnoty 1495 kg. A pak další parametry, jež výrazně přispívají k žádaným jízdním vlastnostem: krátký rozvor (dokonce kratší než u GT86), široké rozchody kol, vysoká tuhost karoserie (tužší než u Lexusu LFA) a nízké těžiště (opět nižší než u GT86). Klíčovým výpočtem byl poměr mezi délkou rozvoru a šířkou rozchodu kol, přičemž za ideální ve smyslu agility a stabilitu se považuje poměr 1,5 až 1,6. Vývojáři dosáhli poměru 1,55 a vzali ho jako klíčový stavební blok. K rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy přispělo hlavně posunutí motoru hodně dozadu, které si vyžádalo změny ve výrobě (ta mimochodem probíhá ve Štýrském Hradci).

Řidič může zvolit z různých režimů (Normal, Sport, Track s omezeným systémem VSC), má k dispozici i funkci launch control pro suverénní start z místa. Ve sportovním režimu bude řízení ostřejší a výfuk hlučnější, přitvrdí i aktivní tlumiče. Všechny evropské Supry budou mít mezi zadními 19palcovými koly aktivní diferenciál, který umí nulové i stoprocentní uzavření. Jeho nastavení sleduje speciální řídicí jednotka dle široké škály vstupních parametrů (natočení volantu, poloha škrticí klapky, sešlápnutí brzdového pedálu, otáčky motoru a rychlost stáčení).

Volante Automotive 2018 // all rights reserved // Do not use without permission

Dvoumístný interiér byl stvořen s ohledem na řidiče, očekávat lze nízkou horizontální palubní desku, sportovní sedadla i dobré funkční ovladače, známé z BMW, s nímž sdílí platformu a motor. Do kufru díky odnímatelnému krytu dáte i golfový bag či výbavu potřebnou k výletu na okruh.

Dobrá zpráva je, že podle prvních informací Supra sice nebude levná, ale nemusela by být ani předražená. Odhaduje se cena kolem 1,5–1,6 milionu Kč. Už se nemůžeme dočkat pořádného svezení…

Co se týče dynamiky, Supra zvládne stovku za 4,3 s a rozjede na 250 km/h (omezovač). Zatím. Už teď se objevují úpravy. Těším se na první novou Supru, co překoná 300 km/h. Existuje velká skupina úpravců, co už si na ní brousí zuby.

 

Vypadá to, že dva světy se prolnuly a já jsem si už teď jistý, že nová Supra získá nejedno srdce fanoušků pravověrných sporťáků. Sice sdílí platformu, motor a řadu součástí s novým BMW Z4, ale tohle mě žíly vůbec netrhá. Bude to jiné auto, už jen proto, že BMW je roadster a Toyota postavila kupé. Hlavní je, že nová Supra vůbec vznikla a BMW je pro vývoj sporťáku rozhodně vhodný partner. A navíc má řadový šestiválec, který plní současné hloupé předpisy. Toyota udělala dobře, že udržela tradici a Supra je zadokolka s řadovým šestiválcem vpředu. Pevně věřím, že její výtvor bude jedinečný a specificky naladěný. Nemůžu se dočkat!

Technická data

Toyota GR Supra A90 (2019)

Motor

Řadový šestiválec B58B30M1, uložený vpředu podélně, 24 ventilů, DOHC, proměnné časování ventilů a proměnné časování vačkového hřídele, přímé vstřikování, jedno turbodmychadlo Twin Scroll.

Zdvihový objem: 2993 cm³
Vrtání x zdvih: 82 x 94,6 mm
Kompresní poměr: 11,0:1
Nejvyšší výkon: 250 kW (340 k) při 5000 až 6500/min
Nejvyšší točivý moment: 500 Nm při 1600 až 4500/min
Přenos síly

Osmistupňová automatická převodovka 8HP 51 uložená podélně za motorem.

Poháněná náprava: zadní
Zpřevodování: I.: 5,250; II.: 3,360; III.: 2,172; IV.: 1,720; V.: 1,316; VI.: 1,000; VII.: 0,822; VIII.: 0,640
Zpětný chod: 3,712
Diferenciál, poměr: elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, poměr 3,150
Karoserie a podvozek

Samonosná ocelová karoserie typu kupé, dvoudveřová, dvoumístné vnitřní uspořádání.

Přední zavěšení: nezávislé, náprava s vinutými pružinami a dvojitými klouby, lehká konstrukce hliník-ocel, hydraulické tlumení ložisek vzpěr k zachycení momentu, tlumiče, zkrutný stabilizátor
Zadní zavěšení: nezávislé, pětiprvková náprava, lehká konstrukce hliník-ocel, tlumiče a vinuté pružiny, stabilizátor
Řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem, převod 15,1:1
Průměr otáčení: 11 m
Brzdy: vpředu: ventilované kotouče (348 x 36 mm), čtyřpístkové, s pevným třmenem, ventilované kotouče (345 x 24 mm), jednopístkové, s plovoucím třmenem
Kola a pneumatiky: 19palcové disky z lehké slitiny, Michelin Pilot Super Sport vpředu 255/35 ZR19 96Y, vzadu 275/35 ZR19 100Y
Rozměry a hmotnosti
D x š x v: 4379 x 1854 x 1292 mm
Rozvor: 2470 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1594/1589 mm
Pohotovostní hmotnost: 1495 kg (ECE: 1570 kg)
Celková hmotnost: 1815 kg
Objem palivové nádrže: 52 l
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 až 100 km/h: 4,3 s
Spotřeba paliva: neuvádí se

Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.