Text: František Vahala, Foto: Toyota
Za vývojem páté generace modelu Supra stojí tým Toyota Gazoo Racing pod vedením konstruktéra Tesuji Tady. Ten se naštěstí držel původního konceptu, takže i nová Supra má, stejně jako všichni předchůdci, vpředu podélně uložený řadový šestiválec a pohon zadních kol. Není nutné připomínat inspiraci kultovním modelem 2000 GT ani intenzivní testování, zahrnující i Severní smyčku okruhu Nürburgring, ani posvěcení samotným šéfem automobilky Akio Toyodou. Vývoj byl dlouhý a Toyota rozhodně výsledek nepodcenila.
Kromě jedinečného a nezaměnitelného designu nová Supra přináší několik podstatných věcí. Jak už bylo řečeno, pod oblou kapotou pracuje řadový třílitr s turbodmychadlem twin scroll, dosahující nejvyššího výkonu 340 k (a 500 Nm točivého momentu). Milovníky manuálu možná trochu zklame, že je spojen (zatím) výhradně s osmistupňovým automatem, ale v praxi to nikomu vadit nebude.
Co se týče designu, je nejen efektní, ale zároveň i funkční: byl vypočítán s ohledem na optimální odpor vzduchu a vztlakové síly, přesněji řečeno ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Například dvojité vyboulení střechy není pouhým stylistickým prvkem inspirovaným tradicemi, ale účinně snižuje čelní odpor vzduchu díky menší čelní ploše vozidla bez nutnosti obětovat prostor pro hlavu v kabině. Co se týče barviček, nečekejte šedou myš, Supra bude nabízena v osmi různých odstínech včetně červené, žluté nebo modré.
Zásadní jsou další informace – zejména hmotnost, dosahující velmi příznivé hodnoty 1495 kg. A pak další parametry, jež výrazně přispívají k žádaným jízdním vlastnostem: krátký rozvor (dokonce kratší než u GT86), široké rozchody kol, vysoká tuhost karoserie (tužší než u Lexusu LFA) a nízké těžiště (opět nižší než u GT86). Klíčovým výpočtem byl poměr mezi délkou rozvoru a šířkou rozchodu kol, přičemž za ideální ve smyslu agility a stabilitu se považuje poměr 1,5 až 1,6. Vývojáři dosáhli poměru 1,55 a vzali ho jako klíčový stavební blok. K rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy přispělo hlavně posunutí motoru hodně dozadu, které si vyžádalo změny ve výrobě (ta mimochodem probíhá ve Štýrském Hradci).
Řidič může zvolit z různých režimů (Normal, Sport, Track s omezeným systémem VSC), má k dispozici i funkci launch control pro suverénní start z místa. Ve sportovním režimu bude řízení ostřejší a výfuk hlučnější, přitvrdí i aktivní tlumiče. Všechny evropské Supry budou mít mezi zadními 19palcovými koly aktivní diferenciál, který umí nulové i stoprocentní uzavření. Jeho nastavení sleduje speciální řídicí jednotka dle široké škály vstupních parametrů (natočení volantu, poloha škrticí klapky, sešlápnutí brzdového pedálu, otáčky motoru a rychlost stáčení).
Dvoumístný interiér byl stvořen s ohledem na řidiče, očekávat lze nízkou horizontální palubní desku, sportovní sedadla i dobré funkční ovladače, známé z BMW, s nímž sdílí platformu a motor. Do kufru díky odnímatelnému krytu dáte i golfový bag či výbavu potřebnou k výletu na okruh.
Dobrá zpráva je, že podle prvních informací Supra sice nebude levná, ale nemusela by být ani předražená. Odhaduje se cena kolem 1,5–1,6 milionu Kč. Už se nemůžeme dočkat pořádného svezení…
Co se týče dynamiky, Supra zvládne stovku za 4,3 s a rozjede na 250 km/h (omezovač). Zatím. Už teď se objevují úpravy. Těším se na první novou Supru, co překoná 300 km/h. Existuje velká skupina úpravců, co už si na ní brousí zuby.
Řadový šestiválec B58B30M1, uložený vpředu podélně, 24 ventilů, DOHC, proměnné časování ventilů a proměnné časování vačkového hřídele, přímé vstřikování, jedno turbodmychadlo Twin Scroll.
Zdvihový objem: | 2993 cm³ |
---|---|
Vrtání x zdvih: | 82 x 94,6 mm |
Kompresní poměr: | 11,0:1 |
Nejvyšší výkon: | 250 kW (340 k) při 5000 až 6500/min |
Nejvyšší točivý moment: | 500 Nm při 1600 až 4500/min |
Osmistupňová automatická převodovka 8HP 51 uložená podélně za motorem.
Poháněná náprava: | zadní |
---|---|
Zpřevodování: | I.: 5,250; II.: 3,360; III.: 2,172; IV.: 1,720; V.: 1,316; VI.: 1,000; VII.: 0,822; VIII.: 0,640 |
Zpětný chod: | 3,712 |
Diferenciál, poměr: | elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, poměr 3,150 |
Samonosná ocelová karoserie typu kupé, dvoudveřová, dvoumístné vnitřní uspořádání.
Přední zavěšení: | nezávislé, náprava s vinutými pružinami a dvojitými klouby, lehká konstrukce hliník-ocel, hydraulické tlumení ložisek vzpěr k zachycení momentu, tlumiče, zkrutný stabilizátor |
---|---|
Zadní zavěšení: | nezávislé, pětiprvková náprava, lehká konstrukce hliník-ocel, tlumiče a vinuté pružiny, stabilizátor |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem, převod 15,1:1 |
Průměr otáčení: | 11 m |
Brzdy: | vpředu: ventilované kotouče (348 x 36 mm), čtyřpístkové, s pevným třmenem, ventilované kotouče (345 x 24 mm), jednopístkové, s plovoucím třmenem |
Kola a pneumatiky: | 19palcové disky z lehké slitiny, Michelin Pilot Super Sport vpředu 255/35 ZR19 96Y, vzadu 275/35 ZR19 100Y |
D x š x v: | 4379 x 1854 x 1292 mm |
---|---|
Rozvor: | 2470 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu: | 1594/1589 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1495 kg (ECE: 1570 kg) |
Celková hmotnost: | 1815 kg |
Objem palivové nádrže: | 52 l |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
---|---|
Zrychlení 0 až 100 km/h: | 4,3 s |
Spotřeba paliva: | neuvádí se |